Citat:
Ursprungligen postat av
Fredrik.Forsmark
Jag instämmer i att debatten är viktig och nödvändig, och jag tror att detta är en åsikt som delas av många, oavsett om de stödjer eller motsätter sig Dumpen. Det är troligtvis få, åtminstone bland dem som försöker upprätthålla en respektfull diskussionston, som inte anser att utnyttjande av barn är något djupt avskyvärt.
Min kritik mot Dumpen handlar dock främst om deras metoder och hur de agerar, särskilt i relation till anhöriga. Det är inte deras ambition att lyfta debatten som jag ifrågasätter, utan snarare det sätt på vilket de genomför detta arbete. Jag menar att det finns mer etiska och ansvarsfulla sätt att driva denna typ av diskussion och arbete.
Jag tror att vi egentligen inte står så långt ifrån varandra i våra grundläggande värderingar. Det handlar snarare om att vi befinner oss på olika sidor av ett staket och ser situationen ur olika perspektiv. Mycket av det du skriver i ditt inlägg kan jag hålla med om, och jag tror att vi skulle kunna föra en konstruktiv debatt om vi kan undvika att betrakta den andra parten som en fiende eller ett "monster" enbart på grund av att vi inte håller med om varje enskild punkt.
Saken är att vi inte har dödsstraff t.ex. Vi har det på grund av de värden vi valt att förhålla oss till i samhället. Det är inte samma sak som att vi människor ändå inte kan känna oss mordiska när något blir särskilt upprörande för oss. Det blir lite samma sak med uthängningarna.
Vi har ett samhälle där vi valt att förhålla oss till det som demokratiskt och där vi ser rättsväsendet som rättsskipande.
Det innebär inte att det kan väcka hämndkänslor när något blir särskilt upprörande för oss.
Jag tänker även att kriminella gör kriminella saker. Om Sara nu är kriminell och andra omkring henne så är de inte de enda kriminella i samhället. Även männen är det.
Jag tycker inte att man ska jaga särskilt sårbara människor och möjligtvis är männen det då de knappast är representativa för alla sexualförbrytare eller ens pedofiler men samtidigt så är en övervägande majoritet av dem på jakt efter särskilt sårbara unga personer och då barn i sexuellt syfte.
Det störande är när man viftar med vård och behandling som inte finns. Det borde finnas ordentliga krafttag från samhällets sida att vi gemensamt ser det här som ett problem och bygger upp vård men det finns inte sådana intentioner och hade det gjort det hade den här verksamheten inte varit möjlig. Det perspektivet verkar inte någon vilja se. De kan sälja eller utpressa kring en idé endast för att det saknas. Det finns ingen nationell vård varken för sexualförbrytare eller offer för sexualbrott. Varför saknas det?
Jag tror inte ett smack på att man jagar Sara för att man är intresserad av att pedofiler och sexualförbrytare ska få vård istället. Att hon jagas med andra, pga kriminell aktivitet hade jag kunnat köpa om det inte vore för just hur mycket annan kriminell aktivitet som pågår i samhället utan att man bryr sig. Barn som i decennier förts utomlands och bara försvunnit osv. Om det nu skulle handla om medmänsklighet och rätt och fel. Alla de starkaste korten av vita män med makt har inte kommit tidigare så här hårt.
Så om Sara är en kriminell aktör så varför har medier hyllat t.ex invandrarmän som kriminella aktörer i årtionden? Kom ihåg Dumle som medverkat i en sådan grov gruppvåldtäkt men ändå lyftes fram i Expressen samtidigt som tidningen valde att mörka den fruktansvärt blodiga våldtäkthan deltagit i på samma vis som medierna mörklagt invandrares sexualbrott i årtionden. Systematisk har allt som sagts kring sexualbrott plockats ner.
Det handlar om att
det är personligt för vita män med makt. De har skyddat sina förövare sedan den vita mannen blev en maktfråga och fortsätter att göra det. Aschberg har t.ex medverkat i mörkläggningen av invandrare som är rasister och kvinnohatare på nätet. När jag blev medlem så skickade flera bilder till mig så de hade inte varit svårt för "grävande journalister" att hitta invandrare som systematiskt näthatar. Aschberg hade förövrigt en liknande grupp som Dumpen men med fokus på andra saker de skrev som han utan problem hängde ut. Varför? För att andra vita män med makt satte reglerna för honom.
Så högt som Bodström suttit, kommer man inte utan kontakter. Detsamma gäller de andra miljonärna men det kräver lojalitet samt att man rättar sig i ledet.
Män med makt, städar efter andra män.
Jag saknar helt makt men jag swishade idag en peng för en blombukett just för att jag hellre gör det idag än skickar blombud om Sara skulle avlida i sin cancer. För rätt och fel, det är olika regler för olika människor tydligen.