2025-01-29, 16:47
Medlem
https://www.gp.se/kultur/anna-croneman-om-svenska-filmkrisen-det-kommer-att-finnas-ett-nytt-normalt.7e2bc3b5-f31d-4976-9b89-4 b226ae0abbf
https://hemmabiotidningen.se/Artiklar/e/1879/nu-ar-det-kris-i-svensk-film-igen
I snart 10 års tid har svensk film upplevt sett enorma tapp, både sett till biobesökare och ekonomi.
Svensk filmindustri och Filminstitutet har mångfaldskrav och woke som högsta ledstjärna, något som många menar har gått ut över kvaliteten.
Bara var tionde biofilm som svenskarna väljer att se är svensk. Det är rekordlåga siffror.
Nu menar många att woke skall ut och att filmskaparna skall lyssna mer på vad biopubliken vill se, istället för att ägna sig åt woke och politisk korrekthet.
För att få bidrag från Filminstitutet måste filmskaparna visa att filmen kommer att innehålla olika hudfärger, minoritetsgrupper, lika många kvinnor som män m.m. Kritiker menar att detta hämmar kreativiteten och står i vägen för den fria konsten. Resultatet blir en politiskt korrekt film som ingen vill se.

- Varför är läget katastrofalt för svensk film?
- Varför skapas inte fler svenska filmer som biopubliken vill se?
Senast redigerad av GrevenFB 2025-01-29 kl. 17:03.
Citera
2025-01-29, 16:56
Medlem
Reverend.Camdens avatar
Kan inte minnas senast jag såg en svensk film på bio…

Bio lockar över huvud taget inte alls. Svindyrt och man kan inte pausa för att slå en drill. Bion är helt enkelt död!
Citera
2025-01-29, 16:59
Medlem
TjackOhejs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GrevenFB
https://www.gp.se/kultur/anna-croneman-om-svenska-filmkrisen-det-kommer-att-finnas-ett-nytt-normalt.7e2bc3b5-f31d-4976-9b89-4 b226ae0abbf
https://hemmabiotidningen.se/Artiklar/e/1879/nu-ar-det-kris-i-svensk-film-igen
I snart 10 års tid har svensk film upplevt sett enorma tapp, både sett till biobesökare och ekonomi.
Svensk filmindustri och Filminstitutet har mångfaldskrav och woke som högsta ledstjärna, något som många menar har gått ut över kvaliteten.
Bara var tionde biofilm som svenskarna väljer att se är svensk. Det är rekordlåga siffror.
Nu menar många att woke skall ut och att filmskaparna skall lyssna mer på vad biopubliken vill se, istället för att ägna sig åt woke och politisk korrekthet.

För att hela branchen har kapats av aktivister som tycker att det är viktigare med ideologi än att faktiskt producera bra film, lika bra att svensk film ruttnar samman och dör. Något den säkerligen kommer göra också för att dom där mossiga jävla kulturhäxorna kommer aldrig att inse sina misstag, än mindre erkänna dom!
Citera
2025-01-29, 17:00
Avslutad
Hela hollywood verkar nyktra till och kör kvalité filmer förhoppningvis de kommande 2-3 åren. Det ligger ju en del work filmer i produktionen. Men förhoppningsvis har filmindustrin som helhet släppt konceptet "woke" och kör kvalité "igen "
Citera
2025-01-29, 17:04
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av GrevenFB

Jag ogillar på förhand svensk film därför att den oftast:

Har långsamt manus, så då händer inget - Uselt manusarbete om filmen inte är baserad på en bok

Gillar svepande tagningar av natur, miljöer och människor, då inget händer - Dåligt driv i klippningen

Mediokra skådepspelargestaltningar, brist på hängivenhet och driv hos regissören - Vissa skådespelare har noll förmåga och gestalta

Ofta fult foto, hårt och kallt som på en vårdcentral - Ingen inbjudande ton i ljuset

Inga bra manus skapas och släpps fram - Varför har man t.ex. inte gjort en bra Gustaf Vasa-serie i stil med brittiska serier om Henrik VIII? Så svårt kan det väl inte vara i ett land som delar ut Nobelpris i litteratur och borde ha läst all världens bästa romaner att inspireras av. Den där med Stockholms blodbad var verkligen uselt manus.
Citera
2025-01-29, 17:11
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Bio är helt ointressant och svensk film ligger inte på någon hög nivå om jag nu måste gå på bio. För dyrt och sitter hellre hemma och njuter av en film även om jag inte får se den senaste.
Hela filmutbudet på senare år är 80% uppföljare till tidigare marvel eller annan actionfilm.

