2025-01-27, 11:08
Medlem
Praisethesuns avatar
Namnförslag: Engelbrekt
Citera
2025-01-27, 11:08
Medlem
UppmarksamhetsHoras avatar
Mest whitetrashiga namn har väl ändå typ folk som bor i Täby och liknande. Sådana som hänger på Stureplan och tycker det är sjukt viktigt med vilken handväska och skjorta man har.
Alltid helt udda namn. Ibland "amerikanska".
Citera
2025-01-27, 11:10
Medlem
Ratads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Verderia
Har aldrig hört någon som döpt sitt barn till Napoleon, existerar det? Neo däremot.
Men Alexander och Christopher känns verkligen inte som "slöddernamn" utan väldigt klassiska pojknamn som både hög och låg gillar och döper barnen till.
Hipsters döpte nog sina barn till Anna-Kajsa eller Mi innan, men numera är det mer gamla svenska namn som Hugo och Greta enligt min uppfattning...?
Det är väl inte hipsters som lever på lånade pengar utan snarare WT? Känns som du blandar ihop hipsters och WT, men de är två olika arter
Hipsters känns som vegomat, sopsortering och renlevnad - visserligen höga krav på samhället och att deras ungar ska få allt de "har rätt till" men samtidigt mer moral och eget ansvarstagande än WT! Hellre hipsters än WT iaf!
Skillnaden är att hipsters mörkar att de lånat pengar, WT dyker upp i Lyxfällan.

Precis som de mörkar att de var hipsters för 10 år sedan.

OnT. Natasha, Paris och Texas.
Senast redigerad av Ratad 2025-01-27 kl. 11:12.
Citera
2025-01-27, 11:13
Medlem
Ratads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Praisethesun
Namnförslag: Engelbrekt
Pretto. Hipsternamn för millennials (som tyvärr börjar få rösträtt).
Citera
2025-01-27, 11:14
Medlem
Återigen måste de mörka invandrare namn, visst några finns med långt ned, men Muhammad, Ali abdi Abdullah måste vara sjukt vanliga nuförtiden. De borde klumpa ihop alla olika stavningar på samma namn och presentera.
Citera
2025-01-27, 11:19
Medlem
Praisethesuns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ratad
Pretto. Hipsternamn för millennials (som tyvärr börjar få rösträtt).

Jag tror Millennials har haft rösträtt ett tag nu. Men känns det inte mer WT/Royalist än pretto?
Citera
2025-01-27, 11:37
Medlem
Ratads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Praisethesun
Jag tror Millennials har haft rösträtt ett tag nu. Men känns det inte mer WT/Royalist än pretto?
Ja, kanske mer Gen Alpha.

Skulle säga att Engelbrekt är mycket mer hipster än WT, Nikodemus och Archibald är liknande jävla namn. Korta namn som Tage, Vidar, Olle och Bosse har jag sett på hipsteravkommor.

Michelle är WT. Ett namn för hästtjejer (som misshandlar sina djur) och tramadolmissbrukare.
Citera
2025-01-27, 15:07
Medlem
Dorniers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Japp! Fast Luther funkar ju inte som förnamn numera, eftersom alla tänker på det som ett efternamn.

Merwinna känner en som heter Lothar Luther.
Citera
2025-01-27, 15:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kuken10
Återigen måste de mörka invandrare namn, visst några finns med långt ned, men Muhammad, Ali abdi Abdullah måste vara sjukt vanliga nuförtiden. De borde klumpa ihop alla olika stavningar på samma namn och presentera.
Är väl inget mörkande om man gör lika med alla namn. Men här kan du se en länk där du kan välja olika län och kommuner och ska vara hopklumpat. https://www.namn.nu/namnstatistik/skane-lan/malmo/
Citera
2025-01-27, 15:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Motvillig1.2
Jag skulle själv inte säga att vi riktigt är i det läge där Gunilla etc är redo för en comeback men förr eller senare så. Kanske till och med riktigt stendöda namn som Rikissa, Anund och Gudlög bara ligger och väntar...

Trodde att Bengta skulle vara stendött men det finns tydligen 50K tanter med det som tilltalsnamn.

Googlade lite och hamnade på något släktforskarforum där de pratade om vanligaste namn på 1700-talet. Alla listorna som folk postade och hade räknat i sitt forskande såg ut ungfär som nedan. Alla namnen har ju återanvänts under senare århundranden, med undtag av Lisken som i alla fall jag aldrig hört.

Anna 148 st
Katarina/Karina/Kajsa 145 st
Kristina/Kerstin/Stina 144 st
Margareta/Märta/Greta 123 st
Britta/Birgitta 110 st
Elisabet/Lisa/Lisken/Lisbet 81 st
Maria/Maja 70 st
Helena/Lena/Elin 32 st
Ingeborg 28 st
Johanna/Hanna 27 st

Rikissa och Bengta! Gud förbarme mig...... hav nåd.
Citera
2025-01-27, 16:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Verderia
Har aldrig hört någon som döpt sitt barn till Napoleon, existerar det? Neo däremot.
Men Alexander och Christopher känns verkligen inte som "slöddernamn" utan väldigt klassiska pojknamn som både hög och låg gillar och döper barnen till.
Hipsters döpte nog sina barn till Anna-Kajsa eller Mi innan, men numera är det mer gamla svenska namn som Hugo och Greta enligt min uppfattning...?
Det är väl inte hipsters som lever på lånade pengar utan snarare WT? Känns som du blandar ihop hipsters och WT, men de är två olika arter
Hipsters känns som vegomat, sopsortering och renlevnad - visserligen höga krav på samhället och att deras ungar ska få allt de "har rätt till" men samtidigt mer moral och eget ansvarstagande än WT! Hellre hipsters än WT iaf!

Napoleon brukade ha namnsdag i november men togs väl bort för bra många år sedan. Enligt statistiken ska det finnas 840 (stackars) män som heter Napoleon i Sverige
Citera
2025-01-27, 16:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Motvillig1.2
Birgitta kommer garanterat att återkomma i vågor under framtiden. Har varit ett modenamn av och till sen Heliga Birgitta. Gunilla och Monica är gamla svenska överklassnamn med anor från 14- och 15-hundralen. Din aversion är bara en reaktion på att det kom en modevåg runt 40-talet då de namnen blev populära och att de nu därför är gamla tantnamn.

Tycker Monika är vackert liksom Annika. Men då ska de inte uttalas Moníka eller Anníka.
Anita gillade jag förr, men ansågs i min ungdom vara litet WT.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in