2025-01-24, 18:22
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Michael.Glyndwr
Helt oväsentligt, om dom är på jobbet så ser ju chefen lättare deras minimala arbetsinsats och kan agera därefter.
Dessutom måste dom kämpa i bilkörer, etc som övriga arbetskamrater som sköter sig på jobbet.
Jag anar att du är en av dom som numera måste vara på jobbet?

Nej, prestationer mäts inte varifrån man utför arbetet, utan vad man faktiskt åstadkommer. Åstadkommer man inget märks det.

Arbetar mycket hemma och det gör för övrigt våra chefer också. Hos oss är det fortfarande pandemi.
Citera
2025-01-24, 18:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Jag var på intervju där en gång på Kungsträdgårdsgatan. Var länge sen. Kommer ihåg att det var mycket tjusiga lokaler. Ekpaneler på väggarna m.m.
Övriga banker som Swedbank och SEB har väl flyttat sina huvudkontor ut från innerstan. De spar nog pengar på det.

Just vad gäller personal på lokalkontor ute på landet mot privatmarknaden förstår jag ju att de vill ha folk på plats. Å andra sidan kan man där ifrågasätta SHB affärsmodell. De flesta kunder vill ha effektiva processer och låga priser. Den typ av relationsskskapande som SHB är ute efter känns gammaldags och framförallt kostsam. Lokalkontor kostar pengar.

Inte plats för hemmakontor säger du? Har inte alla en laptop nu för tiden? Jag varierar. Allt från kök, liten kontorsplats, fåtölj till soffa. Trivs med varierad arbetsställning.

Jag vet flera företag som sett över sina lösningar. Skulle alla vara på plats samma dag finns det helt enkelt inte plats.

En del tycks tro att man är mer effektiv på kontoret än hemma. De flesta inkl mig själv säger att det är tvärtom. På kontoret springer man ju bara runt och snackar hela dagarna. Långa fikapauser och luncher ute på stan. Hemma tar många bara en snabblunch framför datorn. Många slipper ju dessutom långa arbetsresor så deras livskvalitet förbättras.
aldrig i livet att jag jobbar heltid med en laptop i soffan. det mår inte mina handleder nacke eller rygg speciellt bra av. nej, jag ska sitta ergonomiskt vid ett skrivbord.
Citera
2025-01-24, 18:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Allt beror väl på ens förutsättningar och vad man själv vill. Har man kommit in under de premisserna kan det ju även vara svårt att få annat jobb. Har man däremot 50 tkr och kan få 70 tkr samtidigt som man tillåts arbeta hemma tror jag att många ser det som en möjlighet man vill ta tillvara på.
De flesta jag känner till som fastnat på SHB har hänvisat till Oktagonen, men har hört att det inte ska vara lika förmånligt nu för tiden.
Även om vissa i tråden inte tycks förstå att man i framtiden behöver erbjuda ett förmånligt paket för att locka och bibehålla personal är jag övertygad om att det är så. 39 tkr/mån, inget hemarbete, dåliga förmåner m.m. , det duger inte för att få högskoleutbildad personal inom ekonomi och juridik att stanna kvar. Inte i Stockholm. Inte en chans. Knappast 49 tkr heller.
Vill SHB kapa det benet om distansarbete vill det nog till att de kompenserar lönebenet ordentligt, för annars kommer andra hugga. Då får de bara kvar den personal som ingen annan vill ha. Det är sällan bra.

Ja givetvis är det så. Men du ser ett tydligt mönster att folk stannar på SHB väldigt länge titta bara på LinkedIn. Sen om det är för att man vet sina begränsningar och gärna inte byter eller att folk inte får annat jobb är såklart svårt att veta.

Men Handelsbanken har nog flest anställda utan utbildning än någon annan bank och därför byter man nog helst inte och går ner massor i lön, tystnadskulturen är stor.

Sen sitter ju flera av experterna som ofta är på EFN och liknande på stor kunskap men dem är ju 10 personer av bankens 12 000 anställda och har man för en tid sedan stängt ner 180 kontor.
Citera
2025-01-24, 18:58
Medlem
Det var ju företag som till och med sa upp sina loklalhyreskontrakt under pandemin och gick all in på distans. Undrar om de ändrat sig nu eller fortsatt.
Citera
2025-01-24, 19:01
Medlem
Prodelins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lennart42
Handelsbanken har ju rätt mycket lokaler runt om i landet. Skulle tro att man kan ha olika upplevelser berorende på var inom banken man jobbar?

Centrala IT avdelningen sitter i Sthlm, internt kallat KGB huset
Citera
2025-01-24, 19:27
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Engineer
Det var ju företag som till och med sa upp sina loklalhyreskontrakt under pandemin och gick all in på distans. Undrar om de ändrat sig nu eller fortsatt.

Intressant frågeställning. Fungerade det under pandemin borde det ju fungera nu med. Klar kostnadsbesparing.
Citera
2025-01-24, 19:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cuckservative
För att Handelsbanken är extremt konservativa och håller fast vid att mötet med kunden är det som genererar högre lönsamhet på sikt. Vilket uppenbarligen är skitsnack när de andra storbankerna sprungit förbi Handelsbanken efter att de centraliserat allt och stängt kontoren.

Förra VD han dansken fick ju kicken när han ville göra som de andra bankerna och modernisera. Men gubbarna lever kvar i Wallanders tid.
Vilken bank möter kunderna fysiskt?
Citera
2025-01-24, 19:55
Medlem
redbullosodas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Engineer
Var väldigt vanligt att jobba hemifrån i Kista pga platsbrist.
Har jobbat hemifrån under trettio år av och till.
Du kan bo i vilken håla som helst och komma in när det behövs.
Just nu jobbar jag i Tyskland och klarar det mesta med en dator och en telefon..
Citera
2025-01-24, 20:06
Medlem
otellos avatar
Mellanchefer med kontrollbehov och diverse HR-personal som saknar existensberättigande.
Citera
2025-01-24, 20:51
Medlem
De som jobbar i kundtjänst, info rådgivning ska ABSLUT INTE arbeta hemifrån
Vet inte hur många företag jag ringt till och fått slappt bemötande, ibland låter de påverkade av nåt lugnande och kan absolut ingenting! Burkigt ljud nonchalant som de sitter o kollar porr eller YT video samtidigt (?!) Nej tänk på ” den andra sidan” service är guld värt för företag idag och millenials måste hållas koll på - på kontoret!
Senast redigerad av popll 2025-01-24 kl. 21:00.
Citera
2025-01-24, 20:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av redbullosoda
Var väldigt vanligt att jobba hemifrån i Kista pga platsbrist.
Har jobbat hemifrån under trettio år av och till.
Du kan bo i vilken håla som helst och komma in när det behövs.
Just nu jobbar jag i Tyskland och klarar det mesta med en dator och en telefon..
Yrke?
Citera
2025-01-24, 20:55
Medlem
Handelsbanken gör helt rätt! Borde skett tidigare
Tror distansarbete på banker bidragit till enorma vågen av äldrebedrägerier
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem