2025-01-31, 09:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cuckservative
Nog att alla banker är snåla och riktiga as mot sin personal, men SHB är i en helt annan klass jämfört med de andra storbankerna om vi ska prata om snålhet och personalvård.

Nischbankerna har faktiskt bra personalvård i form av schyssta lokaler och aktiviteter med personalen.

Det komiska är att SHB fortfarande skyltar med sin Oktogonen i sina jobbannonser när det inte skett någon ordentlig utbetalning på minst 10-15 år. Nuförtiden får de anställda några symboliska tusenlappar per år om ens det. Och med Oktogonen kan banken säga till sina anställda att det inte blir någon löneförhandling med hänvisning till Oktogonen.

Lokalerna (förutom huvudkontoret och några av de viktigaste kontoren i storstäderna där kunder går in i) är bara rena komedin. Interiören och möblerna är som taget ur ett lägenhetskomplex i någon kommuniststat på 70-talet. Lika kargt och kalt.

Den dagen jag försvann från SHB var nog den gladaste dagen i mitt liv.

Jag måste tyvärr hålla med om allt, framför allt din sista mening. Det är inte bara det att lokalerna är otroligt misskötta och slitna med nedgångna toaletter, råttor, avloppsproblem, dålig ventilation och uppvärmning. Detta är dessutom bara en av flera faktorer som bidragit till missnöjet det senaste året.

Därtill kommer de omfattande nedskärningarna, där anställda med 10–30 års erfarenhet får lämna med omedelbar verkan, medan mellanchefer utan relevant IT-utbildning som enbart klättrat sig uppåt, får stanna kvar och njuta av sina höga löner. Och nu ska de dessutom dra tillbaka möjligheten till hemarbete.

Som någon tidigare nämnde i tråden är det långt ifrån optimalt att sitta i ett öppet kontorslandskap och försöka lösa komplexa utvecklingsproblem i föråldrade system. Det kräver fokus och koncentration, något som blir nästintill omöjligt när det inte ens finns tillräckligt med mötesrum att arbeta i. Och nu med alla på plats samtidigt lär situationen bli ännu värre. Detta känns dessvärre som ännu ett sätt att få bort folk.

Sedan verkar det som om många inte riktigt förstått att det här i första hand drabbar IT-organisationen inom SHB, inte de anställda på kontoren som dagligen möter kunder. De som tycker att detta är en bra förändring är bara avundsjuka för att de själva inte får möjlighet att arbeta hemifrån. För de som arbetar med IT-utveckling är det uppenbart hur mycket mer arbete som blir gjort ostört hemifrån, jämfört med på kontoret.

Håll er långt borta från SHB:s IT-organisation. Ränterabatt i all ära, men på en sådan arbetsplats är det helt enkelt inte värt det.
Citera
2025-01-31, 09:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Darth-Luder
Det här beslutet kommer att lättas på efter kalabaliken och de uppsägningar som redan uppstått.

Har många sagt upp sig?
Citera
2025-01-31, 12:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nithkalis96
Jag måste tyvärr hålla med om allt, framför allt din sista mening. Det är inte bara det att lokalerna är otroligt misskötta och slitna med nedgångna toaletter, råttor, avloppsproblem, dålig ventilation och uppvärmning. Detta är dessutom bara en av flera faktorer som bidragit till missnöjet det senaste året.

Därtill kommer de omfattande nedskärningarna, där anställda med 10–30 års erfarenhet får lämna med omedelbar verkan, medan mellanchefer utan relevant IT-utbildning som enbart klättrat sig uppåt, får stanna kvar och njuta av sina höga löner. Och nu ska de dessutom dra tillbaka möjligheten till hemarbete.

Som någon tidigare nämnde i tråden är det långt ifrån optimalt att sitta i ett öppet kontorslandskap och försöka lösa komplexa utvecklingsproblem i föråldrade system. Det kräver fokus och koncentration, något som blir nästintill omöjligt när det inte ens finns tillräckligt med mötesrum att arbeta i. Och nu med alla på plats samtidigt lär situationen bli ännu värre. Detta känns dessvärre som ännu ett sätt att få bort folk.

Sedan verkar det som om många inte riktigt förstått att det här i första hand drabbar IT-organisationen inom SHB, inte de anställda på kontoren som dagligen möter kunder. De som tycker att detta är en bra förändring är bara avundsjuka för att de själva inte får möjlighet att arbeta hemifrån. För de som arbetar med IT-utveckling är det uppenbart hur mycket mer arbete som blir gjort ostört hemifrån, jämfört med på kontoret.

Håll er långt borta från SHB:s IT-organisation. Ränterabatt i all ära, men på en sådan arbetsplats är det helt enkelt inte värt det.

Många inom bank har missat att förmånsskatten på bolån för anställda inom bank höjdes rejält vid årsskiftet. Det är i princip en värdelös förmån numera. Precis som Oktagonen som reducerats till smulor, om den ens delas ut. Vidare ser du bara pengarna om du blir hög chef, löneökningarna är i princip obefintliga, även om du ”kommit upp dig”.

