2025-01-24, 21:39
Medlem
Jag har fått en BG inbetalning på mitt konto (Swedbank) med ett OCRnummer. Inbetalningen är inget jag känner igen, och jag skulle vilja veta vad den kommer från. Kan man spåra ett OCRnummer till ett företag? Jag vill ju inte använda pengarna om dom inte är mina....
Citera
2025-01-24, 21:43
Medlem
StonedMonkeys avatar
Vet inte om det här är vad du letar efter men blev nyfiken och googlade och det dök upp.

https://www.bankgirot.se/tjanster/in...erenskontroll/
Citera
2025-01-24, 21:46
Medlem
Är det inte transaktionsnummer du ser, OCR nummer kräver ett OCR PG/BG och går inte att lägga fritext på.
Citera
2025-01-25, 01:50
Medlem
Megaforces avatar
Så här års så kommer ofta semestertillägg om man jobbat timmar under 2024. Så har man jobbat extra eller dyl under året så är det troligen detta som dyker upp lite anonymt..
Citera
2025-01-25, 09:08
Medlem
OCRnummer är till MOTTAGAREN för att se vad betalningen är för.

Bankgirot ser AVSÄNDAREN på inbetalningskort o d.
Har de inte skrivit det på vad de visar dig?
Om inte - fråga dem (via din bank, bankgirot brukar sällan svara privatpersoner/företag).
Citera
2025-01-25, 12:05
Medlem
Nicke08s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fracknisse
Jag har fått en BG inbetalning på mitt konto (Swedbank) med ett OCRnummer. Inbetalningen är inget jag känner igen, och jag skulle vilja veta vad den kommer från. Kan man spåra ett OCRnummer till ett företag? Jag vill ju inte använda pengarna om dom inte är mina....
Varför har du ett bankgiro? Företag, juridiska personer behöver bankgiro.
Citera
2025-01-28, 03:29
Det är väl bara skicka ett meddelande till din bank och fråga var överföringen kom ifrån? Trodde avsändaren visades automatiskt där.
Citat:
Ursprungligen postat av Nicke08
Varför har du ett bankgiro? Företag, juridiska personer behöver bankgiro.
Är väl inget krav går få pengarna direkt till vanliga konton? Vet föreningar som varken har bankgiro eller postgiro, och har Swish istället vilket är idiotiskt.
Citera
2025-01-28, 07:23
Medlem
Nicke08s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Efesierbrevet5-31
Det är väl bara skicka ett meddelande till din bank och fråga var överföringen kom ifrån? Trodde avsändaren visades automatiskt där.

Är väl inget krav går få pengarna direkt till vanliga konton? Vet föreningar som varken har bankgiro eller postgiro, och har Swish istället vilket är idiotiskt.
Kraven är på att kunna bokföra. Swish är ett givet alternativ. Men jag antar att det kostar pengar att ha Swish för juridisk person så som BG. Jag uppfattande som att TS hade fått inbetalt på eget Bankgiro. Undrade därför.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in