2025-01-27, 18:06
Medlem
hej jag vet inte vilken tråd jag ska lägga detta på så admin får flytta om det behövs, jag är 25 år gammal och har haft diagnosen Schizofreni sen jag var 18, denna diagnos fick jag efter en utredning på ett behandlingshem där jag var inlagd för psykos och tungt drogmissbruk, efter det så fick jag olanzapin 20mg utskrivet och såfort jag började gå på den medicinen så försvann min livsglädje och jag har gått upp 70kg och har inte jobbat på 5 år, dock så har jag varit drogfri nu i ett år och 3 månader men inget verkar bli bättre jag undrar om det kan vara denna medicin som har förstört eller om det är drogerna som skadat hjärnan och gjort så jag inte har någon livsglädje och vill ingenting förutom att sitta vid datorn och sova 20h av dyngnet varje dag.

det jag undrar är om någon annan har haft eller har likadan livsituation som jag har och vad jag ska göra för att ändra på det.
Citera
2025-01-27, 18:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av umjaw
hej jag vet inte vilken tråd jag ska lägga detta på så admin får flytta om det behövs, jag är 25 år gammal och har haft diagnosen Schizofreni sen jag var 18, denna diagnos fick jag efter en utredning på ett behandlingshem där jag var inlagd för psykos och tungt drogmissbruk, efter det så fick jag olanzapin 20mg utskrivet och såfort jag började gå på den medicinen så försvann min livsglädje och jag har gått upp 70kg och har inte jobbat på 5 år, dock så har jag varit drogfri nu i ett år och 3 månader men inget verkar bli bättre jag undrar om det kan vara denna medicin som har förstört eller om det är drogerna som skadat hjärnan och gjort så jag inte har någon livsglädje och vill ingenting förutom att sitta vid datorn och sova 20h av dyngnet varje dag.

det jag undrar är om någon annan har haft eller har likadan livsituation som jag har och vad jag ska göra för att ändra på det.

Tråkigt å höra... förhoppningsvis kommer bättre mediciner nu på marknaden som kanske ger mindre biverkningar. Då man med tiden lyckas vässa dom hela tiden.

https://lakartidningen.se/klinik-och-vetenskap-1/kommentar/2025/01/cobenfy-ett-nytt-alternativ-for-behandling-av-schizofreni/

"En stor nyhet i de kliniska prövningarna var biverkningsprofilen: prevalensen av biverkningar typiska för andra antipsykotika, som viktökning, extrapyramidala symtom och somnolens, var på samma nivå som placebo. I stället rapporterades lindriga till måttliga gastrointestinala besvär som illamående (19 procent i Cobenfy-gruppen jämfört med 2–6 procent i placebogruppen), kräkningar (14–16 procent jämfört med 1–6 procent) och förstoppning (13–21 procent jämfört med 4–10 procent), vilket är förenligt med läkemedlets muskarina profil. Dessa besvär avtog oftast efter de första veckorna. Två studier med 52 veckors behandling pågår nu för att bedöma tolerabiliteten över längre tid."

Hoppas du får nå stöd å hjälp
Senast redigerad av rawjudge 2025-01-27 kl. 19:29.
Citera
2025-01-27, 22:21
Moderator
fredrik686s avatar
Medicin och hälsa --> Psykiatri och psykofarmaka
/Moderator
Citera
2025-01-27, 22:33
Avslutad
Ja, du lär onekligen gå av medicinen.
Prata med din läkare. Se om det finns något bättre alternativ.
Citera
2025-01-28, 03:03
Medlem
FlyboySevens avatar
Citat:

Finns saker du kan göra.

Men se det som ett heltidsjobb.

Det kanske kommer ta 10 år att bli av med den psykiska ohälsan.

Eller så går det på en gång.

Allmänna tips:

Res till ett annat land så ofta, billigt och enkelt du kan.

Gör små weekends som ej får kosta någonting nästan.

Gå med i en förening.

