2025-01-28, 11:51
Medlem
QuantumQuills avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trazkei
hahaha Du förstår inte skillnaden mellan att ha en åsikt och att presentera saker som fakta. Som du gör.
Att Toure är bättre än Agbnifo är baserat på flertalet oberoende objektivt observationer. Du kan ha en annan åsikt.

Att jag inte tror Häcken kommer kunna knapra in på MFF är min åsikt, ja.
Häcken är en liten småklubb som dansade en sommar och har kapitaliserat bra på det, men nu börjar det ta slut. Med 4300 pers in snitt så kommer över tid inte klara av att konkurrera med storklubbarna. Du får ha en annan åsikt om du vill.
Senast redigerad av QuantumQuill 2025-01-28 kl. 12:16.
Citera
2025-01-28, 11:55
Medlem
trazkeis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av QuantumQuill
Att Toure är bättre än Agbnifo är baserat på oberoende objektivt observationer. Du kan ha en annan åsikt.

Häcken är en lite skitklubb som dansade en sommar och har kapitaliserat bra på det, men nu börjar det ta slut. Med 6000 pers in snitt så kommer över tid inte klara av att konkurrera med storklubbarna. Du får ha en annan åsikt om du vill.
Med tanke på att Häcken slutar före Hammarby i tabellen oftare än vad dom inte gör det så blir det fetade en konstig åsikt att ha. Man kan rentav säga att det är en dum åsikt eftersom det finns obestridliga bevis för att det är fel. Titta på tidigare års tabeller bara. Kanske vore bra om du läste på lite?
Citera
2025-01-28, 11:58
Medlem
GrandiosaMexicanas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Steff83
Det är iaf bra att allsvenska klubbarna äntligen lärt sig att ta ordentligt betalt. Det tjänar vi alla på i längden.

Saudi pengar som letar sig neråt.
Citera
2025-01-28, 12:04
Medlem
Steff83s avatar
Citat:
Att Toure är bättre än Agbnifo är baserat på flertalet oberoende objektivt observationer. Du kan ha en annan åsikt.

Häcken är en liten skitklubb som dansade en sommar och har kapitaliserat bra på det, men nu börjar det ta slut. Med 4300 pers in snitt så kommer över tid inte klara av att konkurrera med storklubbarna. Du får ha en annan åsikt om du vill.
Så länge någon eller några av dom 5 stora publikklubbarna med i särklass mest intresse över andra runt sig (MFF. AIK, DIF, HaIF och IFK Gbg) underpresterar sett till potential av olika skäl över tid kommer det alltid finnas plats för uppstickare strax under. Häcken och Elfsborg är närmast just nu. Norrköping i normal fall med.
Senast redigerad av Steff83 2025-01-28 kl. 12:11.
Citera
2025-01-28, 12:07
Medlem
QuantumQuills avatar
Citat:
Så länge någon eller några av dom 5 stora publikklubbarna med mest intresse (MFF. AIK, DIF, HaIF och IFK Gbg) underpresterar av olika skäl kommer det alltid finnas plats för uppstickare strax under. Häcken och Elfsborg är närmast just nu. Norrköping i normal fall med.
Jepp utifrån dom premisserna ja.
Med rätt premisser så kan man argumentera för att Häcken åker ur och GAIS tar sm-guld.

Jag talade dock inte om möjligheter utan om sannolikheter.
Över tid kommer storklubbarna ha mer framgångar än de mindre klubbarna. Svårare är det inte, även om man kan se avvikelser till detta om man tittar på isolerade tidpunkter.
Senast redigerad av QuantumQuill 2025-01-28 kl. 12:09.
Citera
2025-01-28, 12:13
Medlem
Kung_Ingentings avatar
Citat:
Med rätt premisser så kan man argumentera för att Häcken åker ur och GAIS tar sm-guld.

Över tid kommer storklubbarna ha mer framgångar än de mindre klubbarna. Svårare är det inte, även om man kan se avvikelser till detta om man tittar på isolerade tidpunkter.
Varför säger du emot Steff samtidigt som du skriver samma sak som han gör?
Citera
2025-01-28, 12:20
Medlem
QuantumQuills avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kung_Ingenting
Varför säger du emot Steff samtidigt som du skriver samma sak som han gör?
För att tydliggöra att jag inte ger mycket för att diskutera utifrån fastställda premisser (storlagen underpresterar).

Häcken kan också underprestera och då hamnar dom ännu sämre till än vad jag argumenterar för.

