Citat:
Ursprungligen postat av
VoldemortZelenskyj
De mest populära pojknamnen 2024 är:
1. Noah
2. William
3. Hugo
4. Liam (=William)
5. Adam
Bland de tjugo mest populära namen förekommer även Leo, Oliver, Sam, Leon och Charlie. Inte Muhammad, som man kunde tro, utan något slags anglosaxisk kulturimperialism.
Motsvarande för flickor har mer svensk prägel: Alma, Alice, Olivia, Elsa, Vera, Saga, Selma, Astrid, Ella, Signe, samtliga namn som var populära för hundra år sedan. Detta tycks vara ett cykliskt fenomen.
Förutom då Noah (Noak, som det heter på svenska), William och Liam. Varför är dessa namn populära? Varför reagerar inte Skatteverket mot att man kallar någon Liam?
Jag jag tänkte också på det. De namn högt uppe på den där listan som inte är WT, är i stället fula och tråkiga.
1. Noah är fruktansvärt: dels för att det är judiskt, dels för att man tänker på "Gubben Noak" (samt den otrevliga Bibelberättelsen där hans barn såg hans underliv när han hade somnat på fyllan), dels för att det är alldeles för mjukt för ett pojknamn samt kan misstas för ett flicknamn då det slutar på a-ljud. Går nästan inte att hitta ett fulare eller mer olämpligt pojknamn!
2. William är den engelska formen av namnet Vilhelm (om man vill kan man stava det mer germanskt: Wilhelm), det finns ingen anledning att använda den engelska formen när det finns en svensk. Dessutom för mjukt för ett pojknamn, uttalsambivalent (folk vet inte om de ska uttala W:et på svenska eller engelska), samt att det har fått halvt-om-halvt-WT-stämpel i Sverige p.g.a. att det i början var populärt bland unga mammor som var förälskade i Prince William. (Det är det nog ingen som är längre, han har blivit för skallig, men nu är namnet etablerat här så föräldrar väljer det ändå.)
3. Hugo är i och för sig ett gammalt, manligt namn, men det är fruktansvärt fult ljudmässsigt.
4. Liam - är en smeknamnsform av William ja, och mycket starkt WT-betonat. Även om jag tror att de som tar det nu inte nödvändigtvis behöver vara WT allihopa, för för de som är unga nu är namnet mer normalt. De har ju under sin uppväxt känt vuxna män som hetat det. Och de flesta tänker inte så långt tillbaka i tiden (särskilt inte unga mammor).
5. Adam - för judiskt, alldeles för bibliskt, och berättelsen om Adam och Eva kan leda till hån. Särskilt om det även finns en Eva i klassen. Nä. I så fall någon sammansättning som t.ex. Carl-Adam, det är rätt stiligt.
Sam är verkligen fruktansvärt, då tänker man ju på negrer (Onkel Sams stuga...). Dessutom är det för mjukt för ett pojknamn, och kan även vara smeknamn för Samantha. Leo är ett smeknamn, Oliver är för mjukt för ett pojknamn, Charlie är ett engelskt smeknamn och dessutom könsambivalent... Nä. Vad har HÄNT med svenska folket, egentligen? Jag önskar att jag fortfarande vore fruktsam, då hade jag velat föda en till son och döpa honom till Lothar...