2025-01-24, 10:45
Medlem
Ratads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Incendio
Det gick ur trend för närmare 15 år sedan. Senast det fanns på topp 100 var 2008(och det låg bar på topp 100 i sex år). Då på plats 65. Sedan föll det helt bort, vilket är ovanligt- de flesta namn dalar sakta för att sedan försvinna. Engla var en mycket kort trend, troligen för att det inte användes i breda grupper.
Ok.

Wilma, Wilda och varianter med ett "h" inslängt känns väldigt WT. Wilma inte lika trashy men om någon heter Wilda eller Whilma så vet man att hon är född med fula tatueringar, ett TikTokkonto och kroniska pappaproblem.
Citera
2025-01-24, 14:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 88g14flashplant
Märks att de som växte upp till Sökarna kommit upp i barnafödande ålder..
De som var tonåringar när Sökarna kom är 45-50 år idag! Alltså farföräldrar snarare än småbarnsföräldrar. Dagens nyblivna pappor har inte en blekaste aning om vem Liam Norberg var.
Citera
2025-01-24, 14:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 88g14flashplant
Barnafödandet har ju utvecklats som så att föräldrarna blivit allt äldre, så jag tycker iaf att det känns rimligt. Var ska de annars ha fått "Liam" ifrån?
Från sin omedelbara omgivning.
Det har varit väldigt vanligt länge.
SÅ gamla är inte folk när de får barn nuförtiden. Oftast runt 28-30. Inte runt 48-50.
Citera
2025-01-24, 15:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SiamGnome
Inga y namn, då har väl slummen lärt sig. Det finns faktiskt studier, som visar att ett y-namn är en markör som visar en överrisk för kriminalitet.

Det gick troligen tidigare, att koppla namnet till kriminalitet, om man använde sig av stämplingsteorin - Börjar bli lite poppis igen hos soc dem och knarkande i Danderyd kontra södra förorterna. Lärarna på 50-60 talet såg pojkar med y-namn som troliga busungar, så de fick ofta skulden för buset. Och det ökade risken att de senare blev kriminella. Eller berodde den ökade risken att de kom från en WT-bakgrund?

Så sent som 2010 skrevs en uppsats på handelshögskolan om detta fenomen och de kunde statistiskt visa att de fann ett samband mellan Y-namn och högre kriminell belastning. Det påvisades också att Y-namn var mer vanliga i bostadsområden med lägre socioekonomisk status. (The Y-name Syndrome: Prisons and Prejudice).

Hur vet man att något modernt nya namn är WT? Det nya trashet är väl invandrare. Det gamla WT har ju till och med startat ett parti och samarbetar med regeringen.
Kopplingen är ju mellan den låga socioekonomiska statusen och kriminaliteten. Inte namnet i sig. Det är ju punkt 1A i all forskning, man måste ju justera för confounders (i det här faller socioekonomisk status) då kvarstår ju inte sambandet mellan y-namn och kriminalitet.
Citera
2025-01-24, 15:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eriksmannen
Sagt det förut men säger det igen. Svensk White Trash är nuförtiden en liten minoritet. WT männen har ofta heller inte barn.
Det är etniskt svenska medelklassen som föder barn och flickor ges gammaldags svenska namn för flickor ses som kulturbärare. Pojkar ses som karriärbärare och ges engelska namn för de gör sig bra internationellt. Att engelska namn också låter och ser snitsiga och tuffa ut gör också sitt till.
Karriärbärare? 😂 Vilken karriär jan man vänta sig om man heter Liam eller Charlie?
Dagens unga killar vill helst inte jobba heller, de vill sitta hemma och spela (särskilt de med dessa namn) och vänta på att tatuerade flickvännen Tiffhany iommer hem från äldreboendet med hämtmat och energidryck.
Citera
2025-01-24, 15:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sfrge
Är Kent ett WT-namn? Jag har den känslan av att om du döper din son till Kent som kommer han att börja kallas Kenta i skolan.