Men ja, jag tror att vi alltid kommer ha ett mindre lag som överpresterar och placerar sig för ett eller ett par av storlagen men det hade lite med Häckens utsikter att göra då det gäller Sirius, GAIS, Mjällby och de andra ”lika mycket”.
Senast redigerad av QuantumQuill 2025-01-28 kl. 12:31.
Citera
2025-01-28, 12:38
Medlem
trazkeis avatar
Citat:

Så då är Bajen ingen storklubb? Eftersom Häcken är bättre än Bajen över tid? Viktigt att du förklarar sådana detaljer så att vi slipper onödiga missförstånd.

Om vi tittar på dom 10 senaste årens tabeller (När Hammarby kravlade sig upp från S1 igen)
så har Bajen en snittplacering i allsvenskan på 6,3 medan Häcken har en snittplacering på 5,9.

Fakta.
Senast redigerad av trazkei 2025-01-28 kl. 12:42.
Citera
2025-01-28, 12:41
Medlem
Teus avatar
Citat:
Så länge någon eller några av dom 5 stora publikklubbarna med i särklass mest intresse över andra runt sig (MFF. AIK, DIF, HaIF och IFK Gbg) underpresterar sett till potential av olika skäl över tid kommer det alltid finnas plats för uppstickare strax under. Häcken och Elfsborg är närmast just nu. Norrköping i normal fall med.
Kanske inte rätt tråd för denna diskussionen, men jag skulle snarare säga som så att det är lag utanför publikklubbarna som överpresterar, ofta med hjälp av otillåtna hjälpmedel, som gör att konkurrensen blivit snevriden. Var hade IFK Norrköping stått idag utan sin markaffär med kommunen som hittills skyfflat in 44 miljoner i klubben 2015? Hur hade det sett ut i Häcken om dom själva var tvungna att stå för kostnaderna associerade med Gothia cup? Vill minnas att även Elfsborg hade jävligt mycket fulspel runt sin arena också där kommunen på något vänster stod som garant för lånen och tog över alla driftkostnader.
Citera
2025-01-28, 12:42
Medlem
Enterprises avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DazeHereToAmaze91
Tycker man ska betala någon miljon extra för att få ner % på VFK i framtiden. Detta gäller alla klubbar i princip.

Betala lite extra på en gång istället.

Sen är det en gamble då spelaren kan floppa, men man måste chansa lite ibland. Och i detta fall så hade det resulterat i betydligt mer pengar in på Bajens konto vid en försäljning.
Det gäller dock att ha ett långsiktigt samarbete med klubbar i Afrika så att båda klubbarna tjänar på en vidareforsäljning. Då har de afrikanska klubbarna större incitament att föreslå spelare som de verkligen tror på kommer slå igenom stort.
Citera
2025-01-28, 12:43
Medlem
trazkeis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Teu
Kanske inte rätt tråd för denna diskussionen, men jag skulle snarare säga som så att det är lag utanför publikklubbarna som överpresterar, ofta med hjälp av otillåtna hjälpmedel, som gör att konkurrensen blivit snevriden. Var hade IFK Norrköping stått idag utan sin markaffär med kommunen som hittills skyfflat in 44 miljoner i klubben 2015? Hur hade det sett ut i Häcken om dom själva var tvungna att stå för kostnaderna associerade med Gothia cup? Vill minnas att även Elfsborg hade jävligt mycket fulspel runt sin arena också där kommunen på något vänster stod garant för lånen och tog över alla driftkostnader.
Löjligt. Då är det bättre att snacka om hur mycket turistintäkter Göteborg stad hade förlorat om inte Häcken hade startat Gothia Cup. Det är lite andra summor än subventionerade hyror för tomma planer och tomma klassrum som faktiskt t o m dom är rena extraintäkter för staden....

Gothia Cup är dessutom idag endast en sidointäkt som klubben skulle klara sig utan. Det skulle dock vara en katastrof för staden om föreningen avvecklade cupen. Kanske läge att kräva mer tillbaka?
Senast redigerad av trazkei 2025-01-28 kl. 12:46.
Citera
2025-01-28, 12:45
Medlem
Teus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trazkei
Löjligt. Då är det bättre att snacka om hur mycket turistintäkter Göteborg stad hade förlorat om inte Häcken hade startat Gothia Cup. Det är lite andra summor än subventionerade hyror för tomma planer och tomma klassrum....
Vill minnas att jag läste någonstans att någon av dom 3 stora i Portugal (Benfica tror jag?) funderade på att köra en turnering med samma upplägg men fimpade hela skiten därför det inte gick runt och pekade specifikt på dom subventionerade hyrorna kopplade till Gothia cup som enda anledningen till att ni har råd med turneringen i nuvarande format.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in