2025-01-23, 18:17
  #40141
Medlem
Henselons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bigpox
Angående det fetade, kan du ge lite bakgrund till det? Vilka det gäller och vilket motiv de hade till det.
Läs förhören i Dropboxen, allting finns där.
Det gäller T.Å och B.M, främst T.Å då hans husrannsakan inte föll väl ut.
Catrines Pass och telefon/adressbok hittades ju hos honom.

Ironiskt nog förhörs han ju första gången i sitt egna hem men nämner såklart inget om
varesig Passet eller telefonboken i det förhöret.

Catrine dör den 10:e Juni -84.
Solnapolisen har vetat detta sedan senast i September -84 då man förhör Pojken/mannen
som var med Catrine sista helgen, Pingsthelgen och tillika förhör med Arkitekten.
Åklagaren kunde dock inte gå till Åtal då den tekniska bevisningen var obefintlig.
Hade blivit ett indiciemål som Åklagaren bedömde inte hade hållit tätt i Domstol.
Citera
2025-01-23, 18:42
  #40142
Medlem
Bigpoxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Henselon
Läs förhören i Dropboxen, allting finns där.
Det gäller T.Å och B.M, främst T.Å då hans husrannsakan inte föll väl ut.
Catrines Pass och telefon/adressbok hittades ju hos honom.

Ironiskt nog förhörs han ju första gången i sitt egna hem men nämner såklart inget om
varesig Passet eller telefonboken i det förhöret.

Catrine dör den 10:e Juni -84.
Solnapolisen har vetat detta sedan senast i September -84 då man förhör Pojken/mannen
som var med Catrine sista helgen, Pingsthelgen och tillika förhör med Arkitekten.
Åklagaren kunde dock inte gå till Åtal då den tekniska bevisningen var obefintlig.
Hade blivit ett indiciemål som Åklagaren bedömde inte hade hållit tätt i Domstol.
Tack för svar. Trodde för ett ögonblick att det var utredningspersonal det gällde.
Citera
2025-01-23, 19:08
  #40143
Medlem
colis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Henselon
Håller med om att det saknas trovärdiga vittnesmål om att Catrine skulle levt efter den 10:e Juni.

Jag hörde första gången talas om detta vittnesmål nedan nyligen.
Hur ställer du dig till det?
Som framgår ansåg polisen att ”Bengt” var mycket trovärdig. Dessutom kom han från från samma stad - Luleå - där CdC också var född och bodde sina första år.

Citat:
Ursprungligen postat av coli
Vad hände med det här vittnesmålet? Varför har det inte framhållits tydligare?
”Bengt” var från Luleå och i 60-års åldern när intervjun nedan gjordes.

Publicerat i NSD, Norrländska Socialdemokraten 2007-07-02

”Goda vänner


Bengt redogör för vad som kan vara den sista observationen Catrine da Costa i livet. Han berättar att han och Catrine var goda vänner och att de hade känt varandra i flera år.

- Jag försökte hjälpa Catrine att sluta med sitt missbruk. Hon var en fin och bra tjej. Jag minns att hon kämpade mycket för att få vårdnaden om sina barn.
Bengt säger att han blev kontaktad av polisen för ett tag sedan och ombedd att skriva ner sina redogörelser.

Struligt

- Jag hade markerat i min kalender det året när jag var iväg på affärsresor och kan därför hänga upp minnet på det. Sista gången jag träffade Catrin var den 15 juni.
Hon var då i sällskap med en svensk man i medelåldern med mörkt halvlångt hår. Han gjorde ett stressat intryck. Catrin sa att hon ”hade det struligt här i byn” men att hon skulle åka härifrån.

Bengt har på senare år läst mycket om olika rättsfall och uppmärksammat att tiden för Catrine försvinnande varit omdiskuterad. Han har då förstått att han är det sista vittnet.

- Det är inte bara kalendern som jag har som minnesstöd utan jag vet också att en av mina stora idoler Edwin Ahlqvist , dog samma dag som jag såg Catrine sista gången.

Vad fick du för intryck av Catrine den här dagen?
Hon var sliten men propert klädd. Svarta jeans hade hon vad jag kan minnas. Catrine sällskap var väldigt stressad och jag märkte även att han var drogpåverkad så samtalet avslutades ganska snabbt.