Och kallas man Kenta är risken väldigt stor att man kommer att börja knarka och dö ung.
Om man heter Kent och kallas Kenta dog man förmodligen av en överdos redan för 40 år sedan, så du är i fel tid. Men annars har du rätt.
Citera
2025-01-24, 15:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hedonismmm
Om man nu utgår mer ifrån vad som är mer vanligt förekommande de senaste åren snarare än klassiska wt-namn som slutar på Y kan man få en intressantare diskussion. Kan man få höra några förslag som yngre människor bär? För mig känns namn som Robin, Albin och Sebastian rätt WT, speciellt när de använder smeknamn som Sebbe.
Några undergrupper:

O-namn: Neo, Nemo, Dino, Milo, Matteo, Leo, Theo, Mio osv. Namn som inte betyder någonting, bara ett gäng ihopsatta bokstäver, i bästa fall gångbara som smeknamn. Dessa ungar kan ibland ha lite flummiga konstnärliga föräldrar, eller så är de helt enkelt wt som inte orkar komma på ett riktigt namn. Oavsett så brukar intelligensen vara åt det lägre hållet. Dessa ungar behöver dock inte vara stökiga och elaka, utan kan flyta omkring i samhället utan att göra varken nytta eller skada.

Ian-namn: Adrian, Sebastian, Julian, Caspian, Ossian, Kian, Maximilian….
Dessa är oftare rena skitungar med attityd. Ofta elaka mobbare, stör i skolan. Kan ha lite blandat genetiskt ursprung, så att säga.

Bling-blingnamn som föräldrarna tycker är ”fina”: Tindra, Tiffany, Cazzandra, Vanezza, Tiara, Destiny, Savannah, Hailey. Ofta med ännu värre stavningar, accenter som helt ändrar uttalet utan att föräldrarna fattar det. Dessa tjejer är ofta mobbare, ”early bloomers” som står på livets topp i åk 5 och sen går det bara utför. Rökning, tatueringar, tonårsgraviditet, klamydia. Sen förtidspension pga någon diffus psykisk åkomma i 35-årsåldern.

Bokstavsdiagnoser är vanligt förekommande i samtliga nämnda grupper.
Citera
2025-01-24, 18:32
Medlem
sfrges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Han där borta
WT i all ära men, varför används inte BT?

Vad är en black trash?
En adidaskrigare med guldkedja som lyssnar på hiphop?
Citera
2025-01-25, 12:55
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sfrge
Är Kent ett WT-namn? Jag har den känslan av att om du döper din son till Kent som kommer han att börja kallas Kenta i skolan.

Och kallas man Kenta är risken väldigt stor att man kommer att börja knarka och dö ung.

Jag förknippar inte Kent med WT, men (såklart) inte heller med överklass eller högintellektuella. Kent har medelgoda betyg i skolan och är snygg och charmig och populär, bra på idrott - särskilt lagidrotter som fotboll och hockey - och får alla tjejerna, ofta spelar han även i ett band. Som vuxen blir han proffs- eller amatöridrottare eller arbetar med idrott på något annat sätt, t.ex. som tränare. Så småningom kan han äga ett lag.

Eller så blir han radiopratare/underhållare/programledare/presentatör vid konserter eller evenemang av olika slag. (Men inte skådespelare, för det kräver mer språksinne och litteraturintresse och en finstämd förmåga att sätta sig in i djupare tankar och känslor - det har inte Kent.) Eller säljare eller mäklare - framgångsrik sådan, med bra munläder! Av någon anledning tänker jag mig Kent med mörkbrunt hår.

