2025-01-29, 18:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DragforADHD
vilken mg tar du?

Bara 5 så lägsta dosen hade absolut inte velat ta 20 mg kan jag säga vid 5 är ändå biverkningarna hanterbara
Citera
2025-01-29, 18:22
Medlem
DragforADHDs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Putinhater
Bara 5 så lägsta dosen hade absolut inte velat ta 20 mg kan jag säga vid 5 är ändå biverkningarna hanterbara
okej förstår
Citera
2025-01-31, 00:53
Medlem
Citat:
Den är ju väldigt effektiv mot schizofreni och funkar hyfsat mot ångest men visst viktbiverkningarna är ju ett helvete

Har visserligen inte scizofreni men har demoner i skallen och olanzapin gjorde inte ett dugg förändring i skallen på mig, bara viktuppgång + konstiga biverkningar!

Kommer aldrig mer äta den medicinen, kommer dock prova abilify 10 mg, förhoppningsvis med tilläggs medicin som tar bort rastlösheten den här gången!
Citera
2025-01-31, 06:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Torsken1399
Har visserligen inte scizofreni men har demoner i skallen och olanzapin gjorde inte ett dugg förändring i skallen på mig, bara viktuppgång + konstiga biverkningar!

Kommer aldrig mer äta den medicinen, kommer dock prova abilify 10 mg, förhoppningsvis med tilläggs medicin som tar bort rastlösheten den här gången!

Ja alla är olika, många tycker den dämpar ångest och psykotiska symptom bra så att helt döma ut medicinen bara för att den inte funka för dig känns lite konstigt
Citera
2025-01-31, 12:41
Medlem
DragforADHDs avatar
Citat:

vad för dos har du på din olanzapin då? om du har lägsta dosen 5 mg, så kan du ju öka dosen och se ifall den hjälper dig bättre.
Citera
2025-01-31, 13:32
Medlem
Har ätit Olanzapin i över 20 år.

Resultat:
Gått upp från 73 till 150 kg
Diabetes typ 2
Övervikten gör att jag behöver en CPAP på nätterna p.g.a. sömnapne.
Högt blodtryck och äter 3 mediciner mot detta p g.a. den kraftiga övervikten.

Diagnos schizoaffektivt syndrom.
Nuvarande dos 5 mg.

Dom enorma biverkningarna till trots så hade jag nog inte grejat det utan olanzapinet. Har gått igenom många mediciner men olanzapinet är den enda som verkligen hjälper.

Att vara psykotisk är helt enkelt så jobbigt att jag tar dom mediciner som får det att försvinna.

Har tur nog slutat gå upp i vikt sedan en tid tillbaka.

Så biverkningarna är hemska men effekten är riktigt bra, för mig då.

Medicinen har gjort så att jag kan leva ett så normalt liv som det går men till ett högt pris.
Citera
2025-01-31, 14:24
Medlem
DragforADHDs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av villnihaflum
Har ätit Olanzapin i över 20 år.

Resultat:
Gått upp från 73 till 150 kg
Diabetes typ 2
Övervikten gör att jag behöver en CPAP på nätterna p.g.a. sömnapne.
Högt blodtryck och äter 3 mediciner mot detta p g.a. den kraftiga övervikten.

Diagnos schizoaffektivt syndrom.
Nuvarande dos 5 mg.

Dom enorma biverkningarna till trots så hade jag nog inte grejat det utan olanzapinet. Har gått igenom många mediciner men olanzapinet är den enda som verkligen hjälper.

Att vara psykotisk är helt enkelt så jobbigt att jag tar dom mediciner som får det att försvinna.

Har tur nog slutat gå upp i vikt sedan en tid tillbaka.

Så biverkningarna är hemska men effekten är riktigt bra, för mig då.

Medicinen har gjort så att jag kan leva ett så normalt liv som det går men till ett högt pris.
skönt och höra, att den hjälper dig, trots viktuppgången
Citera
2025-01-31, 16:58
Medlem
Citat:
vad för dos har du på din olanzapin då? om du har lägsta dosen 5 mg, så kan du ju öka dosen och se ifall den hjälper dig bättre.

Jag hade 5 mg först, sen dos ökning till 10, därefter skrotade jag medicinen, är just nu fri från neuroleptika men tanken är att sätta in abilify om några veckor!
Citera
2025-01-31, 17:05
Medlem
Citat:
Ja alla är olika, många tycker den dämpar ångest och psykotiska symptom bra så att helt döma ut medicinen bara för att den inte funka för dig känns lite konstigt

Jag är väldigt emot medicinen pga den extrema viktuppgången jag ser folk får av den efter bara något år! Inkl en kompis gick upp 40 kilo på 2 års period!

Har även läst att Olanzapin krymper hjärnan!

Jag förstår att den kan hjälpa vissa! Men jag kände mig helt borta, trött hela tiden dålig fokus och aptit som inåt bomben!

MVH
Citera
2025-01-31, 17:24
Medlem
DragforADHDs avatar
Citat:
Jag hade 5 mg först, sen dos ökning till 10, därefter skrotade jag medicinen, är just nu fri från neuroleptika men tanken är att sätta in abilify om några veckor!
okej förstår
vad medicineras du för om man får fråga?
Citera
2025-01-31, 17:42
Medlem
Citat:
okej förstår
vad medicineras du för om man får fråga?

Ångest, depression, insomnia och psykotiska symptom, besvär som paranoida tankar i skallen är nog det största problemet!

Har självmedicinerat en hel del med alkohol men nu bestämt mig för att ta några vita veckor för att få ner mina lever nivåer innan vi sätter in en ny medicin, har förövrigt gått på Reagila i några år men den uteblivna effekten gör så jag måste hitta något nytt nu!

Mvh
Citera
2025-01-31, 17:43
Medlem
DragforADHDs avatar
Citat:
Ångest, depression, insomnia och psykotiska symptom, besvär som paranoida tankar i skallen är nog det största problemet!

Har självmedicinerat en hel del med alkohol men nu bestämt mig för att ta några vita veckor för att få ner mina lever nivåer innan vi sätter in en ny medicin, har förövrigt gått på Reagila i några år men den uteblivna effekten gör så jag måste hitta något nytt nu!

Mvh
okej hoppas den nya medicinen funkar bättre för dig
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in