2025-01-28, 19:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av andy2132
Vad är det som är väldigt mycket? Att det sköts vid en station?

Det har inte så mycket med omständigheterna att göra utan det påminner mig om skjutningen vid Umeå C, delvis för att det ägde rum vid en järnvägsstation men framför allt för att det liknar den skjutningen
Citera
2025-01-28, 19:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pyro860
Det kan man tro men detta verkar vara närmare 18-tiden. Visst finns det vittnen men hade det hänt kring 16 hade du haft många fler. Just Västra stationstorget är mer eller mindre en plats för bilar att släppa av personer dom skjutsat. Sen så står där även en del taxibilar. Bussar och sånt går på andra sidan spåren. Relativt mörk plats, men visst är det inte helt ödsligt vid den tidpunkten på dygnet förstås. Men du hade haft fler vittnen över lag om det hänt på andra sidan spåren. I princip alla studenter pendlar dessutom från andra sidan. Finns dock en del som bor på västra, men dom flesta komplexen av studentbostäder är en bit bort och då tar dom bussar som går via gator som är längre norrut. Bussarna passerar alltså inte Västra bantorget. Går väl förstås ersättningsbussar där men det verkar som att tågtrafiken varit normal under eftermiddagen så där bör inte ha varit några

Dom flesta som promenerar västerut brukar ta bron över spåret och sen en gata som går 1 eller 2 norr om Västra bantorget. Vissa korsar Västra bantorget också såklart, men jag vill nog påstå att det är den minst trafikerade passagen av dom som leder till spåren eller över till andra sidan och det är som sagt rätt mörkt där

Platsen ligger ca 90 m från polisstationen så lite vågat gjort måste man säga, men så gick det som det gick för GM.
Citera
2025-01-28, 19:35
Medlem
T34Panzers avatar
Ca 18.15- 18.20 hörde min bekant skott och trodde det var raketer eller smällare. Nu är spår 6 är helt avspärrat.
Citera
2025-01-28, 19:38
Medlem
pyro860s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SDless
Platsen ligger ca 90 m från polisstationen så lite vågat gjort måste man säga, men så gick det som det gick för GM.

Jo, det är väl inte det bästa sätt till var den ligger. Men det är bökigt att köra efter i bil så hade man bara kommit ner i tunneln så finns där ju faktiskt en del flyktvägar kors och tvärs. Skönt att man grep GM dock
Citera
2025-01-28, 19:41
Citat:
Ursprungligen postat av T34Panzer
Ca 18.15- 18.20 hörde min bekant skott och trodde det var raketer eller smällare. Nu är spår 6 är helt avspärrat.
Kan du se mycket blod på platsen? Om du är nära inpå?
Citera
2025-01-28, 19:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HasseDanderyd
Spännande att se om vi har årets första dödskjutning eller om han är vaken och talbar.

Rapporterna ifrån Lund C säger att det ska vara tal om 1 skott bara så att tyvärr lär väl dagens kriminella babbe överleva utgår ifrån att en sådan är skjuten.

Verkar varit flera skott enligt vittnesuppgifter.
En man har skottskadats på Lunds centralstation. En misstänkt är gripen. Flera skott avlossades, enligt vittnesuppgifter. ”Jag blev fruktansvärt rädd” berättar ett vittne.
https://www.sydsvenskan.se/2025-01-2...stankt-gripen/
Citera
2025-01-28, 19:48
Medlem
Citat:
28 januari 18.24, Skottlossning, Lund

Misstänkt skottlossning vid Järnvägsstationen i Lund.

Polis kallas till Järnvägsstationen i Lund efter larm om en misstänkt skottlossning. Enligt initiala uppgifter är det en person som har skadats i samband med skottlossningen. Polisen har gripit en misstänkt person i närheten av brottsplatsen. Västra stationstorget är avspärrat och polisen har påbörjat arbetet med att hålla förhör med vittnen.

Uppdatering 19:18 Flera polispatruller arbetar på platsen med att hålla olika avspärrningar både utanför järnvägsstationen men även inne vid spårområden. Tågtrafiken är påverkad av händelsen.

Det är ett stort antal vittnen som ska förhöras och kriminaltekniker är beställda till platsen. Polisen undersöker vilka eventuella övervakningskameror som finns i närområdet.

Den skottskadade personen är en vuxen man. Den gripne personen är en yngre man.

Det finns uppgifter om att ytterligare person/personer kan vara inblandade i händelsen och polisen arbetar aktivt med undersöka alla uppgifter som inkommer.
https://polisen.se/aktuellt/handelse...lossning-lund/
Senast redigerad av Riley.B 2025-01-28 kl. 20:04.
Citera
2025-01-28, 19:49
Medlem
T34Panzers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lappaz
Kan du se mycket blod på platsen? Om du är nära inpå?

Min bekante ringde mig precis efter, han hörde 4-5 skott. Han trodde det var smällare/raketer. När när han kom fram till spåren såg han även en notis i Skånetrafikens app om att tågen var inställda pga ”en polisinsats”. Senen massa blåljus.
Min vän skulle avresa från spår 4. Spår 6 spår är avstängt. Dom går med hundar där nu säger han
Senast redigerad av T34Panzer 2025-01-28 kl. 19:52.
Citera
2025-01-28, 19:53
Medlem
Granddaddy.Purples avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Driftigkille18
Redan en gripen? Vem kan denne vara

Inte så konstigt när personen har skjutit typ precis där polishuset ligger… det är bokstavligen 100-200 meter där ifrån.
Citera
2025-01-28, 19:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SandroDenSure
Asiatiska restaurangen som vetter mot torget är Lunds mest utpräglade alkishak. Både uteliggare och knarkare sitter där från lunch till stängning. Ibland bråkar de inbördes, oxh det är ofta någon som snedtänder rätt allmänt. Inte alls omöjligt att någon av dem fått tag i en pistol.

Du får 1000 ggr pengarna om den gissningen skulle visa sig stämma. Låter väldigt långsökt och det stället är inte fullt så shady som du låter påskina.
Citera
2025-01-28, 20:02
Medlem
Skjutningen skedde ca 200 meter ifrån Lunds enda polisstation
Citera
2025-01-28, 20:03
Medlem
En man i 30-årsåldern har skottskadats på Lunds centralstation.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in