2025-01-26, 20:44
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dornier
Luther då?

Martin Luther känner väl de flesta till. Är Lothar en variant av Luther?

Japp! Fast Luther funkar ju inte som förnamn numera, eftersom alla tänker på det som ett efternamn.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Martin_Luther

Namnet Luther kommer ursprungligen från det tyska namnet Lothar.
Citera
2025-01-26, 20:46
Medlem
knasen79s avatar
Zyron
Nivex
Elara
Veylo
Auriix
Citera
2025-01-27, 02:39
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Jag jag tänkte också på det. De namn högt uppe på den där listan som inte är WT, är i stället fula och tråkiga.

1. Noah är fruktansvärt: dels för att det är judiskt, dels för att man tänker på "Gubben Noak" (samt den otrevliga Bibelberättelsen där hans barn såg hans underliv när han hade somnat på fyllan), dels för att det är alldeles för mjukt för ett pojknamn samt kan misstas för ett flicknamn då det slutar på a-ljud. Går nästan inte att hitta ett fulare eller mer olämpligt pojknamn!

2. William är den engelska formen av namnet Vilhelm (om man vill kan man stava det mer germanskt: Wilhelm), det finns ingen anledning att använda den engelska formen när det finns en svensk. Dessutom för mjukt för ett pojknamn, uttalsambivalent (folk vet inte om de ska uttala W:et på svenska eller engelska), samt att det har fått halvt-om-halvt-WT-stämpel i Sverige p.g.a. att det i början var populärt bland unga mammor som var förälskade i Prince William. (Det är det nog ingen som är längre, han har blivit för skallig, men nu är namnet etablerat här så föräldrar väljer det ändå.)

3. Hugo är i och för sig ett gammalt, manligt namn, men det är fruktansvärt fult ljudmässsigt.

4Liam ja, och mycket starkt WT-betonat. Även om jag tror att de som tar det nu inte nödvändigtvis behöver vara WT allihopa, för för de som är unga nu är namnet mer normalt. De har ju under sin uppväxt känt vuxna män som hetat det. Och de flesta tänker inte så långt tillbaka i tiden (särskilt inte unga mammor).

5. Adam - för judiskt, alldeles för bibliskt, och berättelsen om Adam och Eva kan leda till hån. Särskilt om det även finns en Eva i klassen. Nä. I så fall någon sammansättning som t.ex. Carl-Adam, det är rätt stiligt.

Sam är verkligen fruktansvärt, då tänker man ju på negrer (Onkel Sams stuga...). Dessutom är det för mjukt för ett pojknamn, och kan även vara smeknamn för Samantha. Leo är ett smeknamn, Oliver är för mjukt för ett pojknamn, Charlie är ett engelskt smeknamn och dessutom könsambivalent... Nä. Vad har HÄNT med svenska folket, egentligen? Jag önskar att jag fortfarande vore fruktsam, då hade jag velat föda en till son och döpa honom till Lothar...

1. Noah är hemskt. Låter nästan som ett varumärke. Som någon maskin som utför ett slags syssla inom hushållet och som man gör reklam för på TV. Påminner mig litet om 'Ola' som jag anser vara icke maskulint.
(Neo likaså).
Greger och Gillis är bara snäppet fulare.

3. Hugo - fasansfullt. Låter som namnet på en gammal hund. Eller en pluralform av korpen 'Hugin'.

4. Liam låter som en person som aldrig lärt sig prata rent.
Senast redigerad av Detdundrar 2025-01-27 kl. 03:00.
Citera
2025-01-27, 02:49
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av arboristjavisst
Om man heter Kent och kallas Kenta dog man förmodligen av en överdos redan för 40 år sedan, så du är i fel tid. Men annars har du rätt.

Hörde på radio för ett par år sedan att om man heter Kenneth kan man få gå med i Svenska Kenneth-klubben (Manlig, mänsklig version av Svenska Kennelklubben).

Heter man 'bara' Kent kan man få gå med som 'prospect'
Citera
2025-01-27, 02:58
Avstängd
Citat:
Karriärbärare? 😂 Vilken karriär jan man vänta sig om man heter Liam eller Charlie?
Dagens unga killar vill helst inte jobba heller, de vill sitta hemma och spela (särskilt de med dessa namn) och vänta på att tatuerade flickvännen Tiffhany iommer hem från äldreboendet med hämtmat och energidryck.

Spot on!

Jag kan möjligtvis tänka mig Liam och Charlie som betongarbetare fast det är väl ett rätt ansträngande jobb och som du skriver så vill de helst inte jobba alls.
Citera
2025-01-27, 03:03
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Ratad
Ok.

Wilma, Wilda och varianter med ett "h" inslängt känns väldigt WT. Wilma inte lika trashy men om någon heter Wilda eller Whilma så vet man att hon är född med fula tatueringar, ett TikTokkonto och kroniska pappaproblem.

Såg en skrivelse för några månader sedan från en person som hette 'Ghris' i förnamn och i det fallet får man nog ha förståelse och vara tacksam för sitt 'h'.

Men det är ett undantag.
Citera
2025-01-27, 03:10
Avstängd
Citat:
Några undergrupper:

O-namn: Neo, Nemo, Dino, Milo, Matteo, Leo, Theo, Mio osv. Namn som inte betyder någonting, bara ett gäng ihopsatta bokstäver, i bästa fall gångbara som smeknamn. Dessa ungar kan ibland ha lite flummiga konstnärliga föräldrar, eller så är de helt enkelt wt som inte orkar komma på ett riktigt namn. Oavsett så brukar intelligensen vara åt det lägre hållet. Dessa ungar behöver dock inte vara stökiga och elaka, utan kan flyta omkring i samhället utan att göra varken nytta eller skada.

