Citat:
Ursprungligen postat av
Realfake
Men snälla människa utbilda dig!
Stämpling är planering/förberedelse till grovt brott.
Brottet behöver således inte accepteras eller genomföras för att han ska kunna bli åtalad för stämpling.
Hade det genomförts, då hade rubriceringen varit anstiftan till grov misshandel.
Du har verkligen noll koll. Grova ekobrott kan ta flera månader t o m år för förundersökning att bli färdig och det finns ingen tidsfrist för när åtal ska vara väckt förutom preskriptionstiden.
Även om förundersökningen läggs ner så kan den fortfarande väckas igen och leda till åtal senare t ex om det framkommer nya bevis.
Att få en ekobrottsling långtidshäktad hör inte till vanligheterna. Inte ens Ernstberger fick sitta i häktet mer än 6 veckor.
Att tro att en sån liten spelare som Chrippa skulle få fylla dyrbar plats i våra häkten en längre tid är löjligt.
Innan du agerar som en viktigpetter och talar om för någon annan att "utbilda sig" kan det vara bra att själv läsa vad lagboken säger.
"Med stämpling avses att gärningsmannen har någon form av kontakt med en eller flera personer och erbjuder sig eller övertalar någon att utföra ett brott. Att i allmänna ordalag prata om att begå brott är inte straffbart utan det är först när ett beslut om att begå ett brott tas som det blir straffbart."
Joakim har sagt att personen aldrig gått med på att genomföra misshandeln, förklara då får mig hur han ska kunna åka för stämpling?
Jag är fullt medveten om att tidsfristen för åtal för ekobrott är preskriptionstiden, att han släpps talar för att utredningen är i sitt slutskede.
Det är inte hans brott som gör att man ifrågasätter att han släppts, det är snarare att han redan avvikit ifrån landet under reseförbud. Nu låter det ifrån flera håll som att det skulle vara väntat att han släpps och det är lätt att säga nu i efterhand, men jag är övertygad om att de flesta trodde att han skulle vara häktad fram till rättegång.
_