2025-01-25, 02:14
Medlem
Amitriptylins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flattematte
Jag har inte själv någon Jazz.
Men funderar på att byta CR-V:n mot en mindre bil.
Så gott som alla bil-/motorjournalister höjer Jazz till skyarna.
P g a driftsäkerhet, komfort och ur praktisk synpunkt.
Har ju själv mycket god erfarenhet av Honda sedan snart 10 år.

Finns det någon/några här som äger/kör Honda Jazz.
Eller har har provkört, eller har någon bekant som har en Jazz?

Har en bekant som har en Jazz som han är väldigt nöjd med.

Men jag är tveksam till det här med hybrid.
Vill heller ha en ren bensinare med manuell växellåda.

Läser man Teknikens Världs betyg på Honda Jazz så undrar man varför inte alla kör Honda Jazz?

Enda alternativet till Honda Jazz verkar vara Suzuki Vitara!

Mazda har vi nyköpt 2, 3, 6 och Tribute.
Har varit bra bilar som kört upp till 16.000 mil och 5 år.

Även Nissan har jag "långtidstestat" liksom nyköpta Lexus, BMW, VAG, SAAB, Volvo.
Mitsubishi och ett par FIAT har jag nyköpt, men tappat intresset för för på kort tid.
Ett par Defender, 3 JEEP:ar och en G-Wagen har inte rosat marknaden och mina krav.
Ingen av dom uppräknade når upp till mina kvalitetskrav.

4 "Hundkojor", 2 MGA +2 MGB har jag genomlidit!

Bäst bilar har varit 2 st Peugeot 404 och 3 st Renault 16 - både ur komfort- och driftsäkerhetssynpunkt.

Sämst nyinköpta bilar har varit VOLVO(3 st), SAAB(5 eller 7 st), BMW(4 st), VAG(3 st) samt en himla massa Citroener(2CV, Dyane, AX, BX, GX).

En väldigt väldigt intressant bil vore om Honda eller Suzuki kunde tillverka en LADA NIVA med sina egna komfort- och
kvalitetskrav.
LADA NIVA är en så "lagom" bil till formatet.
Men kvalitén och komforten är under all kritik - jag har ägt en "nästanny" NIVA i 3 år - så jag vet!

Jag är minst sagt ambivalent.

Orkar inte räkna det exakta antalet bilar du ägt, men det verkar vara runt 50+ och flera av dem i fem år och 16000 mil.
Snabbt räknat är du alltså runt 200 år gammal och miljardär.
Då kan man börja undra varför du frågar oss om Honda jazz!?
Gör som du brukar, Köp fyra fem stycken och kör dina miljoner mil och sen kan du bestämma dig för om det är en bra bil.
Citera
2025-01-25, 02:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Magnum
2001 lanserade Honda bilmodellen "Fitta" i Sverige. En oturligt vald slogan löd dessutom "liten utanpå men stor när man kommer in". Fitta, som är italienska och kan översättas med "tät", var bilens japanska namn. Honda var dock kvicka med att byta namn till Honda jazz i Europa.

Jag körde Honda Jazz i Sverige på 80-talet.
Citera
2025-01-25, 07:00
Medlem
Min brorsa kör Honda Jazz o verkar nöjd med det o han har inte klagat på att den känns liten.
Citera
2025-01-25, 08:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PatricHbg
Nej det gjorde man inte. Den hette Honda Fit på marknaderna i Japan & USA.
Den lansedares dock fortfarande som Honda Fitta.
Men döptes om fort till Honda Fit i Japan & USA.
Medans den i europa döptes om till Honda Jazz.
Citera
2025-01-25, 09:10
Medlem
Honda Jazz är ett helt typisk "underdog" fenomen;
Alla sakkunniga höjer den till skyarna för det är en bra, ärlig bil med helt standard egenskaper.
Precis som de höjer de gamla kombi-bilarna som något alla borde ha istället för SUVar.
Själva köper de precis som sina läsare varken Jazz eller kombi, eftersom de vet att de tappar i värde som stenar.
Det är en slags trams-nostalgi helt enkelt.
Att betala lika mycket för en Honda Jazz som en Quashqai, kommer mycket få vilja göra som ny, och ingen att göra som begagnad.
Citera
2025-01-25, 10:08
Medlem
zoombos avatar
Otroligt pubertalt att läsa om att man måste ha en stor bil och att små bilar ägs och körs av fjollor.

Det finns olika storlekar på bilar av en anledning och småbilar är väldigt populära när man inte behöver stora utrymmen, dra tungt släp eller kompensera för liten kuk. Med mindre bil följer också betydligt billigare ägande vilket är viktigt för många. Sen kanske körglädjen och motorstyrkan inte är jämförbar med större och mycket dyrare bilar men sånt får man vikta mot andra parametrar.