Var öppen och ärlig med att du är där
för att träffa en annan människa som du får umgås med dygnet runt.

Skaffa en hobby som du tycker om och kan excellera i.

Läkarna vet förmodligen ingenting om psykisk ohälsa.

Alla människor är helt olika och behöver helt unik vård.

Läkarna och vården vill ge exakt samma vård till varje människa.

Vilket kommer göra att det alltid kommer fallera i alla fall.

Förutom där människan är stark och tar sig ur psykisk ohälsa själv till slut.

Fråga en läkare om han tror på Gud och spiritualitet.

Då kommer du få roliga samtalsämnen

(De är rädda för sådant, då kan ju folk råka bli friska, då förlorar de ju sina jobb…. och sin inkomst
Citera
2025-01-28, 07:36
Medlem
Citat:

Jag blir jävligt trött och går upp i vikt av enbart 5 mg så vågar inte ens tänka på hur det hade varit på 20 mg så tror absolut att det kan bero på olanzapin.

Prova quetiapin istället är mitt råd den liknar olanzapin mycket men har mildare biverkningar i regel
Citera
2025-01-28, 12:52
Medlem
DragforADHDs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Putinhater
Jag blir jävligt trött och går upp i vikt av enbart 5 mg så vågar inte ens tänka på hur det hade varit på 20 mg så tror absolut att det kan bero på olanzapin.

Prova quetiapin istället är mitt råd den liknar olanzapin mycket men har mildare biverkningar i regel
stämmer, speciellt på morgonen när man ska upp från sängen.
Citera
2025-01-28, 13:53
Medlem
Malawi-Golds avatar
Citat:

Olanzapine har förstört ditt liv.

Olanzapine förstör liv.

Fuckar din hjärna, har sabbat din kropp.

Känns det bra?
Citera
2025-01-28, 15:03
Medlem
Håller helt med att Olanzapin är en av de äckligaste medicinerna som finns, gick själv på doser som 5-10 mg i några fåtal månader!

Det enda man vill eller orkar göra är att sova och äta på den medicinen!

Förstår inte varför läkare skriver ut den så aktivt, det finns väl mer viktneutrala och effektivare neuroleptikor nu för tiden?

Det du skrivit TS är ju helt jävla sjukt, och du är inte ensam heller! Vet själv folk som gått på den i flera år och gått upp 30-50 kg!

Jag rekommenderar TS att sluta CT direkt rakt av och försöka hitta en mer harmlös medicin!
Citera
2025-01-29, 04:01
Medlem
engammalfisks avatar
Vad det var för droger spelar roll då det är risk att bli bränd & stekt av knark.

Vikten är det de psykotropiska preparaten som psykiatrin satt in som är orsaken bakom.

Många eller alla av preparaten psykiatrin använder vet man inte hur eller varför de har effekt men de ges för att de ger ett resultat, patienterna blir lugna, så det kan lika gärna vara dom som kortslutit skann på dig pöjk.
Citera
2025-01-29, 14:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Torsken1399
Håller helt med att Olanzapin är en av de äckligaste medicinerna som finns, gick själv på doser som 5-10 mg i några fåtal månader!

Det enda man vill eller orkar göra är att sova och äta på den medicinen!

Förstår inte varför läkare skriver ut den så aktivt, det finns väl mer viktneutrala och effektivare neuroleptikor nu för tiden?

Det du skrivit TS är ju helt jävla sjukt, och du är inte ensam heller! Vet själv folk som gått på den i flera år och gått upp 30-50 kg!

Jag rekommenderar TS att sluta CT direkt rakt av och försöka hitta en mer harmlös medicin!

Den är ju väldigt effektiv mot schizofreni och funkar hyfsat mot ångest men visst viktbiverkningarna är ju ett helvete
Citera
2025-01-29, 16:56
Medlem
DragforADHDs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Putinhater
Den är ju väldigt effektiv mot schizofreni och funkar hyfsat mot ångest men visst viktbiverkningarna är ju ett helvete
vilken mg tar du?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in