2025-01-27, 20:56
Medlem
Black.Panthers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av killawife
Om du är behovsanställd så spelar inte uppsägningstiden nån egentlig roll då du bara kan tacka nej till tider du blir erbjuden. Men rent konkret så är det en månad för arbetstagare såvida det inte är en provanställning då det är noll dagar för arbetstagaren.
Notera att det är skillnad om en arbetsgivare säger upp dig mot om du säger upp dig själv. Man har rätt till ett visst antal veckor eller månader(det varierar) men är skyldig att stanna kvar betydligt kortare tid som regel.
Kontrakt kan stipulera andra saker men ett fackligt kollektivantal trumpar kontraktet på det sättet att du inte kan få sämre villkor än kollektivavtalet, endast bättre.

Jag är inte inbokad ¨på ett enda pass i februari. De vill att jag ska sitta vid telefonen och tacka ja till pass. Känner att jag helst vill komma till en heltidsanställning så snart som möjligt.
2025-01-27, 22:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Black.Panther
Jag är inte inbokad ¨på ett enda pass i februari. De vill att jag ska sitta vid telefonen och tacka ja till pass. Känner att jag helst vill komma till en heltidsanställning så snart som möjligt.

I så fall har du ingen skyldighet att arbeta. Din behovsanställning motsvarar tidsbegränsad anställning som avtalas för varje pass. Det är bara att tacka ja till den heltidsanställning som du tycker passar dig bäst. Du har ingen skyldighet att meddela din nuvarande arbetsgivare, men det är nog bra för framtiden att ringa eller mejla och meddela att du har fått ett annat jobb på heltid, tacka för tiden och önska dem lycka till.
2025-01-27, 22:26
Medlem
smickras avatar
Citat:

Du har väl grundlön när du inte är bokad?
Annars är det vanlig timanställning och du kan gå på dagen.
2025-01-27, 22:36
Medlem
Megaforces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av smickra

Det beror ju på vilken form av behovsanställning man har. I vissa måste man skriva in de tider man är tillgänglig och får då viss ersättning för att vara tillgänglig de timmar man brukar ha behov av (beredskap, ca 1/4 av normal timlön). Men de flesta funkar bara som vanlig timanställning och då får man ingenting. Man får inte tacka ja till andra jobb under de timmar man har beredskap så det är mest studenter som har sådana jobb på natten där arbetstidslagen inte begränsar.
2025-01-27, 22:38
Medlem
OneTaps avatar
anlita en advokat o få de under skrivet att du med lagens rätt säger upp dig o protesterar dom så hota med rättegång. garanterar att dom kommer vika sig :P
2025-01-27, 22:41
Medlem
Black.Panthers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tallholm
I så fall har du ingen skyldighet att arbeta. Din behovsanställning motsvarar tidsbegränsad anställning som avtalas för varje pass. Det är bara att tacka ja till den heltidsanställning som du tycker passar dig bäst. Du har ingen skyldighet att meddela din nuvarande arbetsgivare, men det är nog bra för framtiden att ringa eller mejla och meddela att du har fått ett annat jobb på heltid, tacka för tiden och önska dem lycka till.

ok vad bra. Jag har tidigare jobbat där på heltid. Det jag vill undvika är att de inte hinner ta bort mig från rullarna för om jag står kvar som anställd hos båda företagen så blir jag avskedad på båda. Det vet jag har hänt andra. Men ja om jag väntar en vecka eller två så borde de ju hinna ta bort mig.

Kommer vilja ha ett rekommendationsbrev när jag slutar där det står hur länge jag har jobbat hos dem. Det kan vara viktigt för mig senare i karriären.
2025-01-27, 22:42
Medlem
Black.Panthers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av smickra

Nej, jag får bara betalt när jag jobbar.

Det låter bra. Väntar på besked från de andra företagen, men om det är som ni säger så kan jag nog börja jobba på heltid redan i februari. Har ni någon länk som kan bekräfta det ni skriver?
2025-01-27, 22:55
Medlem
Citat:
Nej, jag får bara betalt när jag jobbar.

Det låter bra. Väntar på besked från de andra företagen, men om det är som ni säger så kan jag nog börja jobba på heltid redan i februari. Har ni någon länk som kan bekräfta det ni skriver?

Bara att googla lite:
Så funkar behovsanställning
Anställningsformer
Hur länge får man vara behovsanställd?
Timanställning - vad är det?
Uppsägningstid vid timanställning

Mer kan du nog googla själv. Lycka till med ditt nya jobb! Jag hoppas verkligen att du kommer att trivas på din nya arbetsplats!
2025-01-27, 23:07
Medlem
Citat:
... Det jag vill undvika är att de inte hinner ta bort mig från rullarna för om jag står kvar som anställd hos båda företagen så blir jag avskedad på båda. Det vet jag har hänt andra. ...

Jag har inte stött på samma problem, men det är bara att förklara för nya arbetsgivaren att du har jobbat som vikarie hos ett annat företag hittills och att du nu börjar jobbar heltid på det nya företaget och att du har meddelat den tidigare arbetsgivaren att du inte kan vikariera. Jag tror att det kommer att uppskattas om du är ärlig och bara talar om hur det är/har varit för dig. Inget konstigt.
2025-01-27, 23:12
Medlem
Black.Panthers avatar
Citat:
Bara att googla lite:
Så funkar behovsanställning
Anställningsformer
Hur länge får man vara behovsanställd?
Timanställning - vad är det?
Uppsägningstid vid timanställning

Mer kan du nog googla själv. Lycka till med ditt nya jobb! Jag hoppas verkligen att du kommer att trivas på din nya arbetsplats!

Citat:
Jag har inte stött på samma problem, men det är bara att förklara för nya arbetsgivaren att du har jobbat som vikarie hos ett annat företag hittills och att du nu börjar jobbar heltid på det nya företaget och att du har meddelat den tidigare arbetsgivaren att du inte kan vikariera. Jag tror att det kommer att uppskattas om du är ärlig och bara talar om hur det är/har varit för dig. Inget konstigt.

tack så mycket. Jag vill inte outa mig för mycket men det är lite specifikt jobb/arbetsplats så behöver nog vara tydlig så det inte uppstår några missförstånd. Jag har något ytterligare arbetspass inbokat sedan gammalt hos min nuvarande arbetsgivare och det har jag tänkt att gå på.
2025-01-28, 10:03
Moderator
Pontiac-Garages avatar
Tråd inklistrad.

Mod
2025-01-28, 14:41
Medlem
smickras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Megaforce
Det beror ju på vilken form av behovsanställning man har. I vissa måste man skriva in de tider man är tillgänglig och får då viss ersättning för att vara tillgänglig de timmar man brukar ha behov av (beredskap, ca 1/4 av normal timlön). Men de flesta funkar bara som vanlig timanställning och då får man ingenting. Man får inte tacka ja till andra jobb under de timmar man har beredskap så det är mest studenter som har sådana jobb på natten där arbetstidslagen inte begränsar.

Va?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in