När jag hade småbarn var allt annat än en stor kombi otänkbart men idag ser behovet helt annorlunda ut. Länge hade jag en liten bil som vardagsbil, fanns liksom ingen anledning att köra en stor och dyr bil till och från jobbet.

Jazz är vanligast med manuell låda men finns också med CVT-låda. Men det är rätt ovanligt.
Citera
2025-01-25, 10:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flattematte
Jag har inte själv någon Jazz.
Men funderar på att byta CR-V:n mot en mindre bil.
Så gott som alla bil-/motorjournalister höjer Jazz till skyarna.
P g a driftsäkerhet, komfort och ur praktisk synpunkt.
Har ju själv mycket god erfarenhet av Honda sedan snart 10 år.

Finns det någon/några här som äger/kör Honda Jazz.
Eller har har provkört, eller har någon bekant som har en Jazz?

Har en bekant som har en Jazz som han är väldigt nöjd med.

Men jag är tveksam till det här med hybrid.
Vill heller ha en ren bensinare med manuell växellåda.

Läser man Teknikens Världs betyg på Honda Jazz så undrar man varför inte alla kör Honda Jazz?

Enda alternativet till Honda Jazz verkar vara Suzuki Vitara!

Mazda har vi nyköpt 2, 3, 6 och Tribute.
Har varit bra bilar som kört upp till 16.000 mil och 5 år.

Även Nissan har jag "långtidstestat" liksom nyköpta Lexus, BMW, VAG, SAAB, Volvo.
Mitsubishi och ett par FIAT har jag nyköpt, men tappat intresset för för på kort tid.
Ett par Defender, 3 JEEP:ar och en G-Wagen har inte rosat marknaden och mina krav.
Ingen av dom uppräknade når upp till mina kvalitetskrav.

4 "Hundkojor", 2 MGA +2 MGB har jag genomlidit!

Bäst bilar har varit 2 st Peugeot 404 och 3 st Renault 16 - både ur komfort- och driftsäkerhetssynpunkt.

Sämst nyinköpta bilar har varit VOLVO(3 st), SAAB(5 eller 7 st), BMW(4 st), VAG(3 st) samt en himla massa Citroener(2CV, Dyane, AX, BX, GX).

En väldigt väldigt intressant bil vore om Honda eller Suzuki kunde tillverka en LADA NIVA med sina egna komfort- och
kvalitetskrav.
LADA NIVA är en så "lagom" bil till formatet.
Men kvalitén och komforten är under all kritik - jag har ägt en "nästanny" NIVA i 3 år - så jag vet!

Jag är minst sagt ambivalent.

Bilägare som dig har jag aldrig förstått mig på.
Men vi är väl alla olika här i guds hage.

Att du höjer en Jazz till skyarna och dissar premiumbilar säger väl egentligen allt.
Citera
2025-01-25, 10:36
Medlem
Honda Jazz verkar vara en skitbra bil. Inte kört den själv, men den verkar praktisk och snygg om den kommer i rätt färg.

Det finns miljonärer som måste hävda sig med flashig bil. Men jag tycker Jazz kan vara perfekt bil för en miljonär som investerar sina pengar på ett bättre sätt än i bilar.

Med en Jazz får man allt man behöver i en mindre bil. Finns ingen anledning att betala och köpa mer än så. Ett bra köp helt enkelt.
Citera
2025-01-25, 10:59
Medlem
Karmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KallesKulor
Honda Jazz verkar vara en skitbra bil. Inte kört den själv, men den verkar praktisk och snygg om den kommer i rätt färg.

Det finns miljonärer som måste hävda sig med flashig bil. Men jag tycker Jazz kan vara perfekt bil för en miljonär som investerar sina pengar på ett bättre sätt än i bilar.

Med en Jazz får man allt man behöver i en mindre bil. Finns ingen anledning att betala och köpa mer än så. Ett bra köp helt enkelt.
Om vi pratar nya Jazz så verkar den intressant. Fin interiör, gott om plats fram etc. Smart drivlina också. Det enda som stör är väldigt litet bagage, även om det går att fälla baksätet på flera sätt. Sen är det väl inte den säkraste bilen man kan köpa direkt?
Citera
2025-01-25, 11:28
Medlem
Turbulentxxxs avatar
Anledningen till att alla inte köper Honda Jazz kan man ju tänka sig beror på att den inte passar allas sätt att leva

Smaken är ju bekant som baken… min åsikt är att den har ett utseende endast en mor kan älska..
Citera
2025-01-25, 14:00
Medlem
Ja köpa en jazz å sen några utrikesflyg som släpper ut tio gånger mer.
Citera
2025-01-25, 14:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bassplay
Antagligen för folk inte vill åka runt i såna där bögiga små skitbilar.

Vilken bil kör du själv?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in