2025-01-29, 22:43
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OvissFramtid
Anekdotisk bevisföring. Jag känner flera som tagit flera vaccindoser som blivit sjuka i covid, jag känner även till de som fått efterföljande besvär.

Så kan man se det, men det var också ett nationellt trauma på så vis att vi fick se mindre bra sidor av våra myndigheter som talade om att inskränka människors rättigheter, integritet och vardagsliv. Det kommer jag aldrig glömma.

Nej, det är ingen "bevisföring". Det är bara erfarenheter.

Vid nationella katastrofer så får folk sina privatliv påverkade. Det är bara att acceptera. Spelar ingen roll om det är naturkatastrofer, krig eller pandemier. Sverige hade väldigt lite av det jämfört med andra länder, men om jag förstår dig rätt så tycker du att alla sådana åtgärder är fel?
Enligt dig gjorde de alltså fel i Italien i feb/mars år 2020 som stängde ned trots att sjukhusen var överfyllda och folk låg döda i sina hem då vården inte räckte till. Eller finns det någon gräns för dig när du anser att det är befogat att stänga ned samhället?

Vad tycker du om visitationszonerna? En omotiverad inskränkning i människors frihet? Hastighetsgränser? Promillegränser? Ska allt vara fritt?
Citera
2025-01-30, 17:59
Medlem
OvissFramtids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Nej, det är ingen "bevisföring". Det är bara erfarenheter.

Vid nationella katastrofer så får folk sina privatliv påverkade. Det är bara att acceptera. Spelar ingen roll om det är naturkatastrofer, krig eller pandemier. Sverige hade väldigt lite av det jämfört med andra länder, men om jag förstår dig rätt så tycker du att alla sådana åtgärder är fel?
Enligt dig gjorde de alltså fel i Italien i feb/mars år 2020 som stängde ned trots att sjukhusen var överfyllda och folk låg döda i sina hem då vården inte räckte till. Eller finns det någon gräns för dig när du anser att det är befogat att stänga ned samhället?

Vad tycker du om visitationszonerna? En omotiverad inskränkning i människors frihet? Hastighetsgränser? Promillegränser? Ska allt vara fritt?

Du förstår mig inte rätt och dina exempel är löjliga och inte ens jämförbara med det som verkligen åsyftas. Att länder och regeringar vidtar drastiska åtgärder och ibland undantagstillstånd vid katastrofer etc är fullt förståeligt, det kan vara och är befogat att stänga ner vissa delar av samhällsapparaten, särskilt om man genuint menar att det gagnar människors liv och hälsa. Jag var kanske inte tydlig nog, det sker förstås hela tiden nån form av inskränkning i våra liv dagligen att vår integritet ibland påverkas men som vi inte tänker på; kameraövervakning t.ex.

I just dessa frågor så var de mindre bra sidorna vi fick se av utländska stater och våra egna myndigheter sånt som handlade om att klämma åt en grupp individer av samhället som 1. inte gjort sig skyldiga till något brott i lagens mening 2. som på mer eller mindre sätt blev påtryckta att lyda och samtycka till medicinska kroppsliga ingrepp.
Ovan går helt emot etiska principer, internationella deklarationer och konventioner.

Ska allt vara fritt? Var påstod jag det?
våra myndigheter som talade om att inskränka människors rättigheter, integritet och vardagsliv. - skrev jag. Var i den meningen antyder jag att vi ska leva i ett anarkistiskt liknande samhälle där allt är tillåtet? Och var har dina s.k. jämförelser med "frihet" att göra?

Visitationszoner? Har du följt debatten överhuvudtaget? Det tog ett långt jävla tag för våra regeringar att ens börja prata om saken och faktiskt implementera det på riktigt. Rättare sagt ett decennium av sprängningar och skottdåd tills man införde en lag om det 2024.
För det första är det inte ens jämförbart, det är lite som när du går förbi en säkerhetskontroll på en flygplats (detta är också en "inskränkning" i vår frihet men helt nödvändigt), har du rent mjöl i påsen utan olagliga tillhyggen och inget dåligt uppsåt får du passera. Samma gäller dessa visitationszoner. Friheten får du åter när du passerar. Laglydighet = frihet.

