2025-01-22, 18:13
Medlem
Badassmfokas avatar
Jag skulle skippa eth den har gått mycket sämre än både btc och altcoins hur länge som helst pga deras problem med deras långa extremt dyra transactions på nätverket. Utvecklare har börjat lämna projektet osv. Det är möjligt att något vänder med tanke på att trump och familj köpt mycket eth och att det skulle komma någon kanske bra utveckling under våren någon gång kommer inte ihåg exakt när.
Men jag skulle inte räkna med det.

Om man inte bara HODLAR btc som definitivt är klokast om man nyss gått in i krypto och inte har koll på marknaden samt oroar sig över volatilitet osv. Om ändå envisas med altcoins gäller det att ha rätt timing när det kommer till bitcoin, större altcoins och sen mindre altcoins som pumpar sist historiskt i altcoin season som i sin tur kommit sist i varje bullcykel av krypto.

Det viktigaste av allt är att börja ta ut till BTC eller helt och håller ur krypto när marknaden är euforisk och närmar sig kraschen som också alltid hänt historiskt efter slutet av den extrema uppgången.
Jag kommer börja sälja lite krypto i taget när btc är över 150k.
Om kryptocykeln fortsätter ha samma mönster har vi ett grymt helt år framför oss och det kan säkert gå mycket högre än 150k btc med allt som Trump kommer och redan har börjat göra för krypto.

Jag håller nu 45% btc sen virtune altcoin index fonden, sui, aave, render och bittensor.

Kopierar vad jag skrev i altcoin tråden: "När avanza öppnar imorgon kommer jag sälja allt eller nästan allt av mina alts som är AI coins: Near, Bittensor och Akash. Kanske behåller hälften av bittensor.
Istället kommer jag köpa stora altcoins som verkar mest connected till USA och Trumpfamiljen samt hans sfär där Elon Musk osv ingår.
Det kommer bli något i stil med XRP, Solana, chainlink, sui och aave.
Virtune crypto altcoin index är även ett bra val där de flesta som utöver är med där jag inte nämnt fortfarande passar som Avax, Cardano och litecoin: https://www.virtune.com/en/product/altcoin-index

När den riktiga altcoin season börjar som historiskt har varit framför allt i slutet av bullcykeln när btc börjar närma sig sin nya högsta nivå. Då går först stora altcoins upp helt galet och sen börjar mindre och mindre gå upp sinnessjukt om man prickar rätt vilket man inte behöver ha extrem tur för att göra.

Om jag har rätt och dessa större altcoins går upp massor kommer jag när jag känner att det är rätt timing att sälja allt eller en del i taget samt röra mig tillbaka till bland annat de förstnämnda AI coins jag har just nu och troligen även andra mindre altcoins. Därefter sälja även dessa till slut och går antingen till bitcoin och/eller kr eller andra aktier osv.

Detta är planen de kommande veckorna-månaderna utöver att ha runt hälften eller mer i BTC. "

Varsågod: "Top Made in USA Coins by Market Cap "
https://www.coingecko.com/en/categories/made-in-usa

https://coinmarketcap.com/charts/altcoin-season-index/

https://coinmarketcap.com/view/ai-big-data/
Senast redigerad av Badassmfoka 2025-01-22 kl. 18:28.
Citera
2025-01-22, 18:17
Medlem
Badassmfokas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gulastegen
Här är min röriga ALT Coin portfölj : )

SOL: 20.72%
LINK: 12.20%
AVAX: 9.72%
TRUMP: 8.90%
XRP: 7.77%
XLM: 7.66%
NEAR: 7.38%
SUI: 7.35%
STX: 5.67%
aI16z: 4.78%
ICP: 2.80%
FETCH: 2.72%
CARDANO: 1.24%
LPT: 1.09%

Ser bra ut
Citera
2025-01-22, 22:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Badassmfoka
Ser bra ut

Tack för ditt utförliga svar!

Jag kommer nog försöka med samma strategi som dig.
Säljer nog av lite BTC om den passerat 150k.
Säljer också av en del ALT Coins. Köper jag mer ALT nu blir det nog samma du nämnt - som är kopplade till Trump.

Let's see what happens : )

Jag kanske bara behåller allt också i 10 år till.
Citera
2025-01-22, 22:07
Medlem
Du kan ha rätt om ETH, men har så pass mycket och det känns surt att sälja av.
Citera
2025-01-22, 22:24
Medlem
Stopp.Belaggs avatar
Citat:

Säljer också av en del ALT Coins. Köper jag mer ALT nu blir det nog samma du nämnt - som är kopplade till Trump.

Alla eller de flesta alts kommer att ha sjunkit kraftigt i värde om tio år, om du mäter i bitcoin. Poängen med