2025-01-29, 10:53
Medlem
JymdKjams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AutDisceAutDiscede
För att banken är den institution som mest degenererats under de senaste tre decennierna. Ja, världen förändras men i bankernas fall mest till det negativa, då kunden förväntas göra deras jobb men till en dyrare penning. Helt sjukt att vi kunder går med på dessa premisser! Allt har självklart inte blivit sämre, men särskilt kundrelationerna har fallerat. Att då personal hellre jobbar hemifrån gör inte saken bättre.

Varför kan man inte ha både fysiska möten på bankkontoren och en digital infrastruktur? Det är ju inte så att bankerna går på knäna direkt, eller hur - de har verkligen råd till detta om de enkom satte kunden mer i centrum... Du gillar tydligen att sitta i telefonköer in absurdum och även bli behandlad som en sekunda vara? Du vill säkerligen också att kontanthanteringen försvinner...

Jag tycker inte att ditt nickname ”Lära annars Lämna” stämmer särskilt bra in på ditt resonemang.

Kontanter, fysiska möten och så vidare - är det din framtidsvision? Jag är ledsen att behöva göra dig besviken. Skickar du räkningar i ett sådant där Privatgirokuvert också?

Remote är också väldigt viktigt ur beredskapssynpunkt, dvs att landet kan fungera även i kris- och i värsta fall krigstider.
Citera
2025-01-29, 11:48
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av cuckservative
Man kan inte bara få bort folk pga arbetsbrist eller omorganisationer utan att behöva betala den anställde x antal månadslöner.

Det stämmer.
Det blir inte så många månadslöner i slutändan om de ändå anser att de anställda är värdelösa.
Citera
2025-01-29, 11:49
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Skattmasen08
Jaså, är det därför det är så vanligt med utköpserbjudanden, för att företagen vill vara snälla? Inte för att facket kommer med turordningsregler etc. vid uppsägningar pga. arbetsbrist.....

Utköpserbjudanden är inget speciellt i Sverige.
Testa USA.
Citera
2025-01-29, 11:51
Avstängd
Det ironiska med det hela är att SHB har stängt ner många bankkkontor för kundmöten.
Det hålls över telefon eller digitalt.

Samtidigt som man vill tvinga tillbaka anställda.

Så "viktigt" var det med IRL.

Vi alla vet att det är näringslivets toppar som träffats och sagt att vi måste tvinga tillbaka folket så bostadsbubblan fortgår.
Citera
2025-01-29, 11:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LittleFish
Tror det är viktigt att se och bekräfta en ordentlig diskrepans mellan diverse yrkesroller. Vissa har möjligheten men inte medlen att sitta hemma i skitig t-shirt och jobba medans vissa har det verkligen inte medans de står där i gulkläder och sliter för sitta glatta liv klockan 06.30 på morgonen med diverse extremt viktiga arbetsuppgifter för samhällets funktion.

Jag jobbar som ingenjör inom privat sektor inom infrastruktur. Inte för att låta pretentiös men jag har pluggat som en galen idiot i fem år, delvis av den anledningen att jag inte ska behöva just göra det ovan nämnda i just gulkläder.

Du svarade på mitt inlägg förut Ich4055 av samma anledning litegrann. Dvs det finns, som med allt annat jävla elände i denna skärseld vi kallar för marknadsekonomi, olika egenintressen inom tex kommersiell fastighetsmarknad som styr varför vi tvingas vara på jobbet när vi kanske lika gärna utför samma arbete minst lika bra hemma från vårt sovrum.

Hur vi kontorsslavar inom tjänstesektorn påverkas av gigantiska aktiebolag inom vår vardagsroll på jobbet förtjänar ta mig fan en egen flashbacktråd av högsta dignitet.

Edit: AI kommer äta upp så många jobb och även om jag är marknadsliberal och för låga skatter osv så ser jag tyvärr ingen annan utväg framemot 2040-talet och framåt att införa medborgarlön. Vi blir alla socfall till slut. Ironin är total. Och vi har inget val. Det är just det som är det mest skrämmande av allt. Framtiden gör mig livrädd. Vem blir inte livrädd av framtiden?

Bra inlägg! Har en skrämmande lik framtidsvision till den du beskriver / AI = medborgarlön…
Har även jag studerat och kämpat för att slippa en annan typ av ”slitage”, men jag tror liksom du ironiskt nog att vi alla kommer sluta upp lika maktlösa.
Citera
2025-01-29, 14:02
Medlem
AutDisceAutDiscedes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JymdKjam
Jag tycker inte att ditt nickname ”Lära annars Lämna” stämmer särskilt bra in på ditt resonemang.

