2025-01-27, 19:57
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Mll111
Låter inte roligt. Tror du att folk kommer söka sig bort?
Det beror väl egentligen helt på avdelningens demografi. Av de jag talat med på min avdelning är det åtminstone 10% av totala personalstyrkan som uttryckt att de vill byta arbetsgivare.
Citera
2025-01-27, 20:15
Avstängd
AutDisceAutDiscedes avatar
Folk klagar på att man inte får träffa personal när man exempelvis går till bankkontoren men nog faan skall alla jobba hemifrån. Få ihop denna ekvationen...
Citera
2025-01-27, 20:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Darth-Luder
Det beror väl egentligen helt på avdelningens demografi. Av de jag talat med på min avdelning är det åtminstone 10% av totala personalstyrkan som uttryckt att de vill byta arbetsgivare.

Förståeligt. Danske Bank är ju en bank som är väldigt positiva till distansarbete, har en vän som jobbar där som bor på landet och åker in runt 1 gång i månaden till kontoret.
Ni ska dock inte hänga läpp helt ni kunde arbetat i vården, finns ju värre saker än detta
Citera
2025-01-27, 20:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AutDisceAutDiscede
Folk klagar på att man inte får träffa personal när man exempelvis går till bankkontoren men nog faan skall alla jobba hemifrån. Få ihop denna ekvationen...

Handelsbanken har endast öppet 10-15 för kunder, och du behöver oftast bokat besöket i förväg vilket innebär att distansarbete fungerar för de flesta dagarna som rådgivare.
IT avdelningar och allt annat folk har egentligen inga ”besök” från kunder alls
Citera
2025-01-27, 20:19
Medlem
Anställda som avvecklar sig själva känns rätt relevant i dagens samhälle.
”Vill jobba hemifrån” (oavsett anledning) tenderar att få koncernen att snabbare inse att de lika gärna kan anställa människor från andra länder med minst lika bra kvalifikationer men för en bråkdel av eran lön.

Är det för bra för att vara sant…. Ja några av er förstår utfallet av denna episod.

😄
Citera
2025-01-27, 20:41
Avstängd
AutDisceAutDiscedes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mll111
Handelsbanken har endast öppet 10-15 för kunder, och du behöver oftast bokat besöket i förväg vilket innebär att distansarbete fungerar för de flesta dagarna som rådgivare.
IT avdelningar och allt annat folk har egentligen inga ”besök” från kunder alls

De flesta bankerna (även andra företag) har värdelösa öppettider, om de ens har fysiska kontor där man får och kan möta personal - samtidigt vill fler jobba hemifrån. Ja, det blir inte lätt att lösa detta! Nu för tiden känns du som kund mer som en belastning än en värderad "klient". Det är icke-fysiska kontor, chattrobotar och gud vet vad och folk klagar på detta, men nog fasiken skall man vägra jobba på just dessa... Mycket häftigare att sitta i telefonkö för att sedan bli bortkopplad efter en timme, än att fysiskt få möta en människa på ett kontor, eller hur?

Minns det glada 80-talet då öppettiderna var från morgon till kväll och öppet även lördagar och man kände sig oftast välkommen. Man kunde även göra spontana inhopp på banken utan att först boka tid en månad i förväg! Man kunde även fixa flera "problem" och/eller åtaganden hos samma bankpersonal - nu måste du byta telefonkö till en annan medarbetare så fort man har flera ting man vill får ordnat och det blir djävligt tungrott.
Citera
2025-01-27, 20:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rostsyntes
Det finns ett spektra av chefer, på ena sidan grymma chefer och på andra sidan så finns dom värdelösa. Skulle vilja påstå att dom chefer som tar dessa beslut av principiella skäl, räknas till dom värdelösa. Tänk att kunna spara in lokalkostnader, vara mer attraktiv som arbetsgivare och dessutom ha en större reach när det kommer till kompetent personal. Jag ser bara fördelar med detta. Låt dom ensamma arbetstagarna som har ork och lust, att komma till kontoret, och låt dom som vill jobba remote göra det.

Kan det inte vara så att SHB äger en massa kontorslokaler och inte vill att dessa ska bli värdelösa?
Har sagt hela tiden att banksektorn kommer gå i bräschen för att få folk tillbaka till kontoren. Blir kontorsfastigheter värdelösa kommer hela samhället falla ihop som ett korthus.
Citera
2025-01-27, 21:08
Medlem
Flashsmashs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av InteTedKaczinsky
Han vill ha kontroll, han litar inte på sina anställda helt enkelt.
Exakt så. Management by fear också, troligtvis.
Citera
2025-01-27, 21:24
Medlem
Folk jobbar mycket bättre och gör så mycket mer på distans, det är fakta. Alla jag jobbat och jobbar med tycker samma sak. De få gångerna man är inne på kontoret så hänger man vid kaffeautomaten eller korridoren hur länge som helst och bara snackar skit. Alla som säger annat är bara avundsjuka som troligtvis inte har den möjligheten. Dessutom väljer fler möjligheten att jobba hemifrån än högre lön, så de företag som inte erbjuder detta kan söka i en grotta med lykta efter folk till arbetsplatsen. Good luck säger jag!
Citera
2025-01-27, 21:58
Avslutad
Tror skälen till man hårdnackat vill fortsätta jobba på distans är: nr1 hos alla..ytterst reducerade resekostnader. Många tjänar nog tusenlappar på det. Kanske t o m avyttrat bilen.
Man har skaffat hund el annat husdjur som kräver en del, lättare få till hämtning/lämning barn o s v. De skäl jag hört från de som inte vill tillbaka på arbetsplatsen fysiskt, har inte i något fall varit att de jobbar effektivare hemma. Att ingen nämner det till arbetsgivaren är förmodligen att de kan vara rädda upp till bevis. Kanske en del t o m driver sidoverksamhet när de jobbar hemifrån.
Citera
2025-01-27, 22:04
Medlem
Ichwills avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Engineer
Driver du en bank eller finansinstitut?
Nej.
Citera
2025-01-27, 22:19
Medlem
Jag har skrivit i ordning hundratals anställningsavtal åt chefer när jag jobbade på en HR-avdelning.

Orten där arbetet ska utföras stod alltid på anställningsavtalet. I vissa fall har man gjort några speciallösningar. Annars så är det väl bara att följa det man har skrivit på.

Vad är problemet?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in