Citat:
Ursprungligen postat av
BobGet
Dock handlar det ju inte om ett fåtal män. Det är ju stora delar av samhället som ganska tidigt tog avstånd från Dumpen i och med deras metoder, inga experter eller seriösa organisationer verkar ju vilja befatta sig med dem.
Jag tror inte att Bodströms reaktioner är särskilt märkliga. Han ogillar så klart att människor som inte är dömda i domstol ska kunna utsättas för drev som leder dem till självmord. Dessutom visar ju forskning på att stigmatisering i sig kan göra dessa individer ännu farligare samt mer obenägna till att söka hjälp.
Och lagstiftare lär ju knappast börja se över några lagar när det så tydligt går att se hur mycket elände metoderna leder till på grund av all exploatering. På det viset kan Dumpen i mångt och mycket motverka sitt eget syfte. Och efter alla de beskyllningar som framkommit så är det klart att det behöver undersökas för att se om det även förekommit oegentligheter. Det återstå att se om så är fallet.
Jag tror Bodström helt enkelt blev ganska förvånad över att hans "motdebattör" använde samma typ av dåliga argument som Dumpen själva använder sig utav samt att han även blev personligt påhoppad. Det går som sagt att arbeta för två saker samtidigt och som han själv tog upp så har han arbetat mycket för barn tidigare då han bland annat varit ordförande i Ecpat, en organisation som utgår från forskning och evidensbaserade metoder, till skillnad från Dumpen.
https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Trollj%C3%A4garna
Har någon kontrollerat vilka konsekvenser Trolljägarna gett de uthängda?
Vad är det för skillnad mot att söka upp människor som skriver på nätet och hänga ut dem i TV jämfört mot Dumpen?
Det är en extremt relevant fråga i sammanhanget av att man påstår att problematiken med Dumpen handlar om att inte pröva folk i domstol.
Varför gick det bra för Aschberg att agera likadant och få betalt samt att man sände det på tv och streamingtjänster?
Varför har man inte polisanmält och försökt åtala Aschberg och Frida Boisen?
Är skillnaden att man aktivt i samhället från mediernas och politikernas sida arbetar till förmån för sexualförbrytare och emot offer för sexualbrott?
Det är alltså
värre att skriva elaka saker till en annan vuxen människa än attt skicka djurporr och försöka övertala främst flickor under 15 år, att ha sex med par, våldta sina syskon, utföra beordrade våldtäkter på dem själva samt att köpa sex av dem?
Jag är som sagt inte positivt inställd till Dumpens metoder eftersom jag vill att vi har ett fungerande rättssamhälle och bra vård för både offer och förbrytare. Saken är att endast Dumpen existerar av allt det.