Hastighetsgränser? Ja dessa baseras på lagar som formats och implementerats efter nästan ett sekel av studier och erfarenheter av trafiken som är för allas bästa.

Promillegränser? Ja även dessa baseras på välgrundade lagar som har över 50 år på nacken och har egentligen inte ett skit med inskränkningar av vår integritet och rättigheter att göra då det inte är en mänsklig rättighet att köra rattfull - det är ett lagbrott. *Tar mig för pannan*. Menar du att det är en inskränkning i vår integritet att vi enligt lag, tvingas ha säkerhetsbälte också? Löjligt.
Och går några av dina exempel emot grundläggande etiska principer och konventioner (förutom då möjligtvis visitationszoner)? Nej precis. Det är snarare etiskt att ha promillegränser, att ha hastighetsgränser osv.

Det som våra myndigheter sysslade med saknade både vetenskaplig och erfarenhetsbaserad grund och var INTE etiskt. Att stå i nationell TV som FHM och politiker gjorde vecka ut och in och på skarpen säga till människor att ta en spruta och skrämma befolkningen till lydnad - det är fel på så många plan som man kan skriva en bok om. Jag orkar helt ärligt inte förklara tydligare för en foliehatt som hängt i denna tråd dagligen sedan Covid startade och skrivit falsarier och skrämselpropaganda årligen.
Senast redigerad av OvissFramtid 2025-01-30 kl. 18:02.
Citera
2025-01-30, 23:28
Medlem
Citat:
Förstår helt och hållet vad du menar, man förväntar (och hoppades kanske) att skaparna av dessa vaccin på något sätt skulle fortsätta stå bakom dessa och förkasta rätt grova påståenden om vaccinen som nonsens om de nu genuint fungerade och var ofarliga. Men att de själva börjar tvivla och ifrågasätta varför vi sett stora ökningar av andra farliga sjukdomar till följd av covid och massvaccinationer får en att höja på ögonbrynen...

Ja, det är en märkligt velighet. Ibland antyds det kanske att "antivaxxare" är så aggressiva, men det är ju trams eftersom ett så rikt företag som till exempel Pfizer naturligtvis utan problem skulle kunna hitta en nyhetsföreträdare som inte skulle dra sig en sekund för att försvara sin produkt.

Sanningen är att man inte vet. Det är där skon klämmer.

Numera vill man inte ens tala om "antivaxxare" eftersom de här tankarna kring att aggressiva cancerformer kanske kommer från vaccinet ju har framförts av såväl peer reviewartiklar som tunga tidningar som Washington Post.

Men istället för att då kalla Washington Post för nättroll eller antivaxxare så blir man tyst, feg som man är.

Daily Mail hade följande nyhet den 27 januari 2025:

Scientists call for more research into Covid vaccine side effects after unexplained spike in heart conditions

Canadian experts are calling for more research into heart damage linked to Covid vaccines.

They fear the scale of the issue remains 'under-documented' because they say studies have been too narrow and haven't looked at the risk of these injuries months and years after receiving the shot.
Forskarna noterar att hjärtproblemen har ökat enormt:
They are calling for further research, noting that rates of the heat conditions globally have increased nearly 40 percent since the vaccines were rolled out in 2021 which needed to be explored for public health reasons. https://www.dailymail.co.uk/health/article-14329779/covid-vaccine-research-heart-effects-new-study.html
Även MSN och andra nyhetsmedier har skrivit om detta, men i Sverige är det tyst som i graven. Jag utgår från att alla svenska partier kommer att misslyckas med den här frågan också, precis som med kriminaliteten, skolan, militären och allt annat.
Citera
2025-01-30, 23:48
Medlem
Nu har en tysk landslagsspelare gått bort i mycket aggressiv och snabb cancer 26 år gammal. Han fick diagnosen i augusti och nu 4-5 månader senare är han borta. Jag skriver inte ut namnet för jag gillar inte att använda en stackare i en debatt när man inte ens vet orsaken, min poäng är att ställa frågan om det inte börjar bli väl många med mycket snabba, aggressiva, cancerförlopp nu och varför endast enstaka tidningar skriver om detta?

