2025-01-24, 21:45
Medlem
fittanstickerframs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cuckservative
Det är just detta som Handelsbanken fortfarande inte verkar förstå.

Varför lyckas Swedbank, Nordea och SEB betydligt bättre när de stängt ner alla sina kontor? Även alla de mindre bankerna som bara har en hemsida i stort sett.

Gubbarna där uppe har en sådan extrem fixering vid att "sticka ut" av alla storbankerna och "göra på sitt egna sätt" oavsett om de förlorar mer på det. Samt att servera varenda kotte till kund. Allt från lodisen på parkbänken till oligarken.

Handelsbanken kan beskrivas vid en alkoholist som inte förstår att denne lider av alkoholism.

Allt från affärsidén till personalkulturen är en enda katastrof.

Okej, jag trodde inte att vi höll med varandra och ville leda fram till vad du just skrivit.

Det vore intressant att se över deras styrelsemedlemmars aktieportföljer. Jag slår vad om att det finns en koppling till företag som hyr ut kontorslokaler.
Citera
2025-01-24, 21:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av popll
Eh
Lite såhär
Finns diffusa arbetare på banker
Vem har kollat vad de läckt för uppgifter till ”nån”
De kan pyssla med allt möjligt och har koll på folks (äldres) konton
De som sitter hemma har ingen överblick tex när folk ringer eller skumma överföringar sker
Deras chef är inte nära då struntar de ofta att fråga om nåt konstigt händer på konton eller om nån äldre ringer och undrar nåt
Slappt och dåligt av bankerna

Det finns ju kriminalitet på bankkontoren också. På Avanza snortas det kokain och på Swedbank bedrivs storskalig knarkförsäljning.

https://www.breakit.se/artikel/30579/anstallda-pa-avanza-har-tagit-droger-pa-arbetsplatsen-nu-testas-personalen
https://www.expressen.se/nyheter/krim/bankman-domd-hade--droghandel-pa-swedbank/

På vilket sätt stoppas kriminaliteten för att folk tvingas tillbaka till kontoret? En bankman på SEB stal 30 miljoner 2015-2023 och han blev inte påkommen innan pandemin bröt ut och man började jobba hemifrån, trots att han skickade pengarna till sin egen sambos konto…

https://omni.se/banktjansteman-stal-30-miljoner-fran-sina-kunder/a/4BXxkq

Det verkar för mig som att valet av arbetsplats inte förhindrar kriminalitet.
Citera
2025-01-24, 21:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fittanstickerfram
Det finns ju kriminalitet på bankkontoren också. På Avanza snortas det kokain och på Swedbank bedrivs storskalig knarkförsäljning.

https://www.breakit.se/artikel/30579/anstallda-pa-avanza-har-tagit-droger-pa-arbetsplatsen-nu-testas-personalen
https://www.expressen.se/nyheter/krim/bankman-domd-hade--droghandel-pa-swedbank/

På vilket sätt stoppas kriminaliteten för att folk tvingas tillbaka till kontoret? En bankman på SEB stal 30 miljoner 2015-2023 och han blev inte påkommen innan pandemin bröt ut och man började jobba hemifrån, trots att han skickade pengarna till sin egen sambos konto…

https://omni.se/banktjansteman-stal-30-miljoner-fran-sina-kunder/a/4BXxkq

Det verkar för mig som att valet av arbetsplats inte förhindrar kriminalitet.
Du har en poäng
Men jag tror ”möjligheterna” varit större när folk jobbat distans
Vem har kollat vilket folk som varit omkring dem? Det kan man säkert klara bättte på kontoret
Tror de stora kan bluffa varsom helst men de andra hindras om de är på plats
Däremot tycker jag äldre seniora ska få arbeta hemifrån mer och andra en dag i veckan
Citera
2025-01-24, 21:58
Medlem
Citat:
Okej, jag trodde inte att vi höll med varandra och ville leda fram till vad du just skrivit.

Det vore intressant att se över deras styrelsemedlemmars aktieportföljer. Jag slår vad om att det finns en koppling till företag som hyr ut kontorslokaler.
Var väl någon som lade fram den teorin tidigare i tråden.

Givetvis kan det finnas en sådan koppling. Är väl inte bara någon tillfällighet att företag X ingår monsteravtal med företag Y.

