2025-01-27, 07:28
Medlem
Ratads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av knasen79
Zyron
Nivex
Elara
Veylo
Auriix
Zeke, Zach, Zimon. Allt som inleds med Z (eller skitnödigt får ett Z tilldelat) är jävligt WT.

Vrid på gasen säger jag.
Citera
2025-01-27, 07:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WeMadeYou
Såg precis en random kvinna som skrev en korkad kommentar på Facebook. Ser på hennes profil att barnen heter:

Diezel, Texas, Hailey och Kayden

Herre jävla gud. Nästan som en parodi.
hahahaha det var det sjukaste
Citera
2025-01-27, 08:30
Medlem
Ratads avatar
Embla - ett oerhört fläskigt WT-namn.
Citera
2025-01-27, 08:34
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Ratad
Embla - ett oerhört fläskigt WT-namn.
Nää. Fornnordiska namn kan inte vara WT.
Citera
2025-01-27, 08:49
Medlem
Ratads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Detdundrar
Såg en skrivelse för några månader sedan från en person som hette 'Ghris' i förnamn och i det fallet får man nog ha förståelse och vara tacksam för sitt 'h'.

Men det är ett undantag.
Hoppas Ghris blir polis.

Namn som egentligen också är slöddernamn är allt som hipsterjävlar har gett till sina söndercurlade horungar. Napoleon, Alexander, Christopher eller Maximilian för pojkar. Tre stavelser skulle det vara.

Tjejerna fick antingen tillgjorda dubbelnamn som Anne-Li, Clara-Lene och Saga-Vera eller superkorta som My, Myra, Li, Mi, Py och universaltrashnamnet Ronja som både undersköterseke-WT och reklamare på Södermalm gav sin avkomma. Gemensamt för alla dessa bortskämda avkommor är att mammi och pappi tränat dem att godhetssignalera men numera när Utanförskapet™ spränger bangers lite för nära deras port "måste någon ta ansvar". Allt är alltid alla andras fel men än så länge kommer övervintrande hipsterpappi springande i sina ironiska skinnyjeans (som sitter att tightare över den blaskfeta buken och gubbröven) och det allt gråare skägget (som ska dölja trippelhakorna) och räddar dem med lånade pengar.

En äcklig, berättigad, von oben WT-generation som kan identiiferas med sina namn.
Citera
2025-01-27, 08:50
Medlem
Ratads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av epadator
Nää. Fornnordiska namn kan inte vara WT.
Vi kan väl mötas halvvägs och säga att du har fel?
Citera
2025-01-27, 09:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Motvillig1.2
Birgitta kommer garanterat att återkomma i vågor under framtiden. Har varit ett modenamn av och till sen Heliga Birgitta. Gunilla och Monica är gamla svenska överklassnamn med anor från 14- och 15-hundralen. Din aversion är bara en reaktion på att det kom en modevåg runt 40-talet då de namnen blev populära och att de nu därför är gamla tantnamn.

Nej, min aversion är inte för att Gunilla och Birgitta är tantnamn - Signe och Vera mfl. är definitivt tantnamn för mig men jag tycker att de är fina! Gunilla och Birgitta är bara lite stela namn som inte har nån vacker klang enligt min åsikt och jag tror inte att Heliga Birgitta känns så betydelsefull för svenska folket längre...men smaken är som baken och det finns säkert någon som tycker Gunilla och Birgitta är jättefina namn! Betvivlar fortfarande att det kommer en boom dock...
Citera
2025-01-27, 09:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ratad
Hoppas Ghris blir polis.

Namn som egentligen också är slöddernamn är allt som hipsterjävlar har gett till sina söndercurlade horungar. Napoleon, Alexander, Christopher eller Maximilian för pojkar. Tre stavelser skulle det vara.

Tjejerna fick antingen tillgjorda dubbelnamn som Anne-Li, Clara-Lene och Saga-Vera eller superkorta som My, Myra, Li, Mi, Py och universaltrashnamnet Ronja som både undersköterseke-WT och reklamare på Södermalm gav sin avkomma. Gemensamt för alla dessa bortskämda avkommor är att mammi och pappi tränat dem att godhetssignalera men numera när Utanförskapet™ spränger bangers lite för nära deras port "måste någon ta ansvar". Allt är alltid alla andras fel men än så länge kommer övervintrande hipsterpappi springande i sina ironiska skinnyjeans (som sitter att tightare över den blaskfeta buken och gubbröven) och det allt gråare skägget (som ska dölja trippelhakorna) och räddar dem med lånade pengar.

En äcklig, berättigad, von oben WT-generation som kan identiiferas med sina namn.

Har aldrig hört någon som döpt sitt barn till Napoleon, existerar det? Neo däremot.
Men Alexander och Christopher känns verkligen inte som "slöddernamn" utan väldigt klassiska pojknamn som både hög och låg gillar och döper barnen till.
Hipsters döpte nog sina barn till Anna-Kajsa eller Mi innan, men numera är det mer gamla svenska namn som Hugo och Greta enligt min uppfattning...?
Det är väl inte hipsters som lever på lånade pengar utan snarare WT? Känns som du blandar ihop hipsters och WT, men de är två olika arter
Hipsters känns som vegomat, sopsortering och renlevnad - visserligen höga krav på samhället och att deras ungar ska få allt de "har rätt till" men samtidigt mer moral och eget ansvarstagande än WT! Hellre hipsters än WT iaf!
Citera
2025-01-27, 09:50
Moderator
Motvillig1.2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Verderia
Nej, min aversion är inte för att Gunilla och Birgitta är tantnamn - Signe och Vera mfl. är definitivt tantnamn för mig men jag tycker att de är fina! Gunilla och Birgitta är bara lite stela namn som inte har nån vacker klang enligt min åsikt och jag tror inte att Heliga Birgitta känns så betydelsefull för svenska folket längre...men smaken är som baken och det finns säkert någon som tycker Gunilla och Birgitta är jättefina namn! Betvivlar fortfarande att det kommer en boom dock...
Jag skulle själv inte säga att vi riktigt är i det läge där Gunilla etc är redo för en comeback men förr eller senare så. Kanske till och med riktigt stendöda namn som Rikissa, Anund och Gudlög bara ligger och väntar...

Trodde att Bengta skulle vara stendött men det finns tydligen 50K tanter med det som tilltalsnamn.

Googlade lite och hamnade på något släktforskarforum där de pratade om vanligaste namn på 1700-talet. Alla listorna som folk postade och hade räknat i sitt forskande såg ut ungfär som nedan. Alla namnen har ju återanvänts under senare århundranden, med undtag av Lisken som i alla fall jag aldrig hört.

Anna 148 st
Katarina/Karina/Kajsa 145 st
Kristina/Kerstin/Stina 144 st
Margareta/Märta/Greta 123 st
Britta/Birgitta 110 st
Elisabet/Lisa/Lisken/Lisbet 81 st
Maria/Maja 70 st
Helena/Lena/Elin 32 st
Ingeborg 28 st
Johanna/Hanna 27 st
Citera
2025-01-27, 09:53
Medlem
liernos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VoldemortZelenskyj
Bevare oss för kristna töntar! Liam är inte heller ett kristet namn, utan WT.

Mer kristna namn tycker jag är bra, vi är ett kristet land, om än söndersekulariserat av Socialdemokraterna under lång tid.

Resultatet av det, blir WT-namn m.m
Citera
2025-01-27, 09:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Motvillig1.2
Jag skulle själv inte säga att vi riktigt är i det läge där Gunilla etc är redo för en comeback men förr eller senare så. Kanske till och med riktigt stendöda namn som Rikissa, Anund och Gudlög bara ligger och väntar...

Trodde att Bengta skulle vara stendött men det finns tydligen 50K tanter med det som tilltalsnamn.

Googlade lite och hamnade på något släktforskarforum där de pratade om vanligaste namn på 1700-talet. Alla listorna som folk postade och hade räknat i sitt forskande såg ut ungfär som nedan. Alla namnen har ju återanvänts under senare århundranden, med undtag av Lisken som i alla fall jag aldrig hört.

Anna 148 st
Katarina/Karina/Kajsa 145 st
Kristina/Kerstin/Stina 144 st
Margareta/Märta/Greta 123 st
Britta/Birgitta 110 st
Elisabet/Lisa/Lisken/Lisbet 81 st
Maria/Maja 70 st
Helena/Lena/Elin 32 st
Ingeborg 28 st
Johanna/Hanna 27 st

Förr valde folk namn efter kristna förebilder, numera väljer de namn efter andra typer av idoler!
Jag tror inte TikTok generationen kommer att ha tid till att skriva eller uttala långa namn som Birgitta och Margareta, de kommer välja korta namn - om man kollar på listan i trådstarten så är alla flicknamnen korta och jag tror det blir så framöver också.
Fast Margareta blir ju iofs till Maggan och Birgitta till Bitte så vem vet om de trots allt återkommer som dopnamn i framtiden
Citera
2025-01-27, 10:34
Medlem
BuckshotBills avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RFT
Forskare menar att namn går i cykler på ca 80-100 år.
Och då skulle alltså t ex dessa namn bli populära inom några år:

Kerstin
Ulla
Britt
Anita
Monica
Annika
Gunilla
Kristina
Margareta
Hjördis

Lennart
Tage
Sven
Nils
Göran
Kjell
Lars
Bertil
Dag
Birger
Jag väntar på dubbelnamnens återtåg:

Kjell-Ove
Bengt-Göran
Ann-Charlotte
Lars-Krister
Karl-Åke
Marie-Loise

kommer man få ett barn med unikt namn. Åtminstone om man är först ut. Hör ni det alla som vill vara speciella? Hett tips. Ett stort plus är att de är riktiga namn och inte som Star och annat skräp.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in