2025-01-24, 08:12
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av disqus
Arbetsgivaren behöver inte kolla ett skit och bör såklart inte göra det heller. Att det skulle finnas någon medbestämmanderätt är helt grundlös och korkad. Eller du kanske tycker anställda ska få bestämma sina arbetstider också? Du kanske missat det men det råder hög arbetslöshet. Alltså finns det gott om människor som kan ta ens jobb. Alla är utbytbara. Så åter igen, passar det inte så är det bara att säga upp sig.

Tycker absolut att såväl arbetstid och arbetsplats är sådant man samråder om.

Arbetslösa finns det gott om. Men passande profiler är det långt ifrån sjäkvklart att det finns. Sortera bort de som inte pratar svenska, har fel utbildning, fel erfarenhet och de som är 55+. Hur många i detta hav av arbetslösa tror du det finns kvar att ösa ur då?
Här i storstan finns det konkurrens och den första frågan rekryterare ofta får är hur det ser ut med distansarbete.
Citera
2025-01-24, 09:44
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
https://www.di.se/nyheter/shb-hakar-pa-trenden-begransar-hemarbetet/

Vad är det här för jävla trams?

Varför måste folk korka igen vägarna runt Stockholm för jobb som lika gärna kan skötas på distans?

Var så skönt att slippa alla köer under pandemin.

Hur har ni med distansarbete? Är ni begränsade, eller är det viktigare att jobbet blir gjort, snarare än var det blir gjort?

Chefer med kontrollbehov och behov av att synas? Eller svundsjuka från andra?
Vad ligger bakom?

Jag arbetar på ett av Sveriges största mediehus och jobbar hemma onsdagar och fredagar. Annars går jag till jobbet med mina ben och förpestar inte stockholmstrafiken med nån jävla bil. Går ju ändå knappt att köra och kollektivt vill jag inte åka.
Citera
2025-01-24, 10:10
Avslutad
Man borde förbjuda distansarbete helt och hållet. Vad är det för samhällsbärande arbete de gör från sina bärbara datorer? Smilfinkar till konsulter som håller ständiga zoom möten om någon meningslös skit, myndighets anställda som beroende på vilket humör de har den här dagen avgör om man får vettig betjäning eller indraget bidrag. Jobb som uppenbarligen borde automatiseras bort. Allt som man ser och existerar på det materiella planet kan inte byggas hemifrån.
Citera
2025-01-24, 10:48
Medlem
disquss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Tycker absolut att såväl arbetstid och arbetsplats är sådant man samråder om.

Arbetslösa finns det gott om. Men passande profiler är det långt ifrån sjäkvklart att det finns. Sortera bort de som inte pratar svenska, har fel utbildning, fel erfarenhet och de som är 55+. Hur många i detta hav av arbetslösa tror du det finns kvar att ösa ur då?
Här i storstan finns det konkurrens och den första frågan rekryterare ofta får är hur det ser ut med distansarbete.
Du lever i en fantasivärld. Du får betalt för att utföra arbete av din arbetsgivare, då är det självklart också arbetsgivaren som bestämmer förutsättningarna för arbetet. Det går självklart bra att leva i villfarelsen av att det finns någon form av ömsesidighet men så är maktbalansen de facto inte i realiteten. Om någon av mina anställda börjat tjafsa om detta eller inte dykt upp på arbetet som bestämt hade jag sagt upp dom. Dom får jobb av mig och jag betalar för att dom ska utföra ett arbete på mina premisser. Folk står på kö för att få jobb så jag är inte särskilt oroad över att hitta ersättare.

Angående din fråga om hur många som finns kvar och är kapabla att ta ditt jobb, oavsett bransch eller yrke, så skulle jag säga (lika grovt generaliserande som du skrev) många. Även detta är en vanligt förekommande naiv bild många har. Du är inte unik, det finns mängder av personer som arbetar hårdare och bättre än dig och kan göra ditt jobb.
Citera
2025-01-24, 11:23
Medlem
Citat:
Du lever i en fantasivärld. Du får betalt för att utföra arbete av din arbetsgivare, då är det självklart också arbetsgivaren som bestämmer förutsättningarna för arbetet. Det går självklart bra att leva i villfarelsen av att det finns någon form av ömsesidighet men så är maktbalansen de facto inte i realiteten. Om någon av mina anställda börjat tjafsa om detta eller inte dykt upp på arbetet som bestämt hade jag sagt upp dom. Dom får jobb av mig och jag betalar för att dom ska utföra ett arbete på mina premisser. Folk står på kö för att få jobb så jag är inte särskilt oroad över att hitta ersättare.

Angående din fråga om hur många som finns kvar och är kapabla att ta ditt jobb, oavsett bransch eller yrke, så skulle jag säga (lika grovt generaliserande som du skrev) många. Även detta är en vanligt förekommande naiv bild många har. Du är inte unik, det finns mängder av personer som arbetar hårdare och bättre än dig och kan göra ditt jobb.

Sen kan man ha det i sitt avtal, vi har exempelvis generellt kravet att vara inne två dagar i veckan men en del har avtal om.ständigt distansarbete.
Har tex några som bor i Stockholm resp Uppsala (kontoret ligger i Lund).

Andra arbetsgivare öppnar satellitkontor för anställda, tex Apple öppnade ett i Lund (men det var väldigt hemligt, inget de ville kommentera).

