2025-01-28, 04:25
Medlem
Mr-Ferguson-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enmansdemo
Jag blir så trött, Shazam klarar fortfarande inte efter 5 år att identifiera denna 90-tals poplåt
https://soundcloud.com/bryskens/id-tre-kronor
Kan någon?

Lite sent svar kanske, men det är för att Shazam klarar inte av Dewolfe music..
Citera
2025-01-29, 06:10
Medlem
ricardo22s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Crapmagic
Hon är född 1983, och såhär ser hon ut relativt idag https://media.licdn.com/dms/image/C4...6I_FmjDUVxkstA
jag känner igen nyllet gentemot denna bild https://encrypted-tbn0.gstatic.com/i...nVUB9Es6wqgQ&s
så jag tror det är rätt Sigrid
Jag undrar när den nya bilden är ifrån. Hon är riktigt snygg på den. Det är inte vanligt annars. Sanna var exempelvis mycket snyggare i Tre kronor än i reality serien Kustjägarna.
Citera
2025-01-29, 21:37
Medlem
Herr Bökbergs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr-Ferguson-
Lite sent svar kanske, men det är för att Shazam klarar inte av Dewolfe music..
Okay

Från vilket album kommer låten? och vad heter den by any chanse?
Citera
2025-01-30, 01:18
Medlem
Kallebrogens avatar
Citat:
Hon är född 1983, och såhär ser hon ut relativt idag https://media.licdn.com/dms/image/C4...6I_FmjDUVxkstA
jag känner igen nyllet gentemot denna bild https://encrypted-tbn0.gstatic.com/i...nVUB9Es6wqgQ&s
Citat:
Ursprungligen postat av ricardo22
Jag undrar när den nya bilden är ifrån. Hon är riktigt snygg på den. Det är inte vanligt annars. Sanna var exempelvis mycket snyggare i Tre kronor än i reality serien Kustjägarna.
Bilden är fem år gammal:
https://www.linkedin.com/posts/swedb...34154240-WaVJ/

Så hon borde väl ha varit i mitten av 30-årsåldern där.
Citera
2025-01-30, 05:54
Medlem
Mr-Ferguson-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Herr Bökberg
Okay

Från vilket album kommer låten? och vad heter den by any chanse?

Musiken är komponerad av Colin Kiddy och heter "Free Me From Your Love" från albumet Chartbreakers 4..Den finns på Dewolfes egna hemsida och en annan sida..

Det här är första gången de använder musik från Dewolfe, även hälften av musiken serien i Kvinnofängelset är från Dewolfe.Så det är därför jag känner till sidan..
Senast redigerad av Mr-Ferguson- 2025-01-30 kl. 05:58.
Citera
2025-02-12, 19:55
Medlem
En sak som jag tycker är märklig är att Norton, innan han gav familjen Karlsson-Persson 800000 kronor att betala mäklaren med, (exakt samma summa som han fick med sig från rånet som han och Janet utförde), både hade råd med att betala Janet regelbundet för att få bo hos dem och att köpa dyra kläder, något som han knappast skulle ha haft råd med om han inte skulle ha tagit pengar från rånbytet. Det är därmed orealistiskt att alla pengarna skulle ha funnits kvar från rånet.
Citera
2025-02-13, 16:09
Medlem
Vicious-Mackis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Akindfriend
En sak som jag tycker är märklig är att Norton, innan han gav familjen Karlsson-Persson 800000 kronor att betala mäklaren med, (exakt samma summa som han fick med sig från rånet som han och Janet utförde), både hade råd med att betala Janet regelbundet för att få bo hos dem och att köpa dyra kläder, något som han knappast skulle ha haft råd med om han inte skulle ha tagit pengar från rånbytet. Det är därmed orealistiskt att alla pengarna skulle ha funnits kvar från rånet.

Han jobbade väl på Mimmi Burger?
Citera
2025-02-14, 00:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vicious-Macki
Han jobbade väl på Mimmi Burger?

Han började betala Janet redan innan han började jobba där och kläderna som han köpte var utan tvekan dyra. Janet var då övertygad om att han hade rånbytet eftersom lönen på Mimmi Burger inte var tillräckligt hög för att han skulle ha råd att köpa de dyra kläderna.
Citera
2025-03-04, 00:49
Medlem
Crapmagics avatar
Den roligaste karaktären är Gustav Frank samt hanteringen av honom
Citera
2025-04-06, 22:14
Medlem
Herr Bökbergs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr-Ferguson-
Musiken är komponerad av Colin Kiddy och heter "Free Me From Your Love" från albumet Chartbreakers 4..Den finns på Dewolfes egna hemsida och en annan sida..