https://www.iihf.com/en/news/65629/tobias_eder_1998-2025

Finns säkert nån som anser att folk dog i sådan snabb cancer även tidigare, precis som det finns de som anser det var jättevanligt att dö i hjärtdöd tidigare också, och visserligen finns det fler kändisar idag men det vore bra om nån hade lust och möjlighet att reda ut statistiskt om det är fler fall nu än tidigare. Just detta med ultrasnabba cancerförlopp är annars något som många läkare har vittnat om att de sett under pandemin, med start redan i januari 2021 och förklaringar som att folk lät bli att undersöka sig under 2020 och kom in med redan spridd cancer istället. En annan förklaring är Covid, och ytterligare en är vaccinet. Men ingen vet.

Och det är tydligt att hela världen nu är i förnekelse. Den officiella sanningen nu är att Covid är över och allt gick bra.

Men den 6 januari skrev två psykologer om postcovid och att synen att Covid är över handlar om förnekelse i The British Psychological Society:
Denial and misinformation

Five years into the pandemic, despite the extensive and growing evidence of the damaging and often devastating effects of Covid and repeat infections, there continues to be a denial of the enormous scale of the issue. Covid has become the unmentionable. https://www.bps.org.uk/psychologist/covid-has-become-unmentionable-and-yet-long-covid-having-life-changing-impact
Citera
2025-01-31, 03:11
Medlem
Idag lär det vara femårsdagen av första identifierade fallet av SARS2 i Sverige.
Jag såg att bland de sju punkterna om saker som inte skall postas här är jinvandring så jag hoppar över var den sjuka hade varit.

Post-Covid är det något som diskuteras i fikarummen fortsatt ?
Jag var själv orolig att förlora luktsinnet första gången jag hade positivt svalgtest.
Citera
2025-01-31, 09:13
Medlem
severustheemperors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lamento
Ja, precis så var det ju att man först förklarade att lab-teorin var trams och sedan ett tag senare "yrvaket" förklarade att den teorin hade visat sig ha fog för sig. Om dun inte har sett det så kanske tidningen Senioren kan vara något för dig, för de skrev en del om den svenska vården av äldre under pandemin, till exempel har IVO utrett att det var en massa gamla som aldrig fick träffa en läkare utan ställde sina "diagnoser" över telefon. Det ska också ha varit minst ett fall där man undvek att ge dem vård för att spara pengar. Jag googlade snabbt fram en av flera av deras artiklar: https://www.senioren.se/nyheter/den-chockerande-rapporten-fran-ivo-tecken-pa-valmenande-alderism/

Vi får se hur mycket diskussion det blir om något alls. Mentaliteten numera tycks ju vara att gå vidare så snabbt som möjligt och "vända blad" med det mesta.

Virus/vaccin verkar designat för att bränna upp hjärnan på målgruppen! (= Europeer )
(Förstört immunförsvar/turbocanser mm. = "bieffekt")

Video (från US DOD) går ej att se i sverige, utan proxy! Från 11.26 min.
https://www.bitchute.com/video/6zWZmOOyBzeI/

https://proxyium.com/ = Proxy som funkar. (Tar tid att ladda)
Citera
2025-01-31, 10:58
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Du förstår mig inte rätt och dina exempel är löjliga och inte ens jämförbara med det som verkligen åsyftas. Att länder och regeringar vidtar drastiska åtgärder och ibland undantagstillstånd vid katastrofer etc är fullt förståeligt, det kan vara och är befogat att stänga ner vissa delar av samhällsapparaten, särskilt om man genuint menar att det gagnar människors liv och hälsa. Jag var kanske inte tydlig nog, det sker förstås hela tiden nån form av inskränkning i våra liv dagligen att vår integritet ibland påverkas men som vi inte tänker på; kameraövervakning t.ex.