Var träffades ni?
-På Gamla Brogatan i Stockholm vid 19-tiden på fredagskvällen.

Du är helt säker på att det var Catrine?
-Ja det är jag. Jag kände Catrine mycket väl och vi var mycket goda vänner.

Trovärdig

NSD har pratat med den före detta polisman som Bengt refererar till i sin redogörelse.
-Jag anser att Bengt är mycket trovärdig. Jag har haft möjlighet att testa hans historier genom under åren och jag har aldrig kunnat beslå honom med en lögn. Jag vet att han kände Catrine da Costa. Bengt har alltid ställt upp för människor som haft det svårt, men han har varit alltför godtrogen ibland.

Hur länge har du känt Bengt
- Vi har känt varandra i 30 år.

Fotnot Bengt vill vara anonym och heter i själva verket någonting annat”.


https://www.dropbox.com/scl/fi/cguntv8bngo5iqqjvgl44/dacosta.zip?dl=0&e=4&file_subpath=%2FBox+37_(lämna s+ut+50+sid).pdf&rlkey=u41ganzqvzocqke0qi7k685ul&s t=k2mi9g0i
Citera
2025-01-23, 19:27
  #40144
Medlem
Henselons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av coli
Jag hörde första gången talas om detta vittnesmål nedan nyligen.
Hur ställer du dig till det?
Som framgår ansåg polisen att ”Bengt” var mycket trovärdig. Dessutom kom han från från samma stad - Luleå - där CdC också var född och bodde sina första år.

Var det 2006 han blev intervjuad om sin observation av Catrine?
Citera
2025-01-23, 19:29
  #40145
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Henselon
Läs förhören i Dropboxen, allting finns där.
Det gäller T.Å och B.M, främst T.Å då hans husrannsakan inte föll väl ut.
Catrines Pass och telefon/adressbok hittades ju hos honom.

Ironiskt nog förhörs han ju första gången i sitt egna hem men nämner såklart inget om
varesig Passet eller telefonboken i det förhöret.

Catrine dör den 10:e Juni -84.
Solnapolisen har vetat detta sedan senast i September -84 då man förhör Pojken/mannen
som var med Catrine sista helgen, Pingsthelgen och tillika förhör med Arkitekten.
Åklagaren kunde dock inte gå till Åtal då den tekniska bevisningen var obefintlig.
Hade blivit ett indiciemål som Åklagaren bedömde inte hade hållit tätt i Domstol.

Men då funderar jag över FP2 och FP3. Finns de någon känd koppling mellan T.Å, B.M och Eugeniavägen? Kan T.Å ha placerat ut säckarna där för att misstänkliggöra Vinof pga svartsjuka eller annat otalt? Även om jag inte kan erinra mig någon koppling så är det ju verkligen inte osannorlikt att det finns en sådan. Men att åka in med en grön metallic Volvo av nyare modell (den ska ha sett väldigt modern och fräsch ut) i detta nedgångna område känns lite riskabelt. Dessutom hittade ju inte T.Å. bra Stockholm, enligt M.S. ursprungliga vittnesmål. Hade han en koppling till Eugeniavägen så hittade han ju såklart. Men att förvara plastsäckar med likdelar i en ny fin bil känns inte idealiskt. Visst, det hade varit mycket skräp inne i bilen enligt M.S. men detta med att T.Å. fixar håret och verkar mån om sitt utseende gör att han för mig mer känns som en person som samtidigt verkar väldigt renlig av sig. Med tanke på hans närmast tvångsmässiga övervakning av CdC så skulle man kanske kunna tro att han led av någon form av tvångssyndrom som kanske även innefattade överdriven fåfänga. Jag får inte riktigt ihop en sådan person med likstyckning och FP2 och FP3. Men jag håller med om att CdC:s tillhörigheter som man hittade hemma hos T.Å. är väldigt graverande. Och jag kan ju självklart ha hel fel i min uppfattning om honom.
Citera
2025-01-23, 19:29
  #40146
Medlem
colis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Henselon
Var det 2006 han blev intervjuad om sin observation av Catrine?