Ian-namn: Adrian, Sebastian, Julian, Caspian, Ossian, Kian, Maximilian….
Dessa är oftare rena skitungar med attityd. Ofta elaka mobbare, stör i skolan. Kan ha lite blandat genetiskt ursprung, så att säga.

Bling-blingnamn som föräldrarna tycker är ”fina”: Tindra, Tiffany, Cazzandra, Vanezza, Tiara, Destiny, Savannah, Hailey. Ofta med ännu värre stavningar, accenter som helt ändrar uttalet utan att föräldrarna fattar det. Dessa tjejer är ofta mobbare, ”early bloomers” som står på livets topp i åk 5 och sen går det bara utför. Rökning, tatueringar, tonårsgraviditet, klamydia. Sen förtidspension pga någon diffus psykisk åkomma i 35-årsåldern.

Bokstavsdiagnoser är vanligt förekommande i samtliga nämnda grupper.

Jag skrattar mig fördärvad! Hahahahahahahahahahahha!
Citera
2025-01-27, 03:36
Medlem
Liam måste ändå vara värst. Liams pappa står högt o brett vid strandkanten o sparkar boll med stackars Liam. Att pappa Conny inte fattar att de tar upp alldeles för mycket plats och fotboll är till för planen 100m ovanför stranden är ganska självklart. Conny står även o svär ’fan vad duktig du är Liam, jävlar alltså du kommer gå långt, pappa kan ju bara hoppas på Liverpool’. Medan akademikerföräldrar lite försiktigt tar med sina barn till mindre burdus plats på stranden. Conny har dessutom två feeeta tribaler som går från underarm upp till halsen. Tänk er George Clooney, from dusk till dawn. Conny jobbar som plattläggare. Hans tjej Cina (uttalas Kina) arbetar som USKA på olika äldreboenden. Röker och tar en redbull till frukost.
Citera
2025-01-27, 05:51
Moderator
Motvillig1.2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Verderia
Jag ser inget ängsligt i att döpa barn till gamla fina svenska namn! Jag tycker alla tjejnamnen som räknas upp är vackra och klassiska.
Är mer tveksam till generationen som döpte sina barn till Birgitta, Monica och Gunilla - de namnen lär knappast återkomma i någon större utsträckning!
Birgitta kommer garanterat att återkomma i vågor under framtiden. Har varit ett modenamn av och till sen Heliga Birgitta. Gunilla och Monica är gamla svenska överklassnamn med anor från 14- och 15-hundralen. Din aversion är bara en reaktion på att det kom en modevåg runt 40-talet då de namnen blev populära och att de nu därför är gamla tantnamn.
Citera
2025-01-27, 06:07
Moderator
Motvillig1.2s avatar
Y-namn som gott borde få komma tillbaka och inte alls vore WT är Torgny och Dagny.

Ett lite speciellt fall är Harry. Det är ju det engelska smeknamnet för både Henrik/Henry och Harald/Harold; även om det senare egentligen inte är korrekt så är det så nu. Det var typiskt under/arbetar-klass i skandinavien för sisådär hundra år sen och blev till och med ett nedsättande ord i Norge. Samtidigt har det varit smeknamn på otaliga engelska kungar och prinsar sen medeltiden. WT? Kanske. Vill man kalla barnet Harry så gör man i Sverige bäst i att skriva Harald i papperen. Funkar då i alla sammanhang.
Citera
2025-01-27, 06:08
Avstängd
Har aldrig gillat namn som Tindra, Tiffany, Cazzandra, Vanezza, Tiara, Destiny, Savannah eller Hailey.
De är tillkrystade och passar heller inte ihop med många svenska efternamn.

I framtiden lär vi väl läsa reportage från service- och ålderdomshemmen om 'Tindra Svensson, 87 år'
'Tiara Karlsson, 90 år' eller varför inte 'Destiny Pettersson' 96.

Sedan kan väl kanske barn som heter Napoleon eller Maximilian 'växa in' i sitt namn med åldern.

Tänker även på den f. d. journalisten på Dala-demokraten som heter Gubb Jan Stigson. Det tog nog honom många år att axla det namnet.

Vet att det är tradition i vissa delar av Dalarna att heta något som härrör från ens rötter eller hemman. Tänker på sångerskan Busk Margit Johnsson. Men litet konstigt låter det ibland.
Senast redigerad av Detdundrar 2025-01-27 kl. 06:10.
Citera
2025-01-27, 07:23
Medlem
Ratads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Magooo
Liam måste ändå vara värst. Liams pappa står högt o brett vid strandkanten o sparkar boll med stackars Liam. Att pappa Conny inte fattar att de tar upp alldeles för mycket plats och fotboll är till för planen 100m ovanför stranden är ganska självklart. Conny står även o svär ’fan vad duktig du är Liam, jävlar alltså du kommer gå långt, pappa kan ju bara hoppas på Liverpool’. Medan akademikerföräldrar lite försiktigt tar med sina barn till mindre burdus plats på stranden. Conny har dessutom två feeeta tribaler som går från underarm upp till halsen. Tänk er George Clooney, from dusk till dawn. Conny jobbar som plattläggare. Hans tjej Cina (uttalas Kina) arbetar som USKA på olika äldreboenden. Röker och tar en redbull till frukost.
Av en slump (nej, såklart inte, egentligen) så har de som heter Liam en y-namnsfarsa som heter Jimmy eller Sonny och en morsa som heter Thilde eller Cassandra eller något annat 90-talstrashigt.

Tribals, intresse för Love Island och sönderavlad hund (som de egentligen tycker mycket mer om än Liam) är såklart ett krav.

På tal om WT-namn så träffade jag en attraktiv tjej i helgen som jag hälsade på. Hon visade sig heta Wilda.

Isch!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in