Citat:
Ursprungligen postat av
Merrybum
Nej det är inte insiktslöst att säga att det finns ett bäst före datum att skylla på sin barndom.
Det är faktiskt lite patetiskt när vuxna sitter som offer och skyller sitt mående på sina föräldrar. Det handlar om att acceptera det du inte kan förändra
Att vara vuxen innebär att ta ansvar för sig själv. Och då oxå att ta ansvar för sitt mående. Det gör man genom att bearbeta sina trauman. Det är ett jobb ingen kan göra åt en, utan det ligger helt och hållet på den vuxna individens ansvar.
Hurvida man föds till narcissist eller missbrukar är svårt att veta. Jag tror iallafall att människor som blir det har genetiska anlag för det. Och självklart påverkar hur trygg din barndom är. Hur mycket de utvecklas.
Jag säger inte inte att man som vuxen inte får använda sin barndom som förklaring till viss saker i sitt liv. Men att skylla på det finns ett bäst före datum för.
Det handlar inte om hur du har det. Utan om hur du tar det.
Alltså du skriver en hel harang om hur fel jag har och omformulerar dig så att det ska framstå som något du tänkt ut själv men i själva verket befäster det jag skrev med lite input på att jag har fel och du har rätt

Edit.
Att dra klyschan "Det handlar inte om hur du har det utan hur du tar det" är ju inget indikativ på att alla hanterar allt på ett sätt som i allas ögon ses som rätt.
Det är ju utefter vilka förutsättningar man har att utgå ifårn som avgör hur man "tar något" och hur man processar det.
Allt är relativt förstår du väl och det är det uttrycket syftar på.
En sticka i foten är ett jätteproblem för en diabetiker och kan ge infektion och skapa en jättereaktion med rädsla för vad som kan hända med tanke på dålig blodcirkulation.
En sticka i foten för en annan kan vara -oj hade jag en sticka i foten, äh det fixar sig.
Du klankar då ner på den som reagerar utefter andra förutsättningar.
Så jävla insiktslöst att säga så i denna kontext. DU vet ingenting och noll hur en annan människa bearbetar sina problem inombords. Det är alltid arv och miljö som påverkar hur människor tar sig an och reagerar på sina problem.