Citat:
Ursprungligen postat av
PolisenOrebro
Det som förvånad mig - och jag har svårt att förstå - är hur man kan vara odelat positiv till ett fenomen. Ena dagen var det jättebra med Lightning och att Bitcoin användes för att köpa och sälja, nästa dag var det digitalt guld man ska spara. Nästa sekund var decentralisering det bästa ever, i nästa var det helt okej om Microstrategy och Blackrock satt på hög procent på all Bitcoin.
Jag får känslan att många håller på Bitcoin som andra håller på fotbollslag. Man vill att egna laget ska "vinna" och vara "bäst" och skiter egentligen i bakomliggande syftet eller hur det ser ut bakom kulisserna.
Jag tror du gör tankefelet att plocka ut olika argument från olika personer och olika tider och därigenom tycka dig se motsägelsefulla individer.
Det är inte så konstigt om det blir motsägelser, eftersom inte alla som äger bitcoin gör det av samma skäl, och alla har inte samma uppfattningar om vad bitcoin är, är på väg att bli eller vad den bör vara och bör bli.
Man behöver inte anamma en viss världsåskådning eller dylikt för att köpa bitcoin, även om de flesta som sätter sig in på djupet i bitcoinfrågan tenderar att få vissa likheter i synsätt.
Med det sagt så har bitcoin som sparverktyg med tiden blivit viktigare än bitcoin som betalverktyg, och detta är framför allt en följd av att nästan alla som äger någon mängd bitcoin även äger någon mängd fiat och får inkomster i fiat. Då blir det fullt rationellt att vilja göra sig av med sina fiatpengar (mjuka pengar, elastisk mängd) i stället för att göra sig av med sina bitcoin (hårda pengar, oelastisk mängd). Det blir inte bättre av att man på många håll förväntas deklarera och betala kapitalvinstskatt på varje köp som görs med bitcoin.
Idén att bitcoin skulle ta över världen genom att alltfler betalningar görs på eller ovanpå bitcoinnätverket har fått vika undan för en verklighet där bitcoin tar över genom att alltmer sparkapital samlas i bitcoin. I slutändan blir dock resultatet likartat, menar jag med flera, i och med att till slut kommer ingen längre ta emot fiat som betalning för sin tid, sitt arbete och sina tillgångar, varpå folk blir illa tvungna att betala med bitcoin eller representationer av bitcoin.
Sedan finns som sagt bitcoinköpare som ser på bitcoin på helt andra sätt. Somliga ser bitcoin som ett slags teknikaktie, andra ser bitcoin som ett lotteri, etc.
Men köp bitcoin för 10k SEK du, det tycker jag låter som en bra idé. Även om 10k är en skämtposition i dag, så kan knappa en miljon satoshi bli värt en hel del i framtiden.