Det finns ingen anledning att jobba på SHB längre som dessutom lider av (dokumenterat) dålig arbetsmiljö. Synd på en bank som en gång var välskött. Att jobba på SHB är numera ett skit! Aldrig förr eller senare jobbat på ett sån deprimerande arbetsplats.

Idag jobbar jag med helt andra saker och kan bara konstatera att det var 9 förlorade år.
Citera
2025-01-31, 13:50
Medlem
PulverBraxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KalleBoll33
Då ska man icke ha barn. Vara närvarande i sitt arbete är en skyldighet. Kan du inte det utan måste vara med ditt barn ska du icke ha barn.

Ok…så antingen har du inga barn och då borde du verkligen inte uttala dig här alternativt är du en frånvarande förälder.
Citera
2025-01-31, 13:53
Medlem
KalleBoll33s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PulverBrax
Ok…så antingen har du inga barn och då borde du verkligen inte uttala dig här alternativt är du en frånvarande förälder.
Det gick bra förr när distansarbete inte fanns. Då var Sverige också ett bättre land, psykologiskt och ekonomiskt. Men du är väl en av de som vill störta landet på alla sätt och vis.

Leka med barnen på arbetstid och få lön samtidigt. Jävligt sjukt att ens tycka att det är OK!
Citera
2025-01-31, 14:57
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Belter
Kan inte jobba hemma eller på distans för vissa system funkar inte då. Inga problem då jag gillar det sociala på arbetsplatsen.

Är inte alla som orkar med det sociala på jobbet på grund av bokstavskombinationer.
Citera
2025-01-31, 15:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bennerman
Många inom bank har missat att förmånsskatten på bolån för anställda inom bank höjdes rejält vid årsskiftet. Det är i princip en värdelös förmån numera. Precis som Oktagonen som reducerats till smulor, om den ens delas ut. Vidare ser du bara pengarna om du blir hög chef, löneökningarna är i princip obefintliga, även om du ”kommit upp dig”.

Det finns ingen anledning att jobba på SHB längre som dessutom lider av (dokumenterat) dålig arbetsmiljö. Synd på en bank som en gång var välskött. Att jobba på SHB är numera ett skit! Aldrig förr eller senare jobbat på ett sån deprimerande arbetsplats.

Idag jobbar jag med helt andra saker och kan bara konstatera att det var 9 förlorade år.

Precis. Jag håller med dig till fullo. Jag hann inte arbeta lika länge som du, men det är jag bara tacksam för. Det var en oerhört deprimerande arbetsplats – inte bara på grund av den usla arbetsmiljön, utan också på grund av otrevliga kollegor och inkompetenta chefer.

Aldrig SHB igen.
Citera
2025-01-31, 15:18
Medlem
Citat:
Det gick bra förr när distansarbete inte fanns. Då var Sverige också ett bättre land, psykologiskt och ekonomiskt. Men du är väl en av de som vill störta landet på alla sätt och vis.

Leka med barnen på arbetstid och få lön samtidigt. Jävligt sjukt att ens tycka att det är OK!

Det är ju normen att gå iväg någon annanstans för att jobba som är en anomali. Under större delen av historien har man arbetat i eller i närheten av hemmet.
Citera
2025-01-31, 15:19
Medlem
KalleBoll33s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Engineer
Det är ju normen att gå iväg någon annanstans för att jobba som är en anomali. Under större delen av historien har man arbetat i eller i närheten av hemmet.
Är det inte lika bra folk slutar jobba helt och slutar betala skatt? Samt ta in fler invandrare så är det fullbordat sen!
Citera
2025-01-31, 15:45
Medlem
Citat:
Varför ska de som kan jobba hemifrån ha det bättre än de som inte kan? Arbetsplatser finns av en anledning.

Vissa tjänar miljoner, så varför ska inte alla få det?
Vissa har en BMW andra en FIAT?
Vissa bor i en trång lägenhet andra i lyxhus?
Det finns andra som svälter, varför ska vi få äta mat?

Den svenska avundsjukan!

Klart alla ska få ha så bra liv som möjligt om det går.
Citera
2025-01-31, 15:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mammutballe
Har många sagt upp sig?
Jag har..
De med viktiga roller kommer kunna göra precis som innan. Otroligt oseriöst beslut av ledningen som inte förankrats ner i organisationen.
Det är helt upp till din närmsta chef - Är den en kontorsnazist så blir det kontoret, är den vettig så blir det bra. Problemet är att mellancheferna byts ut några gånger per år, min erfarenhet, så du får ingen trygghet.
Citera
2025-01-31, 15:56
Medlem
Citat:
Är det inte lika bra folk slutar jobba helt och slutar betala skatt? Samt ta in fler invandrare så är det fullbordat sen!
Har en känsla av att jag och flera andra hemarbetare i den här tråden betalar rätt bra med skatt..
Sluta vara så bitter och vidareutbilda dig om det är så hemskt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in