2025-01-25, 12:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dryckeshorn
Jag förstår vad du säger.
Och ja, det är I-landsproblem, och ska vi inte tillåta oss att ha I-landsproblem i vad som påstås vara ett I-land?
Det är inte ovanligt att anställda sitter med heltäckande ljud-och-ljusisolerande hucklen (gardiner) över hela sig och arbetsstationen på indiska kontorsarbetsplatser för att kunna koncentrera, men varför ska vi röra oss däråt, istället för att ha bra arbetsmiljöer, eller låta folk arbeta hemma om budgeten inte finns för att ha attraktiva arbetsmiljöer på kontor?
Är det verkligen så mycket värt att ha alla på en plats de flesta av dagarna, när det ändå finns verktyg för att kontrollera så att de anställda faktiskt arbetar som de ska?
Kan och kan. Forskning här forskning där. Arbetsmiljö hit och dit.

Faktum är att Handelsbanken gör detta för att man KAN göra det. De är nog väl medvetna om att de flesta INTE kommer säga upp sig pga en sådan grej då det redan nämnts av andra skribenter i tråden att människor på den banken arbetat där hela sina liv och inte kan få något annat, många dessutom utan utbildning på chefspositioner. Såsom arbetsmarknaden också ser ut för akademiker så kommer det inte ske någon mass exodus. De förmånerna man får på Handelsbanken för det jobb man utför och för de kvalifikationer som krävs så är Handelsbanken en väldigt generös arbetsgivare för befintligt anställda.

Sen förstår folk fortfarande inte det fundamentala i beslutet. Nämligen att nuvarande VD står kontorsrörelsen bakom ryggen. Det blir ett sätt för honom att visa att "jämlikheten" justerats då kontorsrörelsen får sitta och slava för mindre i lön 5 dagar i veckan och hantera alla original till kunder medan du har ett gäng pyjamasglidare i backoffice som tjänar 10 till 20.000 kr mera i lön utan att på något sätt bidra till bankens lönsamhet. Det skulle nämligen vara ohållbart i längden om denna utveckling hade fortsatt. Redan idag är det brist på folk och ökad personalomsättning ute på kontorsrörelsen medan latmaskarna på backoffice inte vill röra häcken ur sig.

Och med en bank som Handelsbanken som vill behålla sin affärsidé med störst tillgänglighet och flest kontor så finns inget annat val.
Senast redigerad av cuckservative 2025-01-25 kl. 12:56.
Citera
2025-01-25, 12:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bemp
Folk sjukskriver sig inte utan "jobbar" hemma istället.

När jag jobbade 100% distans under pandemin så jobbade jag genom min covidsjukdom för att jag var hemma och jag satt inför lansering av produkt uppe till midnatt dagarna nära julafton två år i rad och jag kan inte komma ihåg att jag sjukskrev mig en enda dag från 2020-2024 p.ga möjligheten att jobba hemma. Jag styrde upp min planering och missade inte möten och var resultatdriven och alltid tillgänglig på teams.

Sista halvåret på min konsultanställning var min kollega tjänstledig och jag arbetade för två personer och jag fick högsta möjliga "betyg" på resultat och prestation av min chef. Mot slutet av pandemin runt 2023/2024 ville de att jag skulle in på kontoret 3 gånger i veckan men det är knappast någon som kontrollerade det och jag sket antingen i det eller kom in 2 gånger i veckan som mest men fick inte mer jobb gjort än jag kunde göra hemma. Snarare var det mindre effektivt och mer snack med kollegor på kontoret som ville catcha upp.

Företag som inte kan tillhandahålla mig åtminstone hybrid idag går fetbort. Jag gillar det sociala och kan tänka mig 2-3 dagar på kontoret men kräver den flexibiliteten under eget ansvar om jag ska jobba för någon. Funderar på att starta eget helt ärligt då jag har alla kompetenser och erfarenheter som krävs idag.
Citera
2025-01-25, 12:59
Medlem
AndersABs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
https://www.di.se/nyheter/shb-hakar-pa-trenden-begransar-hemarbetet/

Vad är det här för jävla trams?

Varför måste folk korka igen vägarna runt Stockholm för jobb som lika gärna kan skötas på distans?

Var så skönt att slippa alla köer under pandemin.

Hur har ni med distansarbete? Är ni begränsade, eller är det viktigare att jobbet blir gjort, snarare än var det blir gjort?

Chefer med kontrollbehov och behov av att synas? Eller svundsjuka från andra?
Vad ligger bakom?
För att man tillför nåt i samhället till och från arbetsplatsen.
jobba hemma borde det vara mera skatt på
Korkad!
Citera
2025-01-25, 13:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cuckservative
Hur tjänar en bank pengar på att tvinga sin personal vara på plats?

Sen har väl din fru jobbat i 15 år varje dag på plats? Alltså innan pandemin?

Handelsbanken har skurit ned mycket senaste åren, men vill samtidigt bevara den på pappret fina traditionen att aldrig säga upp någon.

Detta steg är direkt taget från hur många större bolag agerat i USA. Tvinga folk tillbaka till kontoret med vetskapen att en viss % kommer säga upp sig (= pengar sparade). Men det kortsiktiga i det hela är förstås att de som slutar är främst de som kan sluta. Man kan lätt få nytt jobb, är nära till pension och kastar in handduken tidigare etc

Min fru har jobbat blandat på kontor och hemma sedan innan pandemin. Vi pratar inte om 100%, utan någon dag i veckan eller två.

Men, hela denna diskussion är enbart en vilseledning ändå som flyttar narrativet. I grunden handlar det om att få människor att säga upp sig frivilligt.
Citera
2025-01-25, 13:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av allan78
Handelsbanken har skurit ned mycket senaste åren, men vill samtidigt bevara den på pappret fina traditionen att aldrig säga upp någon.