Vet ej, det skulle kunna vara 2006, men jag skulle gissat på tidigare.
Citera
2025-01-23, 19:30
  #40147
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Henselon
Håller med om att det saknas trovärdiga vittnesmål om att Catrine skulle levt efter den 10:e Juni.
Att förvaringsboxen lämnats åt sitt öde tyder också på det. Axelremsväskan med Pass och adress/telefonbok helt borta. Men endast den av alla prylar. Catrine hade nyckeln på sig så den som kontrollerade Catrine hade åtkomst till den.

Den 10:e Juni återkommer ständigt i denna tudelade utredning, först av Solna sedan av STHLM.
Man skall dock komma ihåg vissa personer i den första utredningen(Sensommaren/Hösten 1984) var desperata i sina försök att Catrine skulle levt efter den 10:e. Sedermera blev ju datumet viktigt för att fria Läkarna. Läkare som överhuvudtaget aldrig borde kommit ens i närheten av denna utredning!

Besvärande att ena fyndplatsen var i polisområde Stockholm och den andra i Solna.
Kan GM medvetet placerat ut säckarna i olika polisområden för att försvåra och förhala utredningen?
Citera
2025-01-23, 19:39
  #40148
Medlem
Henselons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Taifun1117
Besvärande att ena fyndplatsen var i polisområde Stockholm och den andra i Solna.
Kan GM medvetet placerat ut säckarna i olika polisområden för att försvåra och förhala utredningen?

Riktigt så utstuderat var det nog inte. Men de visste ju att Catrine var bördig från Solna och att det hängde en o annan suspekt typ i krokarna.

Varsin bil, ene till Eugeniavägen och sopcontainern, den andre till Talludden.
Handduken vid Talludden var troligtvis bara till för att undvika fingeravtryck då personen saknade handskar för tillfället.
Citera
2025-01-23, 19:46
  #40149
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Taifun1117
Besvärande att ena fyndplatsen var i polisområde Stockholm och den andra i Solna.
Kan GM medvetet placerat ut säckarna i olika polisområden för att försvåra och förhala utredningen?
Det var nog bara en tillfällighet, Fp2 var ju nästan på gränsen.
Nog mest ren tur för GM att den sista hamnade på Stockholmssidan och att polisen där tog hand om fallet och gjorde det olösligt. Hade det stannat kvar hos Solnapolisen hade chansen att det lösts varit större.
Citera
2025-01-23, 19:49
  #40150
Medlem
Henselons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nbsp
Det var nog bara en tillfällighet, Fp2 var ju nästan på gränsen.
Nog mest ren tur för GM att den sista hamnade på Stockholmssidan och att polisen där tog hand om fallet och gjorde det olösligt. Hade det stannat kvar hos Solnapolisen hade chansen att det lösts varit större.

Onekligen!
Citera
2025-01-23, 19:50
  #40151
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Henselon
Riktigt så utstuderat var det nog inte. Men de visste ju att Catrine var bördig från Solna och att det hängde en o annan suspekt typ i krokarna.

Varsin bil, ene till Eugeniavägen och sopcontainern, den andre till Talludden.
Handduken vid Talludden var troligtvis bara till för att undvika fingeravtryck då personen saknade handskar för tillfället.

Antar att du tror att det var minst två GM?
Varför dumpade de inte samtliga sopsäckar på en och samma plats tror du?
Du tror alltså att det är minst två riskbenägna GM som är kalla nog att köra två bilar med styckade likdelar och dumpa dessa i två olika polisområden?
Citera
2025-01-23, 19:59
  #40152
Medlem
Henselons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Taifun1117
Antar att du tror att det var minst två GM?
Varför dumpade de inte samtliga sopsäckar på en och samma plats tror du?
Du tror alltså att det är minst två riskbenägna GM som är kalla nog att köra två bilar med styckade likdelar och dumpa dessa i två olika polisområden?

Ja.
Därför att de delade upp allt efter styckning, delade på bördan. De hade tillgång till två olika bilar.
Sannolikheten att bli stoppad av Polis en Söndagskväll, pingsthelgen, borde varit minimal, väl värt att ta risken. Att det var två olika Polisområden hade de troligtvis ingen vidare koll på.
Huvudsaken var de ensliga platserna i skydd av skymning.

De återvänder ju till Ösmo först sent på Söndagskvällen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in