• 1
  • 2
2025-01-31, 08:50
Bannlyst
Det ökande våldet i Stockholm påverkar bostadsmarknaden, enligt Mäklarsamfundet. Allt fler bostadsköpare prioriterar trygghet framför faktorer som ekonomi och närhet till grönområden. Mäklarna märker också att spekulanter ställer nya frågor och undviker vissa områden.

Även om bostadspriserna generellt har stigit i Storstockholm sedan 2018, har priserna i utsatta områden som Spånga-Tensta sjunkit. Ett exempel är en lägenhet i Rinkeby som nyligen såldes för en halv miljon kronor mindre än vad den köptes för 2018.

Mäklarsamfundet varnar för att det grova våldet kan få långsiktiga konsekvenser, där fler väljer att lämna Stockholm. Om spekulanter möts av polisavspärrningar och skador från sprängningar vid visningar kan det minska intresset för att köpa bostad i drabbade områden.

https://www.expressen.se/nyheter/sve...-valdsvagorna/
https://www.sverigesradio.se/artikel...bostadsmarknad
Citera
2025-01-31, 09:06
Medlem
Dofternas avatar
"Om spekulanter möts av polisavspärrningar och skador från sprängningar vid visningar kan det minska intresset för att köpa bostad i drabbade områden."

Tror de är något på spåren där.
Är det läge att fynda ute i Järva nu?
Citera
2025-01-31, 09:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dofterna
"Om spekulanter möts av polisavspärrningar och skador från sprängningar vid visningar kan det minska intresset för att köpa bostad i drabbade områden."

Det har väl inte sprängts överdrivet i Järva lately?
Citera
2025-01-31, 09:14
Medlem
67arigGubbes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bimbodeluxe
Det har väl inte sprängts överdrivet i Järva lately?

Nej, men massa annat skit. I princip i järva där allt pack bor.

Att man ens från början trodde att en lägenhet i rinkeby skulle ha ett högt andrahandsvärde är för mig ett frågetecken. Kunde man inte sparat 1 åe till och köpt i ett bättre område? Rinkeby va liksom knappast bra 2018, snarare värre då.
Citera
2025-01-31, 09:15
Medlem
Pinoputchins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Muslimfritt2035
Det ökande våldet i Stockholm påverkar bostadsmarknaden, enligt Mäklarsamfundet. Allt fler bostadsköpare prioriterar trygghet framför faktorer som ekonomi och närhet till grönområden. Mäklarna märker också att spekulanter ställer nya frågor och undviker vissa områden.

Även om bostadspriserna generellt har stigit i Storstockholm sedan 2018, har priserna i utsatta områden som Spånga-Tensta sjunkit. Ett exempel är en lägenhet i Rinkeby som nyligen såldes för en halv miljon kronor mindre än vad den köptes för 2018.

Mäklarsamfundet varnar för att det grova våldet kan få långsiktiga konsekvenser, där fler väljer att lämna Stockholm. Om spekulanter möts av polisavspärrningar och skador från sprängningar vid visningar kan det minska intresset för att köpa bostad i drabbade områden.

https://www.expressen.se/nyheter/sve...-valdsvagorna/
https://www.sverigesradio.se/artikel...bostadsmarknad

Om priserna går ner betydligt kanske jag kan tänka mig att göra en bra affär på en bra lgh i Stockholmsområdet, gärna på hög våning.
Citera
2025-01-31, 09:16
Medlem
Pinoputchins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 67arigGubbe
Nej, men massa annat skit. I princip i järva där allt pack bor.

Att man ens från början trodde att en lägenhet i rinkeby skulle ha ett högt andrahandsvärde är för mig ett frågetecken. Kunde man inte sparat 1 åe till och köpt i ett bättre område? Rinkeby va liksom knappast bra 2018, snarare värre då.

Risken för ännu en sprängning på samma adress borde vara extremt liten ändå.
Citera
2025-01-31, 10:17
Medlem
-GGs avatar
Bostadsmarknaden är en galant uppvisning i den mänskliga behovstrappan.

Med så mycket invandring som Sverige har och har haft, av våldsamma och extremt främmande människor, blir den självreglerande. Svarta och araber gör ju så med alla områden de kommer till, drar ner attraktionskraften, för in snuskig hygien, våld, kaos och kriminalitet, och då vill vita inte vara där längre.
Sverige är som ett pågående Detroit.
Citera
2025-01-31, 10:19
Bannlyst
Det har väl knappt sprängts i Rinkeby ? Sedan så tror jag inte att bostadspriserna är låga pga sprängningar utan snarare att vi är i en låg konjektur just nu. Det kommer att vända under 2025-2026.
Citera
2025-01-31, 10:46
Medlem
Gulsmurf2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dofterna

Jag reagerade också över det ordet? "Det finns ingen entredörr till huset Kerstin, verkar som den är bortsprängd" "men Gösta, du kan ju inte väga in sådana saker när vi ska planera boende.."
Citera
2025-01-31, 12:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skug11
Det har väl knappt sprängts i Rinkeby ? Sedan så tror jag inte att bostadspriserna är låga pga sprängningar utan snarare att vi är i en låg konjektur just nu. Det kommer att vända under 2025-2026.
Tror även det är en parameter, man har försökt bo kvar under den tuffa tiden men nu har det gått för långt och man måste "paniksälja".
Citera
2025-01-31, 12:36
Medlem
PippiDrengs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pinoputchin
Risken för ännu en sprängning på samma adress borde vara extremt liten ändå.
Liten kanske, men inte obefintlig.
Citat:
Men det är inte första gången det smäller i huset. Den 3 december förra året skedde en annan explosion i samma byggnad. Ingen skadades, men det blev skador på fastigheten.
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a...dades-i-farsta

Jag hade börjat leta nytt boende efter den första.
Citera
2025-01-31, 12:37
Medlem
Tror tyvärr vi måste inse att framtiden är inte jättestäder.
Då får vi dom här problemen.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in