2025-01-29, 21:42
Medlem
Skattmasen08s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AutDisceAutDiscede
Att de slackers som jobbar hemifrån i alla fall kunde ha ballar nog att erkänna att det är fördelarna de vill ha kvar och inte att deras effektivitet mångdubblas på hemmaplan, kunde man tycka vore mer klädsamt...

Jag är väl en slacker på så sätt att det är skönt att slippa ta på sig kontorskläder, ta sig till kontoret, hitta en ledig kontorsplats, ställa in stol och skärm och sedan störas av ett pratande kontorslandskap resten av dagen. Så ja det är dessa fördelar jag vill ha kvar. Det erkänner jag. Jag bryr mig inte om effektivitet...även fast jag är mer effektiv hemma. Inga långa restaurangluncher, inget göra ärenden på stan, inga fikastunder med kollegor eller annat dösnack, ingen restid etc.
Citera
2025-01-29, 22:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NMjaaaR
Vet inte hur det är på era arbetsplatser. Men där jag jobbar får kontorsråttorna inte ett piss gjort när dom "jobbar" hemifrån. Så vi satte stopp för den enorma löneförmån det är att ha den lyxen och nu ökar vi helt plötsligt omsättningen igen.

Folk har inte den arbetsmoral som krävs för att sitta hemma och "arbeta".
Vad jobbar era kontorsråttor med? Och vad gör du? Gissar inte IT utveckling.
Citera
2025-01-30, 10:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nanteq
Vad jobbar era kontorsråttor med? Och vad gör du? Gissar inte IT utveckling.

Jobbar också hemifrån en hel del och mina kollegor också (vi jobbar inom IT) vi levererar snabba och säkra leveranser hela tiden.
Vi är garanterat mer effektiva när vi jobbar hemifrån då vi inte blir störda hela tiden, på jobbet kommer det alltid fram folk som ska prata med oss, oftast inte arbetsrelaterat tyvärr, det slipper vi hemifrån, vi har de möten vi behöver utan att bli påtvingade samtal när vi är mitt i något viktigt.
Citera
2025-01-30, 11:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KalleBoll33
Mkt bra! Varför ska folk sitta hemma och spela tv-spel eller kika tv istället för att jobba?
Jobba gör man på sin arbetsplats.
Hemma lagar man matlådor och dylikt.

Vad har du fått det ifrån?
Har sällan på TV eller nåt annat hemma utan jobbar mest hela tiden, den enda ledigheten är en promenad på lunchen.
Många med mig jobbar mycket bättre hemifrån då vi kan jobba i lugn och ro och välja själv vilken distraktion vi har.
Man slipper den icke fungerande kollektivtrafiken och kan börja jobba direkt utvilad och glad.

Finns dock alltid folk som inte sköter sig oavsett om de jobbar hemifrån eller inte men det måste chefen ha koll på eller ha arbetsuppgifter som man inte kan smita ifrån.

Många på jobbet bara springer runt och pratar, röker och fikar och aldrig får något gjort!
Citera
2025-01-30, 11:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av grobiankungen
Ja det var ju detta han skrev att resultat blir frånvarande förälder. Vad är det du inte fattar.

Distansarbete är här för att stanna. SHB kommer backa så småningom.

Det får vi hoppas, annars kommer SHB avfolkas på duktigt folk och bara de gamla dinosaurierna blir kvar som väntar på oktogonen.
Citera
2025-01-30, 11:09
Medlem
KalleBoll33s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tatagidet
Vad har du fått det ifrån?
Har sällan på TV eller nåt annat hemma utan jobbar mest hela tiden, den enda ledigheten är en promenad på lunchen.
Många med mig jobbar mycket bättre hemifrån då vi kan jobba i lugn och ro och välja själv vilken distraktion vi har.
Man slipper den icke fungerande kollektivtrafiken och kan börja jobba direkt utvilad och glad.

Finns dock alltid folk som inte sköter sig oavsett om de jobbar hemifrån eller inte men det måste chefen ha koll på eller ha arbetsuppgifter som man inte kan smita ifrån.

Många på jobbet bara springer runt och pratar, röker och fikar och aldrig får något gjort!
Varför ska de som kan jobba hemifrån ha det bättre än de som inte kan? Arbetsplatser finns av en anledning.
Citera
2025-01-30, 11:13
Medlem
KalleBoll33s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PulverBrax
Spelar föga roll om du tar rollen som ”tränaren” det krävs delaktighet i allehanda aktiviteter på ett sätt som inte är möjligt om du behöver vara på plats varje dag/hela dagen. I min mening är möjligheten att jobba hemma eller inte skillnaden på att vara en närvarande eller frånvarande förälder.
Då ska man icke ha barn. Vara närvarande i sitt arbete är en skyldighet. Kan du inte det utan måste vara med ditt barn ska du icke ha barn.
Citera
2025-01-30, 12:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KalleBoll33
Varför ska de som kan jobba hemifrån ha det bättre än de som inte kan? Arbetsplatser finns av en anledning.

Vem säger att det ens är ”bättre” då,,verkar ju finnas många som älskar fysiska arbetsplatser ? och vem säger att alla ska ha det exakt lika överhuvudtaget haha?! Alla har olika lönenivåer, arbetsplatser, förmåner, semesterdagar pensionsavtal med mera. Det är väl inget nytt.
Citera
2025-01-30, 12:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ich4055
Vem säger att det ens är ”bättre” då,,verkar ju finnas många som älskar fysiska arbetsplatser ? och vem säger att alla ska ha det exakt lika överhuvudtaget haha?! Alla har olika lönenivåer, arbetsplatser, förmåner, semesterdagar pensionsavtal med mera. Det är väl inget nytt.

Gratis utbildning finns i Sverige av en anledning. Är man otroligt lockad av kontorsliv kan man utbilda sig till sådant.
Det har sina nackdelar också kan jag tala om men men… så är det med allt.
Citera
2025-01-30, 12:38
Medlem
rostsyntess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lilacwine84
Kan det inte vara så att SHB äger en massa kontorslokaler och inte vill att dessa ska bli värdelösa?
Har sagt hela tiden att banksektorn kommer gå i bräschen för att få folk tillbaka till kontoren. Blir kontorsfastigheter värdelösa kommer hela samhället falla ihop som ett korthus.

Varför skulle samhället falla ihop för att konstorsfastigheterna inte hyrs ut? Finns nog en hel del kontorsfastigheter som man kan bygga om till bostäder om inte annat.
Citera
2025-01-30, 14:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rostsyntes
Varför skulle samhället falla ihop för att konstorsfastigheterna inte hyrs ut? Finns nog en hel del kontorsfastigheter som man kan bygga om till bostäder om inte annat.

Ja du läs lite om samhällsekonomi. Det har en enorm påverkan. Att bygga om till bostäder är ofta så krångligt (enligt svenska regelverk), att det i så fall är mer värt att riva alltihopa och bygga nya bostäder (vilket inte heller är så lönsamt för tillfället så..).
Citera
2025-01-30, 15:22
Medlem
KalleBoll33s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ich4055
Bättre på det viset att de då inte har chefer som flåsar en i nacken stup i kvarten och då kan skita i att jobba utan att ngn ser etc. Frågor på det? Något du inte fattade?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in