2025-01-24, 15:32
Medlem
Jag har inte själv någon Jazz.
Men funderar på att byta CR-V:n mot en mindre bil.
Så gott som alla bil-/motorjournalister höjer Jazz till skyarna.
P g a driftsäkerhet, komfort och ur praktisk synpunkt.
Har ju själv mycket god erfarenhet av Honda sedan snart 10 år.

Finns det någon/några här som äger/kör Honda Jazz.
Eller har har provkört, eller har någon bekant som har en Jazz?

Har en bekant som har en Jazz som han är väldigt nöjd med.

Men jag är tveksam till det här med hybrid.
Vill heller ha en ren bensinare med manuell växellåda.

Läser man Teknikens Världs betyg på Honda Jazz så undrar man varför inte alla kör Honda Jazz?

Enda alternativet till Honda Jazz verkar vara Suzuki Vitara!

Mazda har vi nyköpt 2, 3, 6 och Tribute.
Har varit bra bilar som kört upp till 16.000 mil och 5 år.

Även Nissan har jag "långtidstestat" liksom nyköpta Lexus, BMW, VAG, SAAB, Volvo.
Mitsubishi och ett par FIAT har jag nyköpt, men tappat intresset för för på kort tid.
Ett par Defender, 3 JEEP:ar och en G-Wagen har inte rosat marknaden och mina krav.
Ingen av dom uppräknade når upp till mina kvalitetskrav.

4 "Hundkojor", 2 MGA +2 MGB har jag genomlidit!

Bäst bilar har varit 2 st Peugeot 404 och 3 st Renault 16 - både ur komfort- och driftsäkerhetssynpunkt.

Sämst nyinköpta bilar har varit VOLVO(3 st), SAAB(5 eller 7 st), BMW(4 st), VAG(3 st) samt en himla massa Citroener(2CV, Dyane, AX, BX, GX).

En väldigt väldigt intressant bil vore om Honda eller Suzuki kunde tillverka en LADA NIVA med sina egna komfort- och
kvalitetskrav.
LADA NIVA är en så "lagom" bil till formatet.
Men kvalitén och komforten är under all kritik - jag har ägt en "nästanny" NIVA i 3 år - så jag vet!

Jag är minst sagt ambivalent.
Citera
2025-01-24, 15:35
Medlem
Var det den bilen japanerna ville döpa till Honda Fitta?
Citera
2025-01-24, 15:36
Medlem
franges avatar
Varför köper överhuvudtaget någon en Honda Jazz istället för en riktig bil?

Det är liksom inte en populär bil - av någon orsak.
Citera
2025-01-24, 15:36
Medlem
JohannesSnajdares avatar
För att den egentligen hette Honda Fitta och man kan inte köpa en Fitta hursomhelst i Sverige.
Citera
2025-01-24, 15:37
Medlem
Magnums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hextern
Var det den bilen japanerna ville döpa till Honda Fitta?

2001 lanserade Honda bilmodellen "Fitta" i Sverige. En oturligt vald slogan löd dessutom "liten utanpå men stor när man kommer in". Fitta, som är italienska och kan översättas med "tät", var bilens japanska namn. Honda var dock kvicka med att byta namn till Honda jazz i Europa.
Citera
2025-01-24, 15:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Magnum
2001 lanserade Honda bilmodellen "Fitta" i Sverige. En oturligt vald slogan löd dessutom "liten utanpå men stor när man kommer in". Fitta, som är italienska och kan översättas med "tät", var bilens japanska namn. Honda var dock kvicka med att byta namn till Honda jazz i Europa.

Hahahha fan vad bra.

Bilen är säkert inget fel på annars.
Citera
2025-01-24, 15:46
Medlem
Bassplays avatar
Antagligen för folk inte vill åka runt i såna där bögiga små skitbilar.
Citera
2025-01-24, 15:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Magnum

Nej det gjorde man inte. Den hette Honda Fit på marknaderna i Japan & USA.
Citera
2025-01-24, 16:00
Moderator
intermittentexplosivitets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PatricHbg
Nej det gjorde man inte. Den hette Honda Fit på marknaderna i Japan & USA.
"Fits", vill jag minnas men på ritbordet fans förslaget "Fitta".
Citera
2025-01-24, 16:50
Medlem
zoombos avatar
Mycket trams och OT i tråden....

En kvinnlig bekant har en Jazz bensinare från runt 2015-16 eller nåt och det är en automat (CVT). Riktigt trevlig bil, går riktigt snålt, har rätt mycket utrustning som standard och allt funkar som det ska på Honda-vis. Hon har kört på under halvlitern landsväg.

Är det något som man kan klanka ner på är det väl lyset, riktigt pissiga hel- och halvljus. Den är väl heller inte så gasglad med CVT-lådan men som pålitlig vardagsbil funkar den utmärkt tycker hon.

Och det är en småbil och ska ses som en sådan.
Ni som tycker småbilar är bögiga: väx upp!

Men för att svara på TS fråga: jag misstänker att den stack ut prismässigt, därav rätt blygsam försäljning. Hela småbils-segmentet är ju ett getingbo.
Citera
2025-01-24, 19:01
Medlem
Jag har själv bytt ut min gamla bil som var i samma klass som Honda Jazz. Den blev 20 år sedan var den allt för rostskadad i balkarna. Nu har jag bytt upp mig i bil till en något större i klass som CR-V (RAV-4). Anledningen är att jag vill ha en mer praktisk bil. En bil som har vettigt bagageutrymme, kan dra vanliga släp/trailers.

Bilen är större och betydligt bekvämare, så jag ångrar inte mitt köp.

Handlar det bara om att frakta sig själv och någon annan i bilen inom framförallt den egna orten fungerar en bil likt Honda Jazz alldeles ypperligt. Men behöver man bilen för mer än för att frakta sig själv och frun med matkassar och kanske har några mil till jobbet är det ingen bilklass jag skulle föredra. Jag har tidigare haft intresse att köpa en Jazz.
Citera
2025-01-24, 19:07
Medlem
Klas-Vegass avatar
vitara (som jag inte har) är egentligen i en klass för sig. Är väl enda småbilen med ram? Dessa suzuki står i en klass för sig när det gäller damsugning av bilar för export.

Hondan är en utmärkt bil. billig, praktisk och problemfri. Men bilar köps inte med förnuft utan känsla. Vem skulle köpa en fransk bil med logik?

Det är precis därför bilhandlarna vill att du sätter dig i bilen: Det finns hur mycket forskning som helst på att bil inte köps med logik. Tror det var mindre än 10% som köpte bil logiskt
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in