Jag tror filmkonceptet håller på att dö ut och istället kommer det bli mer serier. Bio måste verkligen vara något som är på utdöende det också.

Som en liten bonus.
Jag blev förvånad när de visade rollbesättningen till nästa års julkalender och inga mörka personer fanns med bland huvudrollerna.

https://www.aftonbladet.se/nojesbladet/a/XjnyPn/julkalender-i-svt-2025-tidstjuven-med-simon-j-berger
Citera
2025-01-29, 17:12
Medlem
Sereenas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Briascca
Jag ogillar på förhand svensk film därför att den oftast:

Har långsamt manus, så då händer inget - Uselt manusarbete om filmen inte är baserad på en bok

Gillar svepande tagningar av natur, miljöer och människor, då inget händer - Dåligt driv i klippningen

Mediokra skådepspelargestaltningar, brist på hängivenhet och driv hos regissören - Vissa skådespelare har noll förmåga och gestalta

Ofta fult foto, hårt och kallt som på en vårdcentral - Ingen inbjudande ton i ljuset

Inga bra manus skapas och släpps fram - Varför har man t.ex. inte gjort en bra Gustaf Vasa-serie i stil med brittiska serier om Henrik VIII? Så svårt kan det väl inte vara i ett land som delar ut Nobelpris i litteratur och borde ha läst all världens bästa romaner att inspireras av. Den där med Stockholms blodbad var verkligen uselt manus.

Utöver urtrista manus så stör jag mig på att så många svenska skådisar är scen skådisar, inte film skådisar, och det märks bla på hur dom pratar, så galet onaturliga konversationer.

Har inte kollat på svensk film sen Drömkåken....
Citera
2025-01-29, 17:12
Medlem
Zaedrewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EnflygandeKo
Hela hollywood verkar nyktra till och kör kvalité filmer förhoppningvis de kommande 2-3 åren. Det ligger ju en del work filmer i produktionen. Men förhoppningsvis har filmindustrin som helhet släppt konceptet "woke" och kör kvalité "igen "

Kommer nog inte märkas för svensk film på många år. Alltid efter USA några år.

Att nuvarande chef för Filminstitutet är Anna Croneman borgar för att statligt stöd (100 miljoner årligen) fortsatt enbart kommer gå till Woke.
https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Anna_Croneman
Citera
2025-01-29, 17:14
Medlem
buhbyes avatar
Brukar inte kolla så mycket svenska filmer, men den senaste riktigt bra var väl en man som heter Ove? och sen kommer Jönssonligan ut med Robert gustavsson i huvudrollen.. Men efter det? Är det verkligen något mer man behöver?
Citera
2025-01-29, 17:18
Medlem
henrikos avatar
Nu är det nog inte bara modern feminism och så kallad mångkultur i själva filmerna som är problemet.

Glöm inte babbarna som tjafsar och kaxar sig, som pratar högt och sparkar i ryggstödet. Och som drar kniv om du försöker säga åt dom på skarpen, för att deras respekt på gatan inte ska skadas. Hur fan ska man kunna njuta av film med mångkultur i salongen?

Till detta har fler och fler minst 65" hemma, och en dräglig soundbar.
Citera
2025-01-29, 18:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Reverend.Camden
Kan inte minnas senast jag såg en svensk film på bio…

Bio lockar över huvud taget inte alls. Svindyrt och man kan inte pausa för att slå en drill. Bion är helt enkelt död!

Att den är död är att ta i, men det är absolut inte lika vanligt längre. I ärlighets namn tror jag det beror mycket på att det släpps mycket dåligt det senaste åren. Finns verkligen inte mycket som är sevärt på bio dessa dagar och det gäller inte bara svenska filmer.
Citera
2025-01-29, 18:03
Medlem
Svampspors avatar
Svensk film har blivit så totalt irrelevant att jag inte ens överväger ett biobesök längre. Den sista "riktiga" svenska filmen jag såg på bio var Jägarna 1996 och jag kommer troligen aldrig att betala för en biobiljett till en svenskproducerad film igen. Jag såg dock ett intressant och ganska påkostat småländskt hobbyprojekt, vars intäkter enbart gick till välgörande ändamål Black Light: Den sista riktiga Bondfilmen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in