I just dessa frågor så var de mindre bra sidorna vi fick se av utländska stater och våra egna myndigheter sånt som handlade om att klämma åt en grupp individer av samhället som 1. inte gjort sig skyldiga till något brott i lagens mening 2. som på mer eller mindre sätt blev påtryckta att lyda och samtycka till medicinska kroppsliga ingrepp.
Ovan går helt emot etiska principer, internationella deklarationer och konventioner.

Ska allt vara fritt? Var påstod jag det?
våra myndigheter som talade om att inskränka människors rättigheter, integritet och vardagsliv. - skrev jag. Var i den meningen antyder jag att vi ska leva i ett anarkistiskt liknande samhälle där allt är tillåtet? Och var har dina s.k. jämförelser med "frihet" att göra?

Visitationszoner? Har du följt debatten överhuvudtaget? Det tog ett långt jävla tag för våra regeringar att ens börja prata om saken och faktiskt implementera det på riktigt. Rättare sagt ett decennium av sprängningar och skottdåd tills man införde en lag om det 2024.
För det första är det inte ens jämförbart, det är lite som när du går förbi en säkerhetskontroll på en flygplats (detta är också en "inskränkning" i vår frihet men helt nödvändigt), har du rent mjöl i påsen utan olagliga tillhyggen och inget dåligt uppsåt får du passera. Samma gäller dessa visitationszoner. Friheten får du åter när du passerar. Laglydighet = frihet.

Hastighetsgränser? Ja dessa baseras på lagar som formats och implementerats efter nästan ett sekel av studier och erfarenheter av trafiken som är för allas bästa.

Promillegränser? Ja även dessa baseras på välgrundade lagar som har över 50 år på nacken och har egentligen inte ett skit med inskränkningar av vår integritet och rättigheter att göra då det inte är en mänsklig rättighet att köra rattfull - det är ett lagbrott. *Tar mig för pannan*. Menar du att det är en inskränkning i vår integritet att vi enligt lag, tvingas ha säkerhetsbälte också? Löjligt.
Och går några av dina exempel emot grundläggande etiska principer och konventioner (förutom då möjligtvis visitationszoner)? Nej precis. Det är snarare etiskt att ha promillegränser, att ha hastighetsgränser osv.

Det som våra myndigheter sysslade med saknade både vetenskaplig och erfarenhetsbaserad grund och var INTE etiskt. Att stå i nationell TV som FHM och politiker gjorde vecka ut och in och på skarpen säga till människor att ta en spruta och skrämma befolkningen till lydnad - det är fel på så många plan som man kan skriva en bok om. Jag orkar helt ärligt inte förklara tydligare för en foliehatt som hängt i denna tråd dagligen sedan Covid startade och skrivit falsarier och skrämselpropaganda årligen.

Det var ingen som tvingades ta någon spruta.
Att sjuka människor med pågående infektion smittar mer än friska människor utan pågående infektion finns det ganska god vetenskaplig grund för. Självklart ansåg man därför från myndigheternas sida det vara önskvärt att så många som möjligt vaccinerade sig.

För mig förefaller du bara vara ännu en i raden av foliehattar och antivaxare. Ditt resonemang spelar så väl in där.

