2025-01-24, 20:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av InteTedKaczinsky
Han vill ha kontroll, han litar inte på sina anställda helt enkelt.
Smart chef
Citera
2025-01-24, 20:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av redbullosoda
Var väldigt vanligt att jobba hemifrån i Kista pga platsbrist.
Har jobbat hemifrån under trettio år av och till.
Du kan bo i vilken håla som helst och komma in när det behövs.
Just nu jobbar jag i Tyskland och klarar det mesta med en dator och en telefon..

Vi har också platsbrist, har fått börja göra om ett större konferensrum till kontorslandskap. Skulle alla komma in och jobba samma dag skulle det inte finnas plats.
Föreslog min chef att man skulle reducera antal obligatoriska dagar på kontoret för att lösa detta lite, han sa att han förslagit desamma uppåt men fått svar att det är emot policyn (som sätts globalt och inte utifrån lokala förutsättningar)
Citera
2025-01-24, 21:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Armadou
Vilken bank möter kunderna fysiskt?
Du har ju svaret
Citera
2025-01-24, 21:21
Medlem
karlsoons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Misstänker det. Frågan är om de kommer arbeta effektivare nu då?
Ja dom får betydligt mer uträttat när folk är på plats.
Citera
2025-01-24, 21:21
Medlem
Citat:
Allt beror väl på ens förutsättningar och vad man själv vill. Har man kommit in under de premisserna kan det ju även vara svårt att få annat jobb. Har man däremot 50 tkr och kan få 70 tkr samtidigt som man tillåts arbeta hemma tror jag att många ser det som en möjlighet man vill ta tillvara på.
De flesta jag känner till som fastnat på SHB har hänvisat till Oktagonen, men har hört att det inte ska vara lika förmånligt nu för tiden.
Även om vissa i tråden inte tycks förstå att man i framtiden behöver erbjuda ett förmånligt paket för att locka och bibehålla personal är jag övertygad om att det är så. 39 tkr/mån, inget hemarbete, dåliga förmåner m.m. , det duger inte för att få högskoleutbildad personal inom ekonomi och juridik att stanna kvar. Inte i Stockholm. Inte en chans. Knappast 49 tkr heller.
Vill SHB kapa det benet om distansarbete vill det nog till att de kompenserar lönebenet ordentligt, för annars kommer andra hugga. Då får de bara kvar den personal som ingen annan vill ha. Det är sällan bra.
Är du ens medveten om hur många människor det finns därute som har examen i ekonomi och juridik? Som utan tvekan hade sålt sitt arsle för att ens få sätta sin fot i ett företag?
Citera
2025-01-24, 21:22
Medlem
Trivs rätt så bra på kontoret och sitta tillsammans med tjugo andra som pratar om saker som inte berör mig medan jag försöker koncentrera mig på att göra mina arbetsuppgifter. Fungerar kanon att göra så tre dagar per vecka men sedan är det rätt skönt att ha möjlighet att arbeta hemifrån under två dagar då jag i lugn och ro kan koncentrera mig på att genomföra veckans arbetsuppgifter. Mixen passar mig rätt så bra.
Citera
2025-01-24, 21:26
Medlem
JymdKjams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av popll
Handelsbanken gör helt rätt! Borde skett tidigare
Tror distansarbete på banker bidragit till enorma vågen av äldrebedrägerier

Kan du utveckla det resonemanget?
Citera
2025-01-24, 21:27
Medlem
Citat:
Ja, för latmaskarna blir ju som pigga mörtar bara de vistas på kontoret....
Men och?

Arbetsgivaren betalar för arbetstagarens tid. Samt för lokaler. Givetvis vill arbetsgivaren att det ska vara en levande dynamisk kultur än att det ska stå en massa halvtomma lokaler och folk som glider hemifrån i pyjamas. Där folk inte ens känner igen varandra den dagen de väl ses.

Huruvida man är mer "effektiv" tror jag är irrelevant för arbetsgivaren. Problemet är att folk blivit så jävla lata och bekväma med hemarbete att de försöker hitta på vilka argument som helst och vända på alla stenar för att rättfärdiga sitt fortsatta såsande. Men faktum är att när arbete på plats väl satt sig, och folk börjat anpassa sig, så kommer folk göra sitt jobb som vanligt, som det var innan pandemin.

Det handlar även om förutsägbarhet. Givetvis vill företaget att sina anställda ska vara tillgänglig när som helst för ett snack i korridoren eller vid skrivbordet, än att man ska behöva ringa upp någon som är hemma och som kanske går och gymmar den tiden.
Citera
2025-01-24, 21:29
Medlem
fittanstickerframs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cuckservative
För att Handelsbanken är extremt konservativa och håller fast vid att mötet med kunden är det som genererar högre lönsamhet på sikt.

Kommer de börja ha öppet längre än 5 timmar om dagen då så att de hinner med alla lönsamma möten med kunder?

Eller ska de tvingas vara på kontoret för att prata i telefon med kunder som inte är där?

Vilka lönsamma kunder är det som går till banken nu för tiden? Det är väl mest mongon och äldre som inte kan använda internettjänster.
Senast redigerad av fittanstickerfram 2025-01-24 kl. 21:31.
Citera
2025-01-24, 21:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fittanstickerfram
Kommer de börja ha öppet längre än 5 timmar om dagen då så att de hinner med alla lönsamma möten med kunder?

Eller ska de tvingas vara på kontoret för att prata i telefon med kunder som inte är där?

Vilka lönsamma kunder är det som går till banken nu för tiden? Det är väl mest mongon och äldre som inte kan använda internettjänster.
Det är just detta som Handelsbanken fortfarande inte verkar förstå.

Varför lyckas Swedbank, Nordea och SEB betydligt bättre när de stängt ner alla sina kontor? Även alla de mindre bankerna som bara har en hemsida i stort sett.

Gubbarna där uppe har en sådan extrem fixering vid att "sticka ut" av alla storbankerna och "göra på sitt egna sätt" oavsett om de förlorar mer på det. Samt att servera varenda kotte till kund. Allt från lodisen på parkbänken till oligarken.

Handelsbanken kan beskrivas vid en alkoholist som inte förstår att denne lider av alkoholism.

Allt från affärsidén till personalkulturen är en enda katastrof.
Senast redigerad av cuckservative 2025-01-24 kl. 21:42.
Citera
2025-01-24, 21:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Engineer
Frankrike är väl världsledande på att bråka och protestera. Franska bönder speciellt, de blockerar ju hela städer, sprutar gödsel på myndighetsbyggnader mm.

Ja. På gott och ont. Men att svenskar ”bara gnäller” både stämmer och inte. De gör iaf inte så stor sak av det…
Citera
2025-01-24, 21:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JymdKjam
Kan du utveckla det resonemanget?
Eh
Lite såhär
Finns diffusa arbetare på banker
Vem har kollat vad de läckt för uppgifter till ”nån”
De kan pyssla med allt möjligt och har koll på folks (äldres) konton
De som sitter hemma har ingen överblick tex när folk ringer eller skumma överföringar sker
Deras chef är inte nära då struntar de ofta att fråga om nåt konstigt händer på konton eller om nån äldre ringer och undrar nåt
Slappt och dåligt av bankerna
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in