2025-01-28, 09:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ruttenfimp
exakt så. Det här kommer sluta dåligt.

Pajaser som er fått skiten olagligt. Ni går till akuten för abs som knappt existerar. Mår dåligt och skyller på kratomet. Riktiga muppar som förstör för oss andra.

Misstänker att vi kan tacka shopparna som även säljer cannabinoid vapes för det också. Varenda sån sida börja kränga kratom. Vissa tom över disk i butik.
Citera
2025-01-28, 09:54
Medlem
Dom som är intresserad bör fundera på att sprida sin åsikt ang Kratom och dess användning.

https://kratomforeningen.se/vad-ar-kratom
Citat:
År 2021 genomförde Världshälsoorganisationen (WHO) en grundlig granskning av den tillgängliga forskningen om kratom.
Deras slutsats var att växten inte utgör någon betydande risk för folkhälsan och att ett internationellt förbud inte är nödvändigt.

Finns ett uttryck man hör lite överallt på nätet och det är, "You deserve what you tolerate".
Det är nog nu eller aldrig man ska göra sin röst och åsikt hörd om man vill ha minsta chans att ha Kratomet kvar,
när det väl är förbjudet är det nog redan försent.
Citera
2025-01-28, 10:42
Medlem
Då har man bunkrat upp sig med Green Kali.. vilket jävla beslut… finns de inga politiker eller beslutstagande vi kan maila?? Just nu känns det som att inget motstånd gjorts eller att de ens vet att vi finns, vi måste få våran röst hörd?
Citera
2025-01-28, 11:00
Medlem
Är detta verkligen slutet? På något sätt måste det gå att få tag på trotts att det såklart kommer bli svårare????
Citera
2025-01-28, 11:05
Medlem
RompeTodos avatar
Gjorde en liten beställning från SS igår, innan lunch (postbox) men står fortfarande som registrerat. Har alltid tagit 1 dag och brukar vara levererat denna tidpunkt.

Läste precis 'OBS! PÅ GRUND AV HÖGT ORDERTRYCK KAN BESTÄLLNINGAR BLI FÖRSENADE OBS!'

Säger sig självt egentligen. Lite tudelad att det blir stopp nu men samtidigt skönt på något konstigt sätt.
Senast redigerad av RompeTodo 2025-01-28 kl. 11:08.
Citera
2025-01-28, 11:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mrsoysauce
"Det finns också fler fall, enligt Rättsmedicinalverket, där mitragynin har bidragit till dödsfall eller varit dödsorsaken, skriver FHM i ett pressmeddelande." Står det i nyheterna och att det är beroendeframkallande.

Dokumenterade dödsfall som verkligen är pga av just kratom och inte blandning av droger i kroppen vill jag gärna se!!

Detta är ju fan inte mer berodndeframkallande än socker
Det är mycket, mycket MYCKET mer beroendeframkallande än socker. Fråga dom som har använt det dagligen I årtal.

Vissa upplever det till och med som svårare att sluta med kratom än vissa runga opiater osv.
Citera
2025-01-28, 11:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trefalga
Alla är olika, en del kan göra så som det står skrivet. Jag kunde absolut inte, CT är det enda som biter på mig.

Men mina tips om någon ska köra CT är:
Lyrica första 5-7 dagar.
Efter det mängder med magnesium, vitaminer, mineraler, mängder med vatten, och då menar jag mängder
På morgonen för att komma igång: tongkat ali, l tyrosine, kaffe.
Mot ångest: l theanine, aswaganda.
För sömn: l theanin, GABA, msm, zinc, och det viktigaste 100-200mg 5htp. Även fast jag slutade tvärt med 60+ gram rakt av så lyckades jag slockna iallafall några timmar med den kombon direkt efter jag klippte lyrican.
Utöver supplements, rör på dig även fast allt suger, försök att bara acceptera och fortsätta. Jag skulle tippa på att om man ligger på 20-30 gram är man ok på två till tre veckor. 50, 60, 70, 80 gram? Plusa på en vecka för varje 10 gram.

Edit: Det här är knappast en överaskning, jag är MYCKET förvånad att kratom lyckats smita igenom statens nät så här länge. Men allt eftersom importen ökat så.. ja.. Jag hoppas att ni som går på kratom lyckas sluta och inte vandra in eller tillbaka i gammla banor. Situationen suger, men samtidigt så kanske det kan komma något gott ur detta.

Jag skulle verkligen inte rekomendera att kära lyrica gapapentin eller liknande istället. För stor risk att bli torsk på det istället.