Problemet med folk som anser sig ha rätt att springa runt och smitta ned andra är att det går ut över andra människors hälsa och säkerhet. Den första gruppens "frihet" inverkar negativt på andra. Precis på samma sätt som rattfyllon, gängkriminella och skattesmitare också har sin frihet som inverkar negativt på andra. Vad som är lagligt eller inte varierar över tid och mellan olika länder. Att du inte gillar jämförelsen är bara för att den blir obekväm för dig.
Citera
2025-01-31, 15:08
Medlem
Citat:
Att sjuka människor med pågående infektion smittar mer än friska människor utan pågående infektion finns det ganska god vetenskaplig grund för. Självklart ansåg man därför från myndigheternas sida det vara önskvärt att så många som möjligt vaccinerade sig.

För mig förefaller du bara vara ännu en i raden av foliehattar och antivaxare. Ditt resonemang spelar så väl in där.

Problemet med folk som anser sig ha rätt att springa runt och smitta ned andra är att det går ut över andra människors hälsa och säkerhet. Den första gruppens "frihet" inverkar negativt på andra. Precis på samma sätt som rattfyllon, gängkriminella och skattesmitare också har sin frihet som inverkar negativt på andra. Vad som är lagligt eller inte varierar över tid och mellan olika länder. Att du inte gillar jämförelsen är bara för att den blir obekväm för dig.

Att folk som inte vaccinerade sig fick sparken är ett faktum. Kanske främst i andra länder än Sverige men det har rapporterats även här, t ex här:

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vasternorrland/emma-vagrade-vaccinering-valt-att-inte-ta-del-av-reaktionerna

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vasternorrland/enkat-rimligt-att-forlora-jobbet-om-man-vagrar-vaccin

Eller i de fall undersköterskor som vägrade vaccinera sig stängdes av utan lön av Aleris:

https://ka.se/2024/01/11/ratt-av-arbetsgivaren-att-skicka-hem-anstallda-som-vagrade-vaccinera-sig/

https://www.publikt.se/nyhet/facket-forlorade-tvist-om-vaccinationskrav-25854

Region Dalarna ville få rätt att säga upp ovaccinerade: https://www.vardfokus.se/nyheter/utredningen-ar-klar-dalarna-vill-kunna-saga-upp-ovaccinerade/

Utomlands finns mängder med exempel, här är ett: https://www.svd.se/a/L5WgW4/tranare-vagrar-vaccinera-sig-far-sparken

Det vi vet är ju att vaccinationen mot Covid-19 minskade risken att smittas, men när man väl hade smittats så fick ovaccinerade och vaccinerade exakt samma virusmängd. Skillnaden var alltså att vaccinerade smittades i mindre omfattning och sedan fick mindre symptom. Men detta skulle ju kunna betyda att vaccinerade faktiskt tvärtom gick mer till jobbet än ovaccinerade och därmed smittade omgivningen mer än vad ovaccinerade gjorde. Enda sättet att verkligen minska smittspridningen hade varit en ordentlig tillgång på t ex FFP3-munskydd till personalen.

Men i Sverige sågs vaccination som en quickfix. Vi får se om den var det. Vaccinationen kan ha hjälpt mot postcovid, men det är nog tveksamt om den hjälpte mot smittspridning, snarare kanske tvärtom.
Senast redigerad av Lamento 2025-01-31 kl. 15:22.
Citera
2025-01-31, 20:20
Medlem
Idag i Expressen:
Mellodebuterande Adrian Macéus lider av en immunbristsjukdom – och blir lätt sjuk. (...)

Men bakom kulisserna pågår en annan kamp för 19-åringen. Han lider nämligen av en immunbristsjukdom och blir därmed lätt sjuk, berättar han.

En svår utmaning under Mello när man träffar många på kort tid, och som kan bära på smitta.

– Alltså jag har inget immunförsvar. Jag tänker på att försöka hålla mig frisk och är väldigt noga med handsprit och att tvätta händerna, berättar Adrian Macéus för Expressen.

Och det är inte bara sina egna händer artisten spritar.

– Alla i mitt team, jag bara går runt och sprayar alla med handsprit. Men det är ju lika bra att alla är noga. Det är ju ingen som vill bli sjuk här oavsett om man har dåligt immunförsvar eller inte, säger han.

