2025-01-29, 11:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DViking
Intressant att hela Stockholm är upp 8.2% men ingen av stadsdelarna är upp så mycket

Kan det vara genomsnittsvinsten säljarna gjorde? Typ: Kalle och Lena köpte för X-antal år sedan och nu sålde med 8.2% vinst i förhållande till inköpspriset?

Ungefär som f-n läser bibeln...

Glömmer aldrig meklarn som sade att räntan inte spelar någon roll för den är avdragsgill i deklarationen.
Ni som fattar, ni fattar.
Citera
2025-01-29, 11:33
Medlem
DVikings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eysedease
Kan det vara genomsnittsvinsten säljarna gjorde? Typ: Kalle och Lena köpte för X-antal år sedan och nu sålde med 8.2% vinst i förhållande till inköpspriset?

Ungefär som f-n läser bibeln...

Glömmer aldrig meklarn som sade att räntan inte spelar någon roll för den är avdragsgill i deklarationen.
Ni som fattar, ni fattar.

Nej, det är uppgång YoY. Anledningen till att det ser lite knasigt ut är att det säljs mer i de dyra områdena så de får en större vikt när det sammanställs.
Citera
2025-01-29, 11:40
Medlem
Gammalhiphopares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KaptenenMorgan
Bubblan kanske smäller inom 10 år, vem vet?

Den small väl redan 2022 då priseerna sjunkit realt med runt 30% sen dess.

Frågan är hur det ska gå nominellt nu. Ska vi tro riksbanken (och marknaden?) är räntan rätt så färdigtänkt nu. Så frågan är hur många som vill fortsätta betala nästan ATH priser när priset på att låna pengar är nästan det dubbla mot vad det var då, och allt annat dessutom blivit mycket dyrare.
Citera
2025-01-29, 12:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gammalhiphopare
Den small väl redan 2022 då priseerna sjunkit realt med runt 30% sen dess.

Frågan är hur det ska gå nominellt nu. Ska vi tro riksbanken (och marknaden?) är räntan rätt så färdigtänkt nu. Så frågan är hur många som vill fortsätta betala nästan ATH priser när priset på att låna pengar är nästan det dubbla mot vad det var då, och allt annat dessutom blivit mycket dyrare.

En fråga i det korta perspektivet är också hur långt ner i lågkonjunkturens träsk vi är på väg ner i? Arbetslösheten är HÖG och ökar samtidigt som matpriserna stabiliserats på högre nivåer. Bankerna har heller inte sänkt sin ränta gentemot konsumenterna i samma takt som reproräntan justerats neråt. Kika på Icahandlarnas vinstuttag (och investeringen i solceller och batteribanker) så har de inte direkt gått på knäna under covid-krisen och efterföljande år. De som kläms är slut konsumenterna och resultatet är minskad köpkraft. De fackliga organisationerna har gått med på att hålla igen löneökningarna för att bromsa inflationen men vad gör det när Johan och Klas på ICA och på banken ökat sina marginaler. Inte så många tjänar på lågkonjunkturen men många stora är rädda för inflation.. vilka? Banker som lånat ut…
Citera
2025-01-29, 13:55
Medlem
slemhogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kalle-i-KBA
Vore ju skoj att veta var du hittar din statistik eftersom du inte kan länka till den som vi andra....

Märkligt i alla fall att priserna gått upp så mycket mindre än i min region (Stor-Göteborg).....

Du hittar den genom söka efter slutpriser i dessa områden i Sthlm på hemnet, så visar de snittpriser per mån 3 år tillbaka i tiden för just det området t ex Skytteholm, Abrahamsberg etc. Denna statistik är dock missvisande då mäklarna raderar många objekt som sålts för slemhög pris, priserna har egentligen gått ner åtminstone 5%, det har jag sett när jag jämfört specifika objekt jag varit i budgivningar på, som sålts för 5-10% lägre pris än år 2016-2020.

Slutpriser Huvudsta, vi ser ingen nominell prisuppgång där inte sen årsskiftet 2022/2023, handlar om inte ens 1% och med inflationen medräknad har de gått ner nästan 15%.

https://www.hemnet.se/salda/bostader?item_types%5B%5D=bostadsratt&location_ids %5B%5D=473498
Senast redigerad av slemhog 2025-01-29 kl. 14:02.
Citera
2025-01-29, 14:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eysedease
Ganska värdelösa siffror om inte samtliga sålda objekt redovisas!

Vem vill skylta med att dom sålt med förlust? Inte hade jag gjort det i alla fall, skulle bett mäklaren att hålla det hemligt om jag befunnit mig i en sådan situation. Pinsamt på jobbet om inte annat typ i fikarummet bli kallad "losern".
Däremot om jag tjänat några papp hade det inte gjort något om folk sett det.

Även OM det skulle vara så som du säger, att alla dåliga försäljningar alltid mörkats, så är det like for like. Dvs det mörkades dåliga försäljningar minst lika ofta 2024 som det gör 2025. Allt annat som säljs ökar bevisligen i pris. Såvida du inte kan påvisa att det mörkas MER nu än för ett år sen. Men det kommer du såklart inte kunna göra, det ligger i konspirationsteoretikers natur att aldrig kunna bevisa något
Citera
2025-01-29, 14:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av slemhog
Du hittar den genom söka efter slutpriser i dessa områden i Sthlm på hemnet, så visar de snittpriser per mån 3 år tillbaka i tiden för just det området t ex Skytteholm, Abrahamsberg etc. Denna statistik är dock missvisande då mäklarna raderar många objekt som sålts för slemhög pris, priserna har egentligen gått ner åtminstone 5%, det har jag sett när jag jämfört specifika objekt jag varit i budgivningar på, som sålts för 5-10% lägre pris än år 2016-2020.

Slutpriser Huvudsta, vi ser ingen nominell prisuppgång där inte sen årsskiftet 2022/2023, handlar om inte ens 1% och med inflationen medräknad har de gått ner nästan 15%.

https://www.hemnet.se/salda/bostader?item_types%5B%5D=bostadsratt&location_ids %5B%5D=473498

Nu är hemnets statistik i särklass minst trovärdig av allt som finns på marknaden. Mem att utsatta områden som Huvudsta går dåligt är bekräftat sedan länge. Hässelby/Vällingby tex går uruselt enligt mäklarstatistik medan tex innerstan flyger.
Citera
2025-01-29, 14:14
Medlem
slemhogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flanders
Nu är hemnets statistik i särklass minst trovärdig av allt som finns på marknaden. Mem att utsatta områden som Huvudsta går dåligt är bekräftat sedan länge. Hässelby/Vällingby tex går uruselt enligt mäklarstatistik medan tex innerstan flyger.

Det är inte ett utsatt område utan består till +95% av BR.

Håll käften din jävla mäklarnisse.
Citera
2025-01-29, 14:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KaptenenMorgan
Tänker du opopulära områden och småstäder?

Man vet att det kommer en krasch på bomarknaden när kunderna inom byggbranschen slutar beställa och dröjer med betalningar och det är just det som händer i hela Sverige nu!
Citera
2025-01-29, 14:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mannen12345
Man vet att det kommer en krasch på bomarknaden när kunderna inom byggbranschen slutar beställa och dröjer med betalningar och det är just det som händer i hela Sverige nu!

Det borde ju bara innebära i förlängningen att priset på befintliga bostäder pressas upp. Visserligen föds färre barn och inflödet i form av asylmottagande har minskat men det betyder inte att behovet av nya bostäder är noll. Minskar utbudet så borde priserna öka någonstans.

Att efterfrågan på nyproduktion har gått ner kraftigt vet vi ju sedan innan. Däremot så letar köparna efter lägenheter med äldre och stabila föreningar, vilket inte är konstigt alls.
Citera
2025-01-29, 14:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hyreshuskommunist
Just nu bombas söderort tre gånger i veckan. Bli nog mycket större fall än - 10%...

Har svårt att se att det skulle ha en långsiktig effekt på aktuella områden. De flesta områden som det sprängts i det senaste är bra områden i övrigt. Det har ju tidigare smält i bland annat Sundbyberg utan effekt på priserna i området.
Citera
2025-01-29, 15:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av slemhog
Det är inte ett utsatt område utan består till +95% av BR.

Håll käften din jävla mäklarnisse.

Huvudsta och Huvudsta C är sunkiga områden. Marginellt bättre än Hallonbergen och Tensta. Miljonprogramkänsla och betong. Väldigt låga priser med tanke på det korta avståndet till stan och nära vattnet.

Att det är BR räddar det inte, finns flertalet rätt sjaskiga områden fulla med BR. Tex Åkersberga C med omnejd eller Hägernäs C i Täby eller för all del Råcksta på gränsen till Bromma.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in