Forskarna noterar att hjärtproblemen har ökat enormt:
Scientists call for more research into Covid vaccine side effects after unexplained spike in heart conditions
Canadian experts are calling for more research into heart damage linked to Covid vaccines.
They fear the scale of the issue remains 'under-documented' because they say studies have been too narrow and haven't looked at the risk of these injuries months and years after receiving the shot.
They are calling for further research, noting that rates of the heat conditions globally have increased nearly 40 percent since the vaccines were rolled out in 2021 which needed to be explored for public health reasons. https://www.dailymail.co.uk/health/article-14329779/covid-vaccine-research-heart-effects-new-study.htmlÄven MSN och andra nyhetsmedier har skrivit om detta, men i Sverige är det tyst som i graven. Jag utgår från att alla svenska partier kommer att misslyckas med den här frågan också, precis som med kriminaliteten, skolan, militären och allt annat.
Denial and misinformation
Five years into the pandemic, despite the extensive and growing evidence of the damaging and often devastating effects of Covid and repeat infections, there continues to be a denial of the enormous scale of the issue. Covid has become the unmentionable. https://www.bps.org.uk/psychologist/covid-has-become-unmentionable-and-yet-long-covid-having-life-changing-impact
Mellodebuterande Adrian Macéus lider av en immunbristsjukdom – och blir lätt sjuk. (...)Expressen skriver sedan i en ruta, som ganska mycket stämmer i den meningen att man ännu inte vet tillräckligt om vaccinets roll:
Men bakom kulisserna pågår en annan kamp för 19-åringen. Han lider nämligen av en immunbristsjukdom och blir därmed lätt sjuk, berättar han.
En svår utmaning under Mello när man träffar många på kort tid, och som kan bära på smitta.
– Alltså jag har inget immunförsvar. Jag tänker på att försöka hålla mig frisk och är väldigt noga med handsprit och att tvätta händerna, berättar Adrian Macéus för Expressen.
Och det är inte bara sina egna händer artisten spritar.
– Alla i mitt team, jag bara går runt och sprayar alla med handsprit. Men det är ju lika bra att alla är noga. Det är ju ingen som vill bli sjuk här oavsett om man har dåligt immunförsvar eller inte, säger han.
Hur tufft har det varit att hantera genom livet?
– Det kom väl efter corona skulle jag vilja säga. Där någonstans efter vaccinet. Det är ju jobbigt. Och förut har jag haft en bakterie på mina stämband och det påverkar ju en som sångare. Men det är under kontroll nu så vi hoppas att det håller sig, säger Macéus.
Covid och immunförsvaretDet finns däremot forskning som har pekat på risk för sänkt immunförsvar efter mRNA-vaccination. Här är en sådan, från januari 2024 från peer review-tidskriften Clinical and Experimental Medicine med Impact Factor på över 3:
Forskning visar att immunsystemet kan bli påverkat flera månader även efter mild covid-19, skriver Läkemedelsvärlden.
Då gäller det insjuknande och forskningen baseras inte på vaccinering.
Over the last 24 months, there has been growing evidence of a correlation between mRNA COVID-19 vaccine boosters and increased prevalence of COVID-19 infection and other pathologies. Recent works have added possible causation to correlation. mRNA vaccine boosters may impair immune system response in immune compromised individuals.Ska vi ta ett citat:
A considerable body of evidence indicates a correlation, and some recent studies even suggest causation, highlighting the potential for mRNA COVID-19 boosters to have adverse effects on the immune system. https://pmc.ncbi.nlm.nih.gov/articles/PMC10821957/Det här var för ett år sedan. Men det finns en önskan hos många att undervärdera detta precis som man undervärderade Covid-19. Idag var det, som nyheterna meddelade 5 år sedan Covid-19 kom till Sverige genom Jönköping och 21.000 personer har sedan dess dött i Covid. Siffran är för resten troligen ett antal tusen högre.
År 2023 fick cirka 21 400 personer i Sverige akut hjärtinfarkt och cirka 4 400 personer avled med hjärtinfarkt.Hur är det med yngre?
År 2021 drabbades cirka 23 000 personer av akut hjärtinfarkt och cirka
4 700 personer avled med akut hjärtinfarkt som underliggande eller bidra-
gande dödsorsak.
År 2020 drabbades cirka 22 200 personer i akut hjärtinfarkt och knappt
4 800 personer avled till följd av sjukdomen.
År 2019 drabbades cirka 24 300 personer av akut hjärtinfarkt och 5 200
personer avled med akut hjärtinfarkt som underliggande eller bidragande
dödsorsak.
År 2017 drabbades cirka 25 300 personer av akut hjärtinfarkt. Både antalet
insjuknade och avlidna per 100 000 invånare har minskat markant sedan
2002
År 2023 fick cirka 21 400 personer i Sverige akut hjärtinfarkt och cirka 4 400 personer avled med hjärtinfarkt.Hur är det med yngre?
År 2021 drabbades cirka 23 000 personer av akut hjärtinfarkt och cirka
4 700 personer avled med akut hjärtinfarkt som underliggande eller bidra-
gande dödsorsak.
År 2020 drabbades cirka 22 200 personer i akut hjärtinfarkt och knappt
4 800 personer avled till följd av sjukdomen.
År 2019 drabbades cirka 24 300 personer av akut hjärtinfarkt och 5 200
personer avled med akut hjärtinfarkt som underliggande eller bidragande
dödsorsak.
År 2017 drabbades cirka 25 300 personer av akut hjärtinfarkt. Både antalet
insjuknade och avlidna per 100 000 invånare har minskat markant sedan
2002
Du måste vara medlem för att kunna kommentera