Hur tufft har det varit att hantera genom livet?

– Det kom väl efter corona skulle jag vilja säga. Där någonstans efter vaccinet. Det är ju jobbigt. Och förut har jag haft en bakterie på mina stämband och det påverkar ju en som sångare. Men det är under kontroll nu så vi hoppas att det håller sig, säger Macéus.
Expressen skriver sedan i en ruta, som ganska mycket stämmer i den meningen att man ännu inte vet tillräckligt om vaccinets roll:
Covid och immunförsvaret

Forskning visar att immunsystemet kan bli påverkat flera månader även efter mild covid-19, skriver Läkemedelsvärlden.

Då gäller det insjuknande och forskningen baseras inte på vaccinering.
Det finns däremot forskning som har pekat på risk för sänkt immunförsvar efter mRNA-vaccination. Här är en sådan, från januari 2024 från peer review-tidskriften Clinical and Experimental Medicine med Impact Factor på över 3:
Over the last 24 months, there has been growing evidence of a correlation between mRNA COVID-19 vaccine boosters and increased prevalence of COVID-19 infection and other pathologies. Recent works have added possible causation to correlation. mRNA vaccine boosters may impair immune system response in immune compromised individuals.
Ska vi ta ett citat:
A considerable body of evidence indicates a correlation, and some recent studies even suggest causation, highlighting the potential for mRNA COVID-19 boosters to have adverse effects on the immune system. https://pmc.ncbi.nlm.nih.gov/articles/PMC10821957/
Det här var för ett år sedan. Men det finns en önskan hos många att undervärdera detta precis som man undervärderade Covid-19. Idag var det, som nyheterna meddelade 5 år sedan Covid-19 kom till Sverige genom Jönköping och 21.000 personer har sedan dess dött i Covid. Siffran är för resten troligen ett antal tusen högre.
Citera
2025-02-01, 00:11
Medlem
Det talas om hjärtproblem efter Covid men vad säger statistiken? Verkar som den säger nej. Jag citerar Socialstyrelsen (går att googla citaten för källan):
År 2023 fick cirka 21 400 personer i Sverige akut hjärtinfarkt och cirka 4 400 personer avled med hjärtinfarkt.

År 2021 drabbades cirka 23 000 personer av akut hjärtinfarkt och cirka
4 700 personer avled med akut hjärtinfarkt som underliggande eller bidra-
gande dödsorsak.

År 2020 drabbades cirka 22 200 personer i akut hjärtinfarkt och knappt
4 800 personer avled till följd av sjukdomen.

År 2019 drabbades cirka 24 300 personer av akut hjärtinfarkt och 5 200
personer avled med akut hjärtinfarkt som underliggande eller bidragande
dödsorsak.

År 2017 drabbades cirka 25 300 personer av akut hjärtinfarkt. Både antalet
insjuknade och avlidna per 100 000 invånare har minskat markant sedan
2002
Hur är det med yngre?

2023: "Knappt fyra procent av de som insjuknade var yngre än 50 år."

2021: "Cirka fem procent av de fall som inträffade bland män under 2021 drabbade en person som var yngre än 50 år."

2020: "Cirka fem procent av de fall som inträffade bland män under 2020 drabbade en person som var yngre än 50 år."

2019: "Cirka fem procent av de fall som inträffade bland män under 2019 drabbade en person som var yngre än 50 år."

2017: "Mindre än 4 procent av de fall som inträffade under 2017 drabbade en person som var yngre än 50 år."

Ingen skillnad alls före eller efter pandemin verkar det.
Citera
2025-02-01, 09:04
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lamento
Det talas om hjärtproblem efter Covid men vad säger statistiken? Verkar som den säger nej. Jag citerar Socialstyrelsen (går att googla citaten för källan):
År 2023 fick cirka 21 400 personer i Sverige akut hjärtinfarkt och cirka 4 400 personer avled med hjärtinfarkt.

