Citat:
Ursprungligen postat av
marytrader
Jag trodde de var stenhårda i Turkiet med allt möjligt. Typ finkan för cannabis. Men det kanske är en myt? Är de inte som Iran där?
Jag var i samma ort som Thomas och Ahmet har sina lyor i nyligen. Folk röker lite här och var. Går du vissa promenadstråk så känner du ändå lukten.
Personligen valde jag att inte köpa röka för i princip allt var träsk toke och det kostade motsvarande 300kr per gram. Min granne däremot rökte på balkongen.
Han var också utlänning (även om du är turk i dessa orter så är du tysk, dansk eller whatever) och när jag frågade honom ifall det var säkert att röka sa han att han aldrig behövt betala mer än $270 (för mig är det samma sak som att det inte är säkert, jag vill inte hamna i en situation där jag behöver förhandla).
Turkarna är hårda med narkotika men det går en form av legaliseringsvåg över den yngre generationen. På Tinder/Bumble så skriver var tredje profil 420.
Allt beror på vilken polis som tar dig och om du har kontakter. Cannabis är halal om du använder det för att behandla sjukdomar. Det bär fängelse typ automatiskt om du inte skriver upp dig hos en psykolog. Men husis o sånt finns inte i Turkiet heller.
Som turist så klarar du dig undan med de mesta (men jag rekomenderar inte att bruka narkotika), kan räkna på två händer antal gånger polisen kommit på motorcyklar och stannat för att prata med mig om något jag gjort..
Så fort de inser att jag inte kan säga något annat än tamam så brukar de ge upp.
Jag skulle inte bryta mot lagen i Turkiet. Jag är helt övertygad om att Thomas inte brutit mot lagen i Turkiet. Jag skulle inte bli förvånad om Ahmet rökt gräs sporadiskt.