Men sen förstår jag inte, eftersom hybridarbete fortfarande innebär att folk är på kontoret 2-3 dagar i veckan.
Senast redigerad av cuckservative 2025-01-24 kl. 22:02.
Citera
2025-01-24, 21:59
Medlem
Rasseltasss avatar
Ska personalen alltså tvingas tillbaka till det gamla fula Arla-huset på Torsgatan? Av någon märklig anledning valde Handelsbanken att flytta sitt huvudkontor dit.
Citera
2025-01-24, 22:02
Medlem
redbullosodas avatar
Citat:
Yrke?
I början var det televäxlar sen tog tog vi fram NMT och gsm senare började jag med signalspaning och utveckling av telecon i och med Apple och Google blev det nästan bara att spionera på allt och alla men telecom och data är bara spioneri. Har alltid varit. Signalspaning har alltid varit viktigast och då östeuropa och främst Ryssland.
Detta kan du göra varsomhelst.
Citera
2025-01-24, 22:06
Medlem
Citat:
Du har en poäng
Men jag tror ”möjligheterna” varit större när folk jobbat distans
Vem har kollat vilket folk som varit omkring dem? Det kan man säkert klara bättte på kontoret
Tror de stora kan bluffa varsom helst men de andra hindras om de är på plats
Däremot tycker jag äldre seniora ska få arbeta hemifrån mer och andra en dag i veckan

Jag vill inte heller utesluta det helt, men det är kul att bolla med tanken att det skulle vara så svartvitt.

Det vore intressant att undersöka om kriminaliteten ökat bland bankpersonalen i korrelation till att folk jobbat hemifrån, och jämföra det med övriga samhällets bedrägerier. I övriga samhället ökar det dock av naturliga skäl under lågkonjuktur och anställda på banker har inte riktigt det problemet om de inte är missbrukare av något slag.

Men det är nog lite önsketänkande att hoppas på att Handelsbanken skulle genomföra det för att driva evidensbaserade förändringar. Det är mycket bekvämare att vifta med pekfingret efter att ha slickat det och känt åt vilket håll vinden blåser.
Citera
2025-01-24, 22:07
Medlem
Citat:
Jag vill inte heller utesluta det helt, men det är kul att bolla med tanken att det skulle vara så svartvitt.

Det vore intressant att undersöka om kriminaliteten ökat bland bankpersonalen i korrelation till att folk jobbat hemifrån, och jämföra det med övriga samhällets bedrägerier.

Men det är nog lite önsketänkande att hoppas på att Handelsbanken skulle genomföra det för att driva evidensbaserade förändringar. Det är mycket bekvämare att vifta med pekfingret efter att ha slickat det och känt åt vilket håll vinden blåser.
Modig forskare
Läs detta!
Ps. Bedrägerierna med bank id och stora transaktioner drog ju iväg just under pandemin
Senast redigerad av popll 2025-01-24 kl. 22:10.
Citera
2025-01-24, 22:14
Medlem
exexexexs avatar
Man vill få igång handeln!
Lunchshoppandet, mathandlandet, galleriorna
Citera
2025-01-24, 22:18
Medlem
Citat:
Ps. Bedrägerierna med bank id och stora transaktioner drog ju iväg just under pandemin

Jepp, sånt brukar ju följa i fotspåren av en lågkonjuktur. Det brukar däremot inte utföras av folk som jobbar inom bank och finans som tjänar över snittet, men kanske lägre ner i kedjan.

Folks återkommande problem under pandemin och vad som följde var (och till viss del fortfarande är) höjda levnadskostnader kombinerat med ökande bolåneräntor och förlängda handläggningstider till A-kassor.

När jag tänker på Swish-bedragare är det inte bankanställda som ploppar upp. Särskilt om man tar bort både arbetslöshet och bolåneräntor ur ekvationen eftersom de tjänar över medel och har de generösaste låneräntorna som förmån.

Det brukar skojas om att de som börjar jobba i bankbranschen aldrig lämnar den av samma anledningar.
Citera
2025-01-24, 22:20
Medlem
redbullosodas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Engineer
Vi har också platsbrist, har fått börja göra om ett större konferensrum till kontorslandskap. Skulle alla komma in och jobba samma dag skulle det inte finnas plats.
Föreslog min chef att man skulle reducera antal obligatoriska dagar på kontoret för att lösa detta lite, han sa att han förslagit desamma uppåt men fått svar att det är emot policyn (som sätts globalt och inte utifrån lokala förutsättningar)
Tyvärr så verkar det som ju bättre jobb du har destomer kan du laja runt och tyvärr har vissa utnyttjat detta.
Citera
2025-01-24, 22:39
Medlem
Folk här får säga vad fan dom vill med distansarbete att det är så jävla bra. Har hört att man slipper snubben som ska stå och snacka vid kaffe apparaten, kvinnan som gnäller över hennes gubbe mm mm.

Samtidigt missar man att man tränar, tvättar, storhandlar, vabbar med barn mm.
Vi måste bort från all typ av isolering. Är ju inte konstigt att ungar idag har massor med diagnoser, dom behöver ju inte ha någon mänsklig kontakt alls.
Dejta på nätet, jobba hemifrån, beställa mat på nätet, mm mm.
Åt helvete med distansarbete!
Ps. Jag är inte avundsjuk, jag vill nationens bästa
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in