Kontanter, fysiska möten och så vidare - är det din framtidsvision? Jag är ledsen att behöva göra dig besviken. Skickar du räkningar i ett sådant där Privatgirokuvert också?

Remote är också väldigt viktigt ur beredskapssynpunkt, dvs att landet kan fungera även i kris- och i värsta fall krigstider.

Herregud! Ja, jag hade väldigt gärna sett en mer adekvat blandning av det gamla och det nya, men du hyllar enkom det nya såsom en papegoja. Du klagar på mina resonemang och sedan kommer du med det horribla påståendet att remote skulle vara viktigt ur beredskapssynpunkt - hur? Det första en fiende slår ned på i en eventuell krigssituation är infrastrukturen och där ingår el-försörjningen. Banksystemen och dess infrastruktur är ett av de första som skulle attackeras och slås ut. Kontanter är därmed viktigare än att du skall kunna sitta hemma och häcka framför en svart skärm...

Du är en lallande idiot!
Citera
2025-01-29, 14:11
Medlem
Prodelins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MongoTorsten
Orkar inte gå in på detaljer här men en sak är säker, du har inte många rätt i det du skriver...

Känsligt ämne? vilken avdelning jobbar eller jobbade du på? jag var där 3 år, jag vet att kulturen är lågt i tak, du är exempel på det.
Citera
2025-01-29, 14:12
Medlem
Prodelins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BlackRockInc
Utköpserbjudanden är inget speciellt i Sverige.
Testa USA.

På min avdelning började HR att rensa ut och sorterad vilka som var över 60, planen var att köpa ut personalen och få in yngre.

Som sagt , SHB hade sin storhetstid under Wallander.
Citera
2025-01-29, 15:30
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Prodelin
På min avdelning började HR att rensa ut och sorterad vilka som var över 60, planen var att köpa ut personalen och få in yngre.

Som sagt , SHB hade sin storhetstid under Wallander.

Dyra resurser och äldre brukar bara de som får gå för nya och inkompetenta talanger.

Men hoppar du till andra trådar på flashback påstår horden att du får jobb som 70 åring i dagens Sverige.

Att påstå att utköpserbjudanden är höga i Sverige som vissa gör i den här tråden är felaktigt.
Oftast är det uppsägningstiden x 2.
Ingen höjdare i en tide där folk sparkas efter 1-2 år och inte lyckas samla på sig uppsägningstid.
Senast redigerad av BlackRockInc 2025-01-29 kl. 15:32.
Citera
2025-01-29, 20:15
Medlem
KalleBoll33s avatar
Mkt bra! Varför ska folk sitta hemma och spela tv-spel eller kika tv istället för att jobba?
Jobba gör man på sin arbetsplats.
Hemma lagar man matlådor och dylikt.
Citera
2025-01-29, 20:41
Medlem
JymdKjams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AutDisceAutDiscede
Herregud! Ja, jag hade väldigt gärna sett en mer adekvat blandning av det gamla och det nya, men du hyllar enkom det nya såsom en papegoja. Du klagar på mina resonemang och sedan kommer du med det horribla påståendet att remote skulle vara viktigt ur beredskapssynpunkt - hur? Det första en fiende slår ned på i en eventuell krigssituation är infrastrukturen och där ingår el-försörjningen. Banksystemen och dess infrastruktur är ett av de första som skulle attackeras och slås ut. Kontanter är därmed viktigare än att du skall kunna sitta hemma och häcka framför en svart skärm...

Du är en lallande idiot!

Tror du att bankkontor klarar sig utan el? Att bara de som jobbar hemifrån får sitt elnät utslaget?

Bankkontor kan inte dela ut kontanter utan el. Om de ens befattar sig med sådana längre …
Citera
2025-01-29, 21:22
Medlem
PulverBraxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DraconianTimes
Resultatet av att folk vill bo billigt och flyttar ut i bushen, därmed kommer problemen. Sedan får man också prioritera vad man målar in sig på. Kanske är jävligt olämpligt att vara den här fotbollstränaren åt kidsens lag när man har ett jobb som innebär att projektarbete skall in.

Spelar föga roll om du tar rollen som ”tränaren” det krävs delaktighet i allehanda aktiviteter på ett sätt som inte är möjligt om du behöver vara på plats varje dag/hela dagen. I min mening är möjligheten att jobba hemma eller inte skillnaden på att vara en närvarande eller frånvarande förälder.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in