Detta steg är direkt taget från hur många större bolag agerat i USA. Tvinga folk tillbaka till kontoret med vetskapen att en viss % kommer säga upp sig (= pengar sparade). Men det kortsiktiga i det hela är förstås att de som slutar är främst de som kan sluta. Man kan lätt få nytt jobb, är nära till pension och kastar in handduken tidigare etc

Min fru har jobbat blandat på kontor och hemma sedan innan pandemin. Vi pratar inte om 100%, utan någon dag i veckan eller två.

Men, hela denna diskussion är enbart en vilseledning ändå som flyttar narrativet. I grunden handlar det om att få människor att säga upp sig frivilligt.
Låter rimligt. Särskilt SHB som har väldigt många äldre nära pensionsåldern som sitter och lyfter höga löner på jobb som egentligen bara är en enda stor utgiftspost för banken. Blir givetvis billigare än att tvingas köpa ut folk.

SHB är även nog det mest kostnadsmedvetna företaget där modellen går ut på att lönsamheten ökas av att hålla kostnaderna så låga som möjligt.

Sen har VD en press att visa bra siffror för styrelsen och investerarna. Banken halkar redan efter de andra storbankerna i aktiekursen.
Senast redigerad av cuckservative 2025-01-25 kl. 13:15.
Citera
2025-01-25, 13:10
Medlem
Gothenburgers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bemp
Folk sjukskriver sig inte utan "jobbar" hemma istället.

Sjuknärvaron blir lika med noll om möjlighet till distansarbete finns
Citera
2025-01-25, 13:15
Medlem
Hemarbetet för mig som småbarnförälder har ju underlättat som fan. Har man 3 min till förskolan blir hela processen pissenkel, vakna, göra sig ordning, frulle, kläder skola och sen jobba. Jag sparar mellan 30 min till timmen dörr till dörr bara för i ren logistik. När det är lugnt, kan man fokusera på hemmet, antingen städa eller fixa nått med huset.

Tanken är att vi ska vara 40% på kontoret, men jag åker in när man vill göra "en insats" och för att slippa tjafs . HR försöker hitta på massa skit, men det är ganska miserabla försök.
Citera
2025-01-25, 13:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ttwazzup
Hemarbetet för mig som småbarnförälder har ju underlättat som fan. Har man 3 min till förskolan blir hela processen pissenkel, vakna, göra sig ordning, frulle, kläder skola och sen jobba. Jag sparar mellan 30 min till timmen dörr till dörr bara för i ren logistik. När det är lugnt, kan man fokusera på hemmet, antingen städa eller fixa nått med huset.

Tanken är att vi ska vara 40% på kontoret, men jag åker in när man vill göra "en insats" och för att slippa tjafs . HR försöker hitta på massa skit, men det är ganska miserabla försök.
Ingen har tvingat dig eller andra att skaffa barn och familj.
Citera
2025-01-25, 13:16
Medlem
Sam.Boyds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arvidos
Jag kan förstå till en viss del här.

Om jag har ett företag och jag ber alla mina arbetare jobba hemifrån och de jobbar med saker där endast slack och vissa Teamsmöten sker med diverse bakgrund.

Hur vet jag att mina anställda inte sitter hemma? De kanske sitter med sin laptop på ett universitet, hos sin kompis, på ett cafe. Det sistnämnda är lite riskabelt då man från 1-2 meters håll kan se vad den gör. Därmed kan vi prata om personuppgifter eller någon form av patent.

Tex en gång kunde jag från 3 meters håll se en kommande pressmeddelande från ett företag (evenemang) där jag där och då kunde se vilken artist som skulle delta.

Så , jag skulle säga att det finns risker på sikt.

Det där tänker inte folk på.
Jag har suttit på flyg o tagit del av säljstatistik, säljpresentationer o annat känsligt på folks laptop Eller hört folk diskutera känsligheter i baren på flygplatser dekorerade med företagets logga.

En gång (90-talet)var det en kvinna som tagit hem sin arbetsdator för att hennes pojkvän behövde låna den. Problemet var att hennes pojkvän arbetade för en konkurrent. Hon förstog inte själv det olämpliga.

Än är de sista idioterna inte födda.
Det kan bli värre än att sitta hemma ”jobba”.

Men ibland så ingår man i arbetsgrupper/projekt där folk är utspridda över hela världen. Då spelar det ingen roll eller det kan vara praktiskt att jobba hemmifrån.
Ett intressant test är att höra om de som jobbar hemma faktiskt har ett riktigt arbetsrum o stol, bord o belysning anpassat för 7,5 timmars arbetsdagar.
Citera
2025-01-25, 13:18
Medlem
Sam.Boyds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gothenburger
Sjuknärvaron blir lika med noll om möjlighet till distansarbete finns

Man rullar över kostnaden på arbetsgivaren. Lurar därmed ägarna.
Citera
2025-01-25, 13:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cuckservative
Ingen har tvingat dig eller andra att skaffa barn och familj.
Stämmer, men det är utbud och efterfrågan. Om arbetsgivaren vill ha mina tjänster så får den anpassa sig. Håller du på med välgörenhet?
Citera
2025-01-25, 13:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ttwazzup
Stämmer, men det är utbud och efterfrågan. Om arbetsgivaren vill ha mina tjänster så får den anpassa sig. Håller du på med välgörenhet?
Problemet är att det finns tusentals andra i kön som är beredd att ta ditt jobb. Säkert någon som dessutom är ung och singel.

Det är i regel arbetsgivarens marknad nuförtiden.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in