Citat:
Nog att alla banker är snåla och riktiga as mot sin personal, men SHB är i en helt annan klass jämfört med de andra storbankerna om vi ska prata om snålhet och personalvård.
Nischbankerna har faktiskt bra personalvård i form av schyssta lokaler och aktiviteter med personalen.
Det komiska är att SHB fortfarande skyltar med sin Oktogonen i sina jobbannonser när det inte skett någon ordentlig utbetalning på minst 10-15 år. Nuförtiden får de anställda några symboliska tusenlappar per år om ens det. Och med Oktogonen kan banken säga till sina anställda att det inte blir någon löneförhandling med hänvisning till Oktogonen.
Lokalerna (förutom huvudkontoret och några av de viktigaste kontoren i storstäderna där kunder går in i) är bara rena komedin. Interiören och möblerna är som taget ur ett lägenhetskomplex i någon kommuniststat på 70-talet. Lika kargt och kalt.
Den dagen jag försvann från SHB var nog den gladaste dagen i mitt liv.
Nischbankerna har faktiskt bra personalvård i form av schyssta lokaler och aktiviteter med personalen.
Det komiska är att SHB fortfarande skyltar med sin Oktogonen i sina jobbannonser när det inte skett någon ordentlig utbetalning på minst 10-15 år. Nuförtiden får de anställda några symboliska tusenlappar per år om ens det. Och med Oktogonen kan banken säga till sina anställda att det inte blir någon löneförhandling med hänvisning till Oktogonen.
Lokalerna (förutom huvudkontoret och några av de viktigaste kontoren i storstäderna där kunder går in i) är bara rena komedin. Interiören och möblerna är som taget ur ett lägenhetskomplex i någon kommuniststat på 70-talet. Lika kargt och kalt.
Den dagen jag försvann från SHB var nog den gladaste dagen i mitt liv.
Jag måste tyvärr hålla med om allt, framför allt din sista mening. Det är inte bara det att lokalerna är otroligt misskötta och slitna med nedgångna toaletter, råttor, avloppsproblem, dålig ventilation och uppvärmning. Detta är dessutom bara en av flera faktorer som bidragit till missnöjet det senaste året.
Därtill kommer de omfattande nedskärningarna, där anställda med 10–30 års erfarenhet får lämna med omedelbar verkan, medan mellanchefer utan relevant IT-utbildning som enbart klättrat sig uppåt, får stanna kvar och njuta av sina höga löner. Och nu ska de dessutom dra tillbaka möjligheten till hemarbete.
Som någon tidigare nämnde i tråden är det långt ifrån optimalt att sitta i ett öppet kontorslandskap och försöka lösa komplexa utvecklingsproblem i föråldrade system. Det kräver fokus och koncentration, något som blir nästintill omöjligt när det inte ens finns tillräckligt med mötesrum att arbeta i. Och nu med alla på plats samtidigt lär situationen bli ännu värre. Detta känns dessvärre som ännu ett sätt att få bort folk.
Sedan verkar det som om många inte riktigt förstått att det här i första hand drabbar IT-organisationen inom SHB, inte de anställda på kontoren som dagligen möter kunder. De som tycker att detta är en bra förändring är bara avundsjuka för att de själva inte får möjlighet att arbeta hemifrån. För de som arbetar med IT-utveckling är det uppenbart hur mycket mer arbete som blir gjort ostört hemifrån, jämfört med på kontoret.
Håll er långt borta från SHB:s IT-organisation. Ränterabatt i all ära, men på en sådan arbetsplats är det helt enkelt inte värt det.