Det här är första gången de använder musik från Dewolfe, även hälften av musiken serien i Kvinnofängelset är från Dewolfe.Så det är därför jag känner till sidan..
Coolt, jag hittade den på youtube och rippade låten och lade på telefonen sådär härligt olagligt, tack väldans för detta då det här var det sista musikstycket jag trodde någon skulle identifiera och det var också just därför jag kastade ut frågan

Nu ska vi framåttippa (låg sannolikhet) oddsen ännu mer att det skulle gå att lyckas identifiera angränsande musikstycken, bakgrundsmusik från Skilda Världar har jag en del obskyra inspelningar från som du kanske känner igen?, samt väldigt bra instrumentell popmusik från klubben the Deep från serien Sunset Beach, och minsta gemensamma nämnare med Colin Kiddy är att dessa serier gjordes ganska tätt inpå Tre Kronor.
Senast redigerad av Herr Bökberg 2025-04-06 kl. 22:16.
Citera
2025-05-07, 22:46
Medlem
-GGs avatar
Citat:

Fy, vad hon är vacker. Hon är vackrare i dag än när hon var ung, vilket är riktigt ovanligt.
Citera
2025-05-08, 02:19
Medlem
-GGs avatar
Om man tänker efter, så är TK en ganska så svenskfientlig serie.
Mycket mer än Rederiet.

Trasiga familjer där alla har varit med alla, nästan. Reines och Mimmis familj framstår ju som jättesunkig.

Så skulle man aldrig avbilda invandrare i ett så genomgående tema.

Mycket flyktingsnyft om invandrare i TK. T ex, den där sköterskan i sista säsongen som egentligen är barnläkare men som inte kan få arbete som det i Sverige utan måste slava som sköterska under hennes kompetens. Ändå är hon kvar i Sverige! Det där med att fysiker kör taxi är en rakt igenom medial myt som de har odlat under många år, när den inte stämmer med verkligheten. Eller att det inte är konstigt att det ska vara svårt att bli läkare i ett annat land om man inte klarar kunskapsproven, eller att t ex advokat och revisor är specifikt för ett lands system och inte kan "översättas" rakt av som ett arbete i ett annat land.
Hur bra har det gått med alla tandläkare som kommit från Mena, givits chansen att praktisera sitt yrke, och sedan misshandlat patienters tänder och blåst FK på enorma belopp. Något som aldrig avbildas i dramaserier, att de är dåliga yrkesutövare.

Ser man på svensk teve genom historien är det ytterst få gånger som invandrarfamiljer framställs med hederskultur, islam i dålig dager eller att man t ex tvingar dottern att gifta sig med sin kusin, trots att det är långt mer förekommande än svenska familjer där bröder har legat med varandras fruar/flickvänner eller stjäl varandras respektive. Eller för den delen att sonen ligger med sin fars/farbrors fru!

TK har också en ren värstingfamilj med parasitbeteende. Återigen, skulle man akta sig väldigt noga att återge en invandrarfamilj på det viset inom teve.

I Rederiet var det svarta bortadopterade barnet en bra person med toppenbetyg (och med en rasist till mor). Och den svarta salongsägaren var en smart affärskvinna med integritet. Medan all maffia och det mesta av båtens brottslighet var koncentrerat kring ryssar, och finnar och svenskar som deltog eller drogs in. Bögen var givetvis också han en genomgod person. Den svarta vakten likaså skildrad med en god karaktär.

Egentligen är det väldigt sjukt att manusförfattare alltid känner att de måste beskriva svenskar så. Trots att det ger drama. Rederiet var dock mer utspritt i sina intriger medan TK känns hyperfokuserat.

Visst finns det serier om gängen och organiserad brottslighet: men det handlar också om en ren kriminell miljö där utgångsläget är givet om man ska berätta om det, och där alla är typ lika dåliga som personer men befinner sig på olika nivåer inom den kriminella världen.
Rederiet och TK ska ju handla om vanliga familjer inom sin sfär. Ändå målas de väldigt överdrivna och saker som inte alls relaterar till svenska familjer i verkligheten, eller ett svenskt sätt.
Senast redigerad av -GG 2025-05-08 kl. 02:24.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in