2025-01-29, 18:05
Medlem
Skulle jag mot förmodan vilja se någon svensk film så tankar jag den på piratebay. Inte en krona skall gå till mångfaldsivrarna i kulturbranschen. Dra in bidragen helt och låt skeppet sjunka till botten.
Citera
2025-01-29, 18:06
Medlem
Allt som försöker sig på 'woke', inkludering och mångkultur dör. Nationer som filmer, allt faller med detta trams.
Citera
2025-01-29, 18:09
Medlem
Fettsugnings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Briascca
Jag ogillar på förhand svensk film därför att den oftast:

Har långsamt manus, så då händer inget - Uselt manusarbete om filmen inte är baserad på en bok

Gillar svepande tagningar av natur, miljöer och människor, då inget händer - Dåligt driv i klippningen

Mediokra skådepspelargestaltningar, brist på hängivenhet och driv hos regissören - Vissa skådespelare har noll förmåga och gestalta

Ofta fult foto, hårt och kallt som på en vårdcentral - Ingen inbjudande ton i ljuset

Inga bra manus skapas och släpps fram - Varför har man t.ex. inte gjort en bra Gustaf Vasa-serie i stil med brittiska serier om Henrik VIII? Så svårt kan det väl inte vara i ett land som delar ut Nobelpris i litteratur och borde ha läst all världens bästa romaner att inspireras av. Den där med Stockholms blodbad var verkligen uselt manus.
Ja Stockholms blodbad var riktigt usel. Gav upp efter någon timmes tittande. Verkligen ett praktexempel på när woke och inavel styr.

Nu nämns ju varken woke eller politisk korrekthet som ett problem i den artikel som TS länkar till (och som jag kan läsa) och det som behövs är givetvis att detta förs fram som ett problem i den offentliga debatten.
Citera
2025-01-29, 18:10
Medlem
Bartman777s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fettsugning
Ja Stockholms blodbad var riktigt usel. Gav upp efter någon timmes tittande. Verkligen ett praktexempel på när woke och inavel styr.

Nu nämns ju varken woke eller politisk korrekthet som ett problem i den artikel som TS länkar till och det som behövs är givetvis att detta förs fram som ett problem i den offentliga debatten.
För er som läst artikeln... lyfter de ens fram någon teori om vad som skulle kunna vara ett problem, eller är det mest bara gnäll på att folk inte tycker om det dom vill mata oss med?

Förövrigt är väl detta inte bara ett problem i svenska filmer? Det gäller väl lika mycket hollywood och annan västerländsk film också?
Citera
2025-01-29, 18:14
Medlem
Fettsugnings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bartman777
För er som läst artikeln... lyfter de ens fram någon teori om vad som skulle kunna vara ett problem, eller är det mest bara gnäll på att folk inte tycker om det dom vill mata oss med?

Förövrigt är väl detta inte bara ett problem i svenska filmer? Det gäller väl lika mycket hollywood och annan västerländsk film också?
Jag kan inte läsa GP-artikeln, den är låst.

Den andra konstaterar mest lite torrt att filmer som nya Jönssonligan och Ella Lemhagens film om covid på ett äldreboende sannolikt inte är några vidare bra dragplåster.
Citera
2025-01-29, 18:23
Medlem
Bartman777s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fettsugning
Jag kan inte läsa GP-artikeln, den är låst.

Den andra konstaterar mest lite torrt att filmer som nya Jönssonligan och Ella Lemhagens film om covid på ett äldreboende sannolikt inte är några vidare bra dragplåster.
Tack!
Nej det låter ju inte så lockande. Sen kan jag tänka mig att förutom problemet ingen vågar nämna i artiklar, dvs. "woke", så tror jag även det är så att allt har redan gjorts, och det gjordes med så mycket hjärta när det väl gjordes. Nu blir det mest trötta kopior av allt som redan avhandlats, som gärna också är fyllda med CGI istället för mer praktiska effekter som ju faktiskt känns mer autentiskt.

Allt som görs nu blir bara en fattig, blek kopia av något som redan gjorts, och sen lite woke på det också så är det klart att resultatet blir skit.

Jag förstår inte varför folk väljer att se nya västerländska filmer överhuvudtaget faktiskt. Jag tror jag sett 4 filmer som kommit ut efter 2017, och då har jag gjort det mer för någon annans skull än min egen.
Citera
2025-01-29, 18:23
Medlem
Samma som med Netflix, där Kung Henry spelades av en svart, rullstolsbunden man.

Woke förgör och förstör.
Citera
2025-01-29, 18:45
Medlem
Glödskals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GrevenFB

...

- Varför är läget katastrofalt för svensk film?
- Varför skapas inte fler svenska filmer som biopubliken vill se?

För att filmerna inte finansieras fullt ut av betalande publik.
Citera
2025-01-29, 18:48
Medlem
Om nu det publiken vill ha inte är woke, så behövs det väl inte bidrag för att skapa filmen så ser inte problemet?

Gör film som folk vill se istället.
Citera
2025-01-29, 18:54
Medlem
Melange5738s avatar
Go woke, go broke.

Låt woke-folket göra sina egna AI-genererade wokefilmer istället. Sett lite av den där Star Trek-section 41 eller vad den nu heter, det känns som något sånt där som en AI genererat.
Citera
2025-01-29, 18:54
Medlem
Tratten52s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vit-Brandbil
Bio är helt ointressant och svensk film ligger inte på någon hög nivå om jag nu måste gå på bio. För dyrt och sitter hellre hemma och njuter av en film även om jag inte får se den senaste.
Hela filmutbudet på senare år är 80% uppföljare till tidigare marvel eller annan actionfilm.

Jag tror filmkonceptet håller på att dö ut och istället kommer det bli mer serier. Bio måste verkligen vara något som är på utdöende det också.

Som en liten bonus.
Jag blev förvånad när de visade rollbesättningen till nästa års julkalender och inga mörka personer fanns med bland huvudrollerna.

https://www.aftonbladet.se/nojesbladet/a/XjnyPn/julkalender-i-svt-2025-tidstjuven-med-simon-j-berger

Bio är helt överlägset om det är en jävligt bra film och på en riktig stor wide duk med äkta surround ljud, typ Rigoletto 1. Smådukarna som finns på typ Filmstaden är bara junk. Då kan man lika gärna sitta hemma och kolla. Men det måste komma nya bra filmer först. I dag producerar Hollywood bars streaming skräp.
Citera
2025-01-29, 19:02
Medlem
Citat:
För att få bidrag från Filminstitutet måste filmskaparna visa att filmen kommer att innehålla olika hudfärger, minoritetsgrupper, lika många kvinnor som män m.m

De dödade svensk film.
Inget som tillverkas enligt de reglerna kan bli bra.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in