OM Kent blir kriminell så handlar det inte om gängkriminalitet och våld, utan snarare om fula affärer, skattefusk, olaglig vadslagning och sådant. Kent vill leva gott, gå på restaurang och hålla hov, han kan börja fuska om han inte kan finansiera detta på annat sätt.
Senast redigerad av Merwinna 2025-01-25 kl. 12:58.
Citera
2025-01-25, 14:16
Medlem
Dorniers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Kent är snygg och charmig och populär

Kenta Gustafsson i Ett anständigt liv (1979)
Citera
2025-01-25, 14:25
Medlem
Paddan1000s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Sam är verkligen fruktansvärt, då tänker man ju på negrer (Onkel Sams stuga...). Dessutom är det för mjukt för ett pojknamn, och kan även vara smeknamn för Samantha. Leo är ett smeknamn, Oliver är för mjukt för ett pojknamn, Charlie är ett engelskt smeknamn och dessutom könsambivalent... Nä. Vad har HÄNT med svenska folket, egentligen? Jag önskar att jag fortfarande vore fruktsam, då hade jag velat föda en till son och döpa honom till Lothar...

Lothar är också ett svart namn. Namnet associerar jag med seriefiguren Mandrakes kompis Lothar, som är en afrikansk prins med leopardmönstrad skjorta och allt.

https://www.google.com/search?q=lothar+mandrake&sca_esv=990eed5f36bbf16b& rlz=1C1IBEF_enSE1145SE1145&udm=2&biw=1920&bih=945& sxsrf=AHTn8zpsVWm-t5nWlST2alo-z713wAROTQ%3A1737811286406&ei=VuWUZ9W2GJrPwPAP8vTK IA&ved=0ahUKEwjVuabD-5CLAxWaJxAIHXK6EgQQ4dUDCBE&oq=lothar+mandrake&gs_l p=EgNpbWciD2xvdGhhciBtYW5kcmFrZUgAUABYAHAAeACQAQCY AQCgAQCqAQC4AQzIAQCYAgCgAgCYAwCSBwCgBwA&sclient=im g

Förstörde jag namnet för dig nu?
Citera
2025-01-25, 16:23
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dornier
Kenta Gustafsson i Ett anständigt liv (1979)

Han hette ju Kenta ju!

Citat:
Ursprungligen postat av Paddan1000
Lothar är också ett svart namn. Namnet associerar jag med seriefiguren Mandrakes kompis Lothar, som är en afrikansk prins med leopardmönstrad skjorta och allt.

https://www.google.com/search?q=lothar+mandrake&sca_esv=990eed5f36bbf16b& rlz=1C1IBEF_enSE1145SE1145&udm=2&biw=1920&bih=945& sxsrf=AHTn8zpsVWm-t5nWlST2alo-z713wAROTQ%3A1737811286406&ei=VuWUZ9W2GJrPwPAP8vTK IA&ved=0ahUKEwjVuabD-5CLAxWaJxAIHXK6EgQQ4dUDCBE&oq=lothar+mandrake&gs_l p=EgNpbWciD2xvdGhhciBtYW5kcmFrZUgAUABYAHAAeACQAQCY AQCgAQCqAQC4AQzIAQCYAgCgAgCYAwCSBwCgBwA&sclient=im g

Förstörde jag namnet för dig nu?

Fanns det någon förklaring till att denne figur hette Lothar? För Lothar är ett urgermanskt namn:

https://www.ancestry.com/first-name-meaning/lothar

The name Lothar has its roots in the ancient Germanic language known as Old High German. It is derived from two elements: hlud, which means fame or glory, and heri, denoting army or warrior. Therefore, Lothar can be translated as famous army or renowned warrior. This name gained popularity during the early medieval period, particularly among the Germanic tribes who admired valor and military prowess.

In terms of historical references, one of the most notable bearers of the name Lothar was Lothar I, a Frankish king from the ninth century. He played a significant role in the Carolingian Empire and was known for his political acumen and military initiatives. Moreover, several other individuals named Lothar can be found in medieval chronicles or historical records as influential figures across different regions of Europe.

In modern usage, the name Lothar has somewhat declined in popularity but can still be found in certain German-speaking countries. The significance of its meaning, famous army, continues to resonate, symbolizing strength, bravery, and leadership. Although less common, Lothar maintains a sense of traditional worth and may be chosen by parents seeking a name with historical roots and a hint of nobility.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in