Citat:
Ursprungligen postat av
IMBILDEN
Allt beror väl på ens förutsättningar och vad man själv vill. Har man kommit in under de premisserna kan det ju även vara svårt att få annat jobb. Har man däremot 50 tkr och kan få 70 tkr samtidigt som man tillåts arbeta hemma tror jag att många ser det som en möjlighet man vill ta tillvara på.
De flesta jag känner till som fastnat på SHB har hänvisat till Oktagonen, men har hört att det inte ska vara lika förmånligt nu för tiden.
Även om vissa i tråden inte tycks förstå att man i framtiden behöver erbjuda ett förmånligt paket för att locka och bibehålla personal är jag övertygad om att det är så. 39 tkr/mån, inget hemarbete, dåliga förmåner m.m. , det duger inte för att få högskoleutbildad personal inom ekonomi och juridik att stanna kvar. Inte i Stockholm. Inte en chans. Knappast 49 tkr heller.
Vill SHB kapa det benet om distansarbete vill det nog till att de kompenserar lönebenet ordentligt, för annars kommer andra hugga. Då får de bara kvar den personal som ingen annan vill ha. Det är sällan bra.
Ja givetvis är det så. Men du ser ett tydligt mönster att folk stannar på SHB väldigt länge titta bara på LinkedIn. Sen om det är för att man vet sina begränsningar och gärna inte byter eller att folk inte får annat jobb är såklart svårt att veta.
Men Handelsbanken har nog flest anställda utan utbildning än någon annan bank och därför byter man nog helst inte och går ner massor i lön, tystnadskulturen är stor.
Sen sitter ju flera av experterna som ofta är på EFN och liknande på stor kunskap men dem är ju 10 personer av bankens 12 000 anställda och har man för en tid sedan stängt ner 180 kontor.