Citat:
Ursprungligen postat av
zvenzon
Ni som har boken "Berättelsen om kevinfallet", står det nåt där om förhöret med Christian den 23 augusti 1998?
(Dvs boken som är utgiven av brödernas familj).
Vid snabb koll hittar jag inget om Christians förhör 23 aug i berättelsen om Kevinfallet (boken). Har inte tid att läsa alltför noggrant nu så kan ev missa det.
Kort om förhören i början jag ser enligt boken (skummar det):
Det var en polisman som var hemma med Weine i köket Måndag 17 augusti (dagen efter Kevin dog) där Weine berättade det han visste om dagen innan, det samtalet varade högst några minuter.
Sen var det ett samtal och tre förhör på tisdagen 18 aug med Christian och Robin.
Den 22 aug var det enligt boken åtta förhör, 3 var med barnen och ett var med Weine och Eva.
Sen lades Eva in på psyket kvällen 22 Aug.
Den 23 aug förhördes Eva på psyket och och i det förhöret ska Eva ha nämnt förhöret jag tror du letar efter enligt det här stycket:
"Än idag kommer Eva inte ihåg vad som sas under det här samtalet. Hon minns bara att det kändes som det pågick i en evighet och att någon ur sjukhuspersonalen till slut klev in och sade att nu fick det vara nog. I förhörsprotokoll har familjen senare fått läsa att Eva blev förhörd om något som Christian sagt i ett förhör den 23 augusti (när ingen av föräldrarna var närvarande och kunde bemöta påståendet), nämligen att han berättat för henne eller Weine om att Robin bevittnat mordet.
Efter flera ledande frågor från den kvinnliga förhörsledaren som exempelvis "... såg du Kevin någon gång då?" eller "jaha, ingen annan som cyklade med honom, eller?" om mordkvällen hade hon till slut sagt att hon såg situationen framför sig "som genom en dimma" och att det kanske kunde vara så att Christian sagt så till henne.
När Eva mådde bättre och gjorde sig redo att åka hem igen, fick hon veta av sjukhuspersonalen att polisen sagt att de skulle återkomma. De ville prata med henneigen och ställa kompletterande frågor när hon inte var lika tungt medicinerad. Men det gjorde de aldrig"
Ett par saker jag noterade här
1. Eva såg även denna händelse som i en dimma. Hon ska ju ha gjort det också i blöta kläder förhöret med falska minnen som skedde 20 oktober vi pratat om tidigare. (den gången låg hon inte på psyket)
2. Hon kom inte ihåg nåt från det här förhöret förutom att förhörsledaren ställt flera ledande frågor med exempel på hur dom frågorna såg ut och att det hade lett fram till att hon slutligen sagt att det kanske kunde vara så innan sjukhuspersonalen fick gå in och bryta. (Men antar man kunde se den processen och de ledande frågorna i förhörsprotokollet så det var kanske inte så mycket att fundera över)
I övrigt oklart när jag postar igen, då jag verkligen insett att jag inte har tiden och energin för det här (speciellt inte för närvarande). Jag är inte Sven Å och jag tillhör inte "någon sida" här (tro det eller ej). Ha det bra.