År 2021 drabbades cirka 23 000 personer av akut hjärtinfarkt och cirka
4 700 personer avled med akut hjärtinfarkt som underliggande eller bidra-
gande dödsorsak.

År 2020 drabbades cirka 22 200 personer i akut hjärtinfarkt och knappt
4 800 personer avled till följd av sjukdomen.

År 2019 drabbades cirka 24 300 personer av akut hjärtinfarkt och 5 200
personer avled med akut hjärtinfarkt som underliggande eller bidragande
dödsorsak.

År 2017 drabbades cirka 25 300 personer av akut hjärtinfarkt. Både antalet
insjuknade och avlidna per 100 000 invånare har minskat markant sedan
2002
Hur är det med yngre?

2023: "Knappt fyra procent av de som insjuknade var yngre än 50 år."

2021: "Cirka fem procent av de fall som inträffade bland män under 2021 drabbade en person som var yngre än 50 år."

2020: "Cirka fem procent av de fall som inträffade bland män under 2020 drabbade en person som var yngre än 50 år."

2019: "Cirka fem procent av de fall som inträffade bland män under 2019 drabbade en person som var yngre än 50 år."

2017: "Mindre än 4 procent av de fall som inträffade under 2017 drabbade en person som var yngre än 50 år."

Ingen skillnad alls före eller efter pandemin verkar det.

Fast där nämner du ju bara andelar för den yngre kategorin. Sedan behöver ju inte hjärtproblem betyda akut hjärtinfarkt. Det kan uppstå allvarliga arytmier utan att det behöver vara hjärtinfarkt.
vekar finnas en koppling mellan covid och ME. Fall som dessa gör mig minst sagt fundersam.

https://tv.aftonbladet.se/video/380278/aryan-14-skickades-hem-fran-akuten-med-alvedon-fick-hjaertstopp

jag misstänker ju att covid kan ha bidragit till det.
Citera
2025-02-01, 19:32
Medlem
OvissFramtids avatar
Citat:

Noterar att du har inget att komma med och duckade det mesta som var för jobbigt för dig att besvara.
Ingen? Varför ljuger du? Att sparka en person från ett jobb, eller neka en person en utbildningsplats på ett lärosäte för att denne inte vaccinerade sig är indirekt tvång. Även om det inte var ett fysiskt sådant. Det är dock en farlig väg att gå då det öppnar upp för att marginalisera en grupp ännu mer bara för att de inte lyder ett narrativ som saknar vetenskaplig bäring och inte ens ratificerats.
Det märks att du hängt här för långe, din idiot, hur fan kan du likställa en laglydig ovaccinerad person med ett rattfyllo, gängkriminell och skattesmitare?
Ett rattfyllo i handling begår ett brott, en skattesmitare i handling begår brott, en gängkriminell förmodas begå brottsliga handlingar. Att vara ovaccinerad är inte ett brott. Jämförelsen är totalt jävla substanslös och saknar allt vad rimlighet betyder. Nej jag skrattar åt dig för att du är galen inte för att dina värdelösa argument är obekväma.
Skulle det finnas något land som går mot lagar där befolkningar tvingas vaccineras mot sin vilja så är det ett steg mot fascistisk diktatur.

Citat:
Problemet med folk som anser sig ha rätt att springa runt och smitta ned andra är att det går ut över andra människors hälsa och säkerhet.
.

Men om ditt vaccin funkar så bra, varför bryr du dig om nån annan är vaccinerad eller inte och springer runt och smittar?
Kan slå vad om att du är en sån där nisse man fortfarande ser på stan ibland med munskydd och plasthandskar. Vi andra vi vill fortsätta leva våra liv utan att tänka på vad detta trauma orsakade. Råder dig att skaffa dig ett jobb istället för att leva kvar i denna tråd dagligen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in