2025-01-29, 03:39
Medlem
MyckeSenapSkaDeVas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DViking
Intressant att hela Stockholm är upp 8.2% men ingen av stadsdelarna är upp så mycket

Ha ha! Så otroligt festligt apropå diskussion här inne de senaste dagarna gällande manipulerad statistik.

Kolumnen "Antal sålda" summerar ihop korrekt (diff ynka en enda försäljning) med den översta raden "Stockholm" så lär knappast bero på att något som räknats till "Stockholm" har lämnats utanför de andra stadsdelarnas statistik.
Citera
2025-01-29, 05:38
Medlem
Det som skulle behövas är ökade möjligheter för förstagångsköparna att ta sig in på marknaden. Som det är nu har en del tagit blanco (med borgen) vissa får hjälp av föräldrar. Men det är en fet stoppkloss med högt krav på insats till första BR. Har man ett boende som känns bra så ökar också benägenheten att bilda familj och skaffa barn, vi har mkt lägre tal på födslar sen covid. Återväxten behövs, vi kan inte förlita oss på att ”alla vill flytta till Sthlm”. Från 2025 försämras också möjligheterna för ränteavdrag kopplat till insats lån (blanco) 50 % avdrag inkomståret 2025 och NOLL procent avdragsmöjlighet för inkomståret 2026. Jag träffar många som fortfarande inte är medvetna om detta. För en del köpare kommer detta att påverka helhetsbilden och kalkylen = svårare för förstagångsköparna.

Har haft min BR i 20-år nu (närförort) inga planer på och sälja men kanske göra om från 2:a till 3:a, vilket skulle gå ganska enkelt i denna planlösning. Det skulle iaf öka värdet på min BR sannolikt.
Citera
2025-01-29, 06:47
Medlem
Citat:
Intressant att hela Stockholm är upp 8.2% men ingen av stadsdelarna är upp så mycket

Husmask jan 25 vs jan 24

Vasastan +8,1%
Kungsholmen +6,8%
Södermalm +10,1%
Östermalm +9,8%

Innerstan +9,0% 114,9k per kvm

Allt följer exakt den kurva jag förutspådde för någon månad sen med nivåer runt ath sannolikt till våren.

Tvärtemot vad du förutspådde. I vanlig ordning.
Citera
2025-01-29, 06:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jurre62
Det som skulle behövas är ökade möjligheter för förstagångsköparna att ta sig in på marknaden. Som det är nu har en del tagit blanco (med borgen) vissa får hjälp av föräldrar. Men det är en fet stoppkloss med högt krav på insats till första BR. Har man ett boende som känns bra så ökar också benägenheten att bilda familj och skaffa barn, vi har mkt lägre tal på födslar sen covid. Återväxten behövs, vi kan inte förlita oss på att ”alla vill flytta till Sthlm”. Från 2025 försämras också möjligheterna för ränteavdrag kopplat till insats lån (blanco) 50 % avdrag inkomståret 2025 och NOLL procent avdragsmöjlighet för inkomståret 2026. Jag träffar många som fortfarande inte är medvetna om detta. För en del köpare kommer detta att påverka helhetsbilden och kalkylen = svårare för förstagångsköparna.

Har haft min BR i 20-år nu (närförort) inga planer på och sälja men kanske göra om från 2:a till 3:a, vilket skulle gå ganska enkelt i denna planlösning. Det skulle iaf öka värdet på min BR sannolikt.

Det som behövs är en slopad hyresreglering.
Citera
2025-01-29, 08:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flanders
Husmask jan 25 vs jan 24

Vasastan +8,1%
Kungsholmen +6,8%
Södermalm +10,1%
Östermalm +9,8%

Innerstan +9,0% 114,9k per kvm

Allt följer exakt den kurva jag förutspådde för någon månad sen med nivåer runt ath sannolikt till våren.

Tvärtemot vad du förutspådde. I vanlig ordning.

Ganska värdelösa siffror om inte samtliga sålda objekt redovisas!

Vem vill skylta med att dom sålt med förlust? Inte hade jag gjort det i alla fall, skulle bett mäklaren att hålla det hemligt om jag befunnit mig i en sådan situation. Pinsamt på jobbet om inte annat typ i fikarummet bli kallad "losern".
Däremot om jag tjänat några papp hade det inte gjort något om folk sett det.
Citera
2025-01-29, 08:49
Medlem
Kommer bostäders värde påverkas av lågt barnafödande och minskad invandring?
Citera
2025-01-29, 09:41
Medlem
Citat:

Knycket ligger i hur man räknar; plussar man ihop alla stadsdelars procent får vi upp det i 8.2 %, totalt.
Citera
2025-01-29, 09:54
Medlem
Gammalhiphopares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KaptenenMorgan

Boverket vill ha över 50 tusen bostäder om året trots att barnafödandet är lågt och nuvarande regeringssamarbete gör en massa för att stävja invandringen. Det kan leda till att det byggs för mycket.

Det låter väldigt riskabelt att köpa en nybyggd lägenhet i Knivsta eller Märsta när politikerna kan få för sig att smälla upp tiotusentals lägenheter på attraktiva platser som i Bromma ellr på Gärdet samtidigt som befolkningstillväxten sjunker kraftigt.
Citera
2025-01-29, 09:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gammalhiphopare
Boverket vill ha över 50 tusen bostäder om året trots att barnafödandet är lågt och nuvarande regeringssamarbete gör en massa för att stävja invandringen. Det kan leda till att det byggs för mycket.

Det låter väldigt riskabelt att köpa en nybyggd lägenhet i Knivsta eller Märsta när politikerna kan få för sig att smälla upp tiotusentals lägenheter på attraktiva platser som i Bromma ellr på Gärdet samtidigt som befolkningstillväxten sjunker kraftigt.
Bubblan kanske smäller inom 10 år, vem vet?
Citera
2025-01-29, 10:11
Medlem
Citat:

Ja - givetvis påverkar det men det betyder inte att priserna kommer sjunka överallt.

Det finns områden i Sverige där priserna stått still i mer än 20 år och till och med sjunkit.
Citera
2025-01-29, 10:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av poiuy1298
Ja - givetvis påverkar det men det betyder inte att priserna kommer sjunka överallt.

Det finns områden i Sverige där priserna stått still i mer än 20 år och till och med sjunkit.

Tänker du opopulära områden och småstäder?
Citera
2025-01-29, 10:36
Medlem
Citat:
Tänker du opopulära områden och småstäder?

Ja - precis som nybyggnation påverkar priserna.

Dessa saker ökar och minskar tillgången och efterfrågan vilket brukar betyda att priset påverkas.

Sen är det ju hur och vart man mäter - om tillgången ökar i Sverige så betyder det ju inte att priserna går ner i stadsdel X i stad Y.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in