Citat:
Ursprungligen postat av
zvenzon
Nej, det är inte min teori att alla familjemedlemmar ljuger. Förklara närmare varför alla måste ljuga för att det INTE ska vara falska minnen, det verkar fyrkantigt.
Den gästande familjen förhörs den 24 augusti och det framkommer att ingenting märkligt inträffade innan fisketuren och att bröderna och Weine och Eva verkade som vanligt. Det är osannolikt att de inte skulle lagt märke till uppträdet med den blöte Christian och det är osannolikt att Weine och Eva inte skulle reagerat på något sätt om de fick veta att Kevin låg och flöt i vattnet. Om detta har inträffat har Weine och Eva inte förträngt något utan ljugit medvetet fram till den 24 augusti om vad bröderna sagt till dem på mordkvällen. Den gästande tioåringen ger bröderna alibi och säger att de inte försvunnit ur hans åsyn och ned till vattnet.
Det skulle teoretiskt kunna vara så att både Weine och Eva ljuger och har fått den gästande familjen att ljuga. Men om det inte är så motsäger den gästande familjens vittnesmål att händelsen med Christians blöta kläder ägt rum, då detta uppträde måste ha märkts. Tioåringen som ger alibi måste också ljuga.
Christian kan inte klarat att få upp Kevin på lastpallen själv. Alltså måste han haft hjälp. Om det är så att Weine hjälpt honom, vilket det spekulerats i, måste den gästande familjen utan tvekan ljugit i maskopi med Weine om det. Det finns en användare i den här tråden som hävdat att så är fallet. Jag tvivlar, t ex Eva verkar uppriktig och det är svårt att få en lögn mellan så många att hålla.
Citat:
Jag håller på att sätta mig in i Kevinfallet på detaljnivå (från en mer övergipande nivå), och har kommit till 23-24 augusti. Så en heltäckande teori väntar fortfarande.
Men att både familjens kevinbok och Josefssons dokumentär döljer Christians NYA uppgifter den 23 aug som förklarar Evas påstådda falska minne den 24 aug att "Kevin har stöpe i sjön", gör att även dokumentären kan betraktas som en partsinlaga.
Jag är inte med på hur du menar. Boken har jag tyvärr inte läst, men i dokumentären berättas hur Christian ger nya uppgifter 23 augusti strax före 1800 genom att det visas en video på honom, det visas hur den gästande familjen förhörs den 24 augusti och hur Eva konfronteras med dessa uppgifter den 24 augusti.
Kan du förklara lite närmare vad av relevans du menar är utelämnat?
Citat:
Många eller de flesta anser nog att en dokumentär av denna typ (om ett rättsfall) ska vara så objektiv som möjligt, beskriva vad som verkligen hänt utan att vinkla och förvränga. Inte en partsinlaga. En dokumentär som ger en felaktig bild blir som historieförfalskning. Det borde vara självklart och inte svårt att förstå.
Alla dokumentärer av det här slaget driver en tes och är på något sätt vinklade i vilket urval man gör. Det finns inget fel i det och det gör det inte till en partsinlaga så länge man tar upp de allvarligaste invändningarna mot det tesen, i det här fallet att det saknas bevis mot bröderna i form av erkännande eller annat, att bröderna har alibi och att det rör sig om falska minnen och ett falskt erkännande från barnen i form av en berättelse vi vet inte stämmer med fakta.