Aldrig bra att byta ut en substans mot en annan. Kan sträcka mig till att I absoluta värsta fall kan man ta lite gabapentin dom 3 första dagarna. Absolut inte längre än så
Citera
2025-01-28, 12:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zlatan82
Då har man bunkrat upp sig med Green Kali.. vilket jävla beslut… finns de inga politiker eller beslutstagande vi kan maila?? Just nu känns det som att inget motstånd gjorts eller att de ens vet att vi finns, vi måste få våran röst hörd?

Jo, kontakta Socialminister Jakob Forssmed (samma person Hanna från p3 gjorde). Ifrågasätt hur man rättfärdigar att göra kratom olagligt när det inte finns någon samhällsfara med det och man inte kan ge exempel på dödsfall där enbart kratom varit involverat. Hur kan man fortsatt ha alkohol lagligt om anledningen till att göra kratom olagligt beror på ett visst antal personer hamnat på sjukhus medan tusentals varje år både avgiftas av alkohol, dör och även leder till våldsamma handlingar.

Fråga hur man tar ställning till WHO:s uttalande från 2021 där deras undersökning lett till att kratom inte innebär någon hälsofara eller samhällsfara och att man inte rekommenderar att göra det olagligt internationellt.

Låt oss se hur de tar ställning till detta

Epost Jakob Forssmed: socialdepartementet.registrator@regeringskansliet. se
Citera
2025-01-28, 12:11
Avslutad
Grattis Sverige! Ännu en hälsosam och god produkt som klassas av pappa Staten.
Ni får väl gå till läkaren och få antidepp och benzo som alla andra goda slavar?

Men det är fritt fram att smuggla in vapen och kokain. Nu får dessutom gängen ännu en produkt att lägga vantarna på.
Citera
2025-01-28, 13:29
Medlem
En växt som hjälpt mig sköta mitt arbete, bli kvitt min alkoholism samt sluta med ooiater i perioder.

Kul, då blir de subutex i de perioder man är deppig..

Detta kommer bara leda till en ökning av illegala substanser och en svart marknad. Suck.
Citera
2025-01-28, 13:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av catlawd
Grattis Sverige! Ännu en hälsosam och god produkt som klassas av pappa Staten.
Ni får väl gå till läkaren och få antidepp och benzo som alla andra goda slavar?

Men det är fritt fram att smuggla in vapen och kokain. Nu får dessutom gängen ännu en produkt att lägga vantarna på.

Benzo får man väl knappt längre om man inte ligger inne på avgiftning. Så dom flesta får väl söka sig till olagliga alternativ. Verkar som att pappa staten vill att dom kriminella gängen ska frodas.

Sedan finns det ju lagliga giftet alkohol som totalt förstör din kropp. Många alkisar har ju vänt sig till Kratom för att den har hjälpt mot alkoholmissbruket. Tack staten!
Citera
2025-01-28, 13:46
Medlem
kuuropis avatar
Tyvärr tycker jag inte att hälsoministern, FHM eller annan myndighet kommer bry sig det minsta om man kontaktar dem och vädjar att kratomet ska förbli lagligt för att det har "minimalt med biverkningar", eller "det hade kunnat bidra till forskning" eller "hjälpt med opioidberoende". Är ganska säker att i deras öron låter bara som att en missbrukare hittar på ursäkter för att behålla sin drog.

Däremot är det jag sett i denna tråd att det kommer bli flera personer som jobbar och betalar skatt, och som använder kratom, påverkade av det hela. Det kommer leda till ökade sjukskrivningar, nedsatt prestation i en period, ev. kommer några av dem börja använda starkare men mer lättillgängliga opioider (vilket låter så sjukt) och därmed skapa press på arbetsgivarna som har rehabiliteringsansvaret, eller helt enkelt återfalla i destruktiva missbruk med allt som detta kan innebära.

Det är det som kan vara ett skäl att åtminstone fördröja klassningen, om något. Det är ingen akut fara med kratom, det har funnits länge utan att ha orsakat dödsfall och sjukvårdskostnader och social misär. Så varför inte åtminstone ge dessa folk tid att anpassa sig, ev. söka hjälp osv., istället för att plötsligt förbjuda kratom inom några veckor?

Det är vad jag hade försökt framföra i ev. kommunikation med klassningsansvariga. Tyvärr tror jag de flesta politikerna och tjänstemännen är bara nöjda att de har undvikit PR-problem och däremot visat en bild på hur skickliga de är i att ta snabba åtgärder (förstås bara i ärenden som inte kostar politiskt).

Vi kan definitivt tacka journalisten för hela grejen, eftersom hon har varit den som dragit igång det hela. Regeringen och FHM har inte brytt sig om kratom i flera år, men nu när de ställs inför en sådan "PR-utpressning" (jag pratar om media) då fanns det inte utrymme för annat. Hade FHM tagit beslut om att inte klassa kratom då hade journalisten med största sannolikhet kört på med att "regeringen/FHM bryr sig inte om unga människors hälsa" osv.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in