Så för rätt personer kan arbetsgivare sträcka sig långt.
Citera
2025-01-24, 11:27
Medlem
Madagascars avatar
Jag tänker att de jobb som kan göras på distans i ett hemmakontor är sådana jobb som ligger nära till hands att bli ersatta av AI eller på annat vis bli borteffektiviserade.

Ni kan ju fundera på det, ni som gärna vill jobba på distans.
Citera
2025-01-24, 11:37
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:

Jag vet inte vad "dina" anställda jobbar i för bransch. Kanske är lokalvård eller dylikt med kort inlärningsperiod. Mitt jobb kräver högskoleutbildning, ingen anställs utan tidigare erfarenhet från likvärdigt arbete. Det tar några månader att komma in. Fullt produktiv tar kanske ett år. Man måste lära sig att sålla och värdera stor mängd info. Fasta dead-lines och arbete finns nästan dygnet runt.
Utbytbar absolut, men det tar tid och de andra vill också ha vettiga arbetsvillkor. En av oss slutade och det togs in en konsult för 200 tkr/mån. Har vettig lön, men betydligt lägre än så. Nej, det tjafsas inte i onödan om VAR vi utför vårt arbete. Inte heller när. Bara ATT och att deadlines hålls.

Jag har fattat att de som gått i livets hårda skola och dyl har svårt att ta in det här. Men sådan är väl livets hårda skola kanske?
Citera
2025-01-24, 11:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Madagascar
Jag tänker att de jobb som kan göras på distans i ett hemmakontor är sådana jobb som ligger nära till hands att bli ersatta av AI eller på annat vis bli borteffektiviserade.

Kan du utveckla den tanken lite mer?
Och varför skulle det spela roll om den anställde vill jobba på distans eller inte, jobbets karaktär är väl densamma?
Citera
2025-01-24, 11:44
Medlem
Skönt att det finns bolag som Spotify iallafall som har lite vett och tillåter eget ansvar / remote. Vuxna behöver inte barnvakt.

Dom lär få lära sig den hårda växen sen när IT-folk droppar av och drar till andra bolag med bättre villkor.

Citat:
Ursprungligen postat av Madagascar

Vad har det med saken att göra? Jobbar man remote så är ens arbetsverktyg en dator med internet.
Det du skrev är bara blaj.
Senast redigerad av DaddyCool64 2025-01-24 kl. 11:50.
Citera
2025-01-24, 12:14
Medlem
Madagascars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DaddyCool64
Vad har det med saken att göra? Jobbar man remote så är ens arbetsverktyg en dator med internet.
Det du skrev är bara blaj.
ok

Citat:
Ursprungligen postat av Engineer
Kan du utveckla den tanken lite mer?
Och varför skulle det spela roll om den anställde vill jobba på distans eller inte, jobbets karaktär är väl densamma?
Om du har en typ av jobb som kräver att du måste vara någon annanstans än hemma, t ex för att träffa andra människor (sjukvård t ex), hantera vissa maskiner, fysiska produkter, kunder etc... så blir du svårare att bortrationalisera. Alla konstorsjobb, särskilt de som utförs på distans, är lättare att bortrationalisera.

Men det finns även företag med jobb av kontorstyp där fysisk närvaro är viktig. Tänk dig företag med teknisk utveckling t ex. Många goda idéer tror jag kommer från spontana samtal i korridoren, vid maskinen, vid fabrikslinan, vid servrarna, i fysiskt möte med kund etc

Så om arbetsgivaren säger att de vill begränsa distansarbete, så hade jag funderat lite på dessa saker, innan jag slår bakut och säger att jag vill vara hemma för det inte är någon skillnad om jag sitter hemma eller är på jobbet.

Om du har just ett sådant jobb som det inte spelar någon roll om det utförs hemma eller ej, så hade jag försökt skaffa mig ett jobb där fysisk närvaro på annan plats än hemmet är viktig.
Senast redigerad av Madagascar 2025-01-24 kl. 12:27.
Citera
2025-01-24, 12:33
Medlem
Citat:

Precis så är det. Att anställda ens har mage att klaga borde bara det leda till sparken. Man ska vara glad att man har ett jobb och en inkomst. Verkligheten därute är att arbetsmarknaden för tjänstemän och andra akademikerjobb är pressat. Till och med IT-branschen är mättat. Vad är då inte marknaden för ekonomer, statsvetare, jurister?

Folk i det här landet har det generellt sett för bra. Man är födda i ett land med yttrandefrihet och demokrati. Gratis utbildning. Med en stark fackföreningsrörelse. Givetvis blir resultatet att folk gnäller och vågar gnälla. I ett grannland hade man blivit kastad i soptunnan. Frågan om ersättare är dessutom en icke-fråga. Så många "akademiker" vi har i det här landet som står på kö och som är villiga att göra mer för mindre gör personalfrågan till det minsta problemet för en arbetsgivare.

En arbetsgivare som lägger multum med pengar på hyra, lokaler, arbetsgivaravgifter, löner och skatter så är det ett under att hybridarbete ens finns så här många år efter fakedemin.

Det här är givetvis startskottet på något större. Fler och fler banker och arbetsgivare kommer våga ta steget att följa Handelsbankens exempel.
Citera
2025-01-24, 12:48
Medlem
antoneriks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av InteTedKaczinsky
Han vill ha kontroll, han litar inte på sina anställda helt enkelt.

Precis som alla andra jävla idioter som vill gå tillbaka till häst och vagn.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in