Citat:
Ursprungligen postat av
Verderia
Nej, min aversion är inte för att Gunilla och Birgitta är tantnamn - Signe och Vera mfl. är definitivt tantnamn för mig men jag tycker att de är fina! Gunilla och Birgitta är bara lite stela namn som inte har nån vacker klang enligt min åsikt och jag tror inte att Heliga Birgitta känns så betydelsefull för svenska folket längre...men smaken är som baken och det finns säkert någon som tycker Gunilla och Birgitta är jättefina namn! Betvivlar fortfarande att det kommer en boom dock...
Jag skulle själv inte säga att vi riktigt är i det läge där Gunilla etc är redo för en comeback men förr eller senare så. Kanske till och med riktigt stendöda namn som Rikissa, Anund och Gudlög bara ligger och väntar...
Trodde att Bengta skulle vara stendött men det finns tydligen 50K tanter med det som tilltalsnamn.
Googlade lite och hamnade på något släktforskarforum där de pratade om vanligaste namn på 1700-talet. Alla listorna som folk postade och hade räknat i sitt forskande såg ut ungfär som nedan. Alla namnen har ju återanvänts under senare århundranden, med undtag av Lisken som i alla fall jag aldrig hört.
Anna 148 st
Katarina/Karina/Kajsa 145 st
Kristina/Kerstin/Stina 144 st
Margareta/Märta/Greta 123 st
Britta/Birgitta 110 st
Elisabet/Lisa/Lisken/Lisbet 81 st
Maria/Maja 70 st
Helena/Lena/Elin 32 st
Ingeborg 28 st
Johanna/Hanna 27 st