• 1
  • 2
2025-01-23, 18:33
Medlem
Ja jag kan inte mycket om detta. Men jag undrar nu när svångremmen kring anonymitet dras åt på Internet.

Skulle det gå att göra en app som helt lever sitt eget liv, det finns ingen central server allt är p2p, krypterat, den byter sättet den kommunicerar på så fort den blir stoppad etc etc. Och för att göra det enklare bara med text och länkar, inga filmer, bilder etc. Man släpper den fri på internet och sedan kan ingen administrera den. Blir den helt stoppad så får man helt enkelt ladda ner en ny version.

Mina frågor anses antagligen banala av er som håller på med detta men jag har alltid undrat.
Citera
2025-01-23, 18:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Josseskristus
Ja jag kan inte mycket om detta. Men jag undrar nu när svångremmen kring anonymitet dras åt på Internet.

Skulle det gå att göra en app som helt lever sitt eget liv, det finns ingen central server allt är p2p, krypterat, den byter sättet den kommunicerar på så fort den blir stoppad etc etc. Och för att göra det enklare bara med text och länkar, inga filmer, bilder etc. Man släpper den fri på internet och sedan kan ingen administrera den. Blir den helt stoppad så får man helt enkelt ladda ner en ny version.

Mina frågor anses antagligen banala av er som håller på med detta men jag har alltid undrat.
Nej. Det skulle inte gå. Som tur är.
Citera
2025-01-23, 18:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GustafBradson
Nej. Det skulle inte gå. Som tur är.

Vad är hindren? Vart falerar det?
Citera
2025-01-23, 18:41
Medlem
Citat:
Du inser inte det?
Citera
2025-01-23, 18:44
Medlem
SinclairQLs avatar
Citat:

i2p kommer ganska nära vad jag förstått det
https://geti2p.net/en/
Citera
2025-01-23, 18:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GustafBradson
Du inser inte det?

Varför har du så spydig attityd??? Jag säger i första inlägget att jag inte är någon expert utan bara vill ha det förklarat för mig. Ditt svar är "det går inte"... Nice jättesmart, du får nog nobelpriset för det.

Idiot.
Citera
2025-01-23, 18:49
Medlem
Melange5738s avatar
Det enda du behöver göra är egentligen att göra appen moddbar så att du kan gå in och ändra i källkoden enkelt själv. Då kan du göra typ en ruta som du klistrar in en krypteringsalgoritm själv i rutan och sen kan inte myndigheterna göra något för du distribuerar ingenting krypterat.

Gissningsvis är det så det kommer bli i framtiden när myndigheterna har bakdörrar på alla telefoner.
Citera
2025-01-23, 18:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SinclairQL
i2p kommer ganska nära vad jag förstått det
https://geti2p.net/en/

okej tack, ska läsa på lite om det senare, verkar intressant vid en första blick.
Citera
2025-01-23, 21:25
Medlem
Citat:

Finns inga hinder
Citera
2025-01-23, 21:28
Medlem
kalkryggars avatar
Citat:

Mycket intressant och inte banalt.

Frågan är hur de drar gränsen. För det måste väl gå att kommunicera krypterat och anonymt på något sätt och vara laglig. Jag tänker på alla företag som skickar företagshemligheter. Det måste väl vara okej att skicka (fildela) krypterade filer till varandra tänker jag. Allt sånt kan väl inte förbjudas.

Då skapar man appar som förenklar processen att göra dessa stegen. Om de förbjuder det så blir det ju att jämföra med Kina.

Hur är det tänkt att företag ska dela företagshemligheter med varandra tänker de eller ska det också stoppas då eller?
Citera
2025-01-23, 21:33
Medlem
StonedMonkeys avatar
Tails OS
Citera
2025-01-23, 22:21
Medlem
Citat:

Det finns redan: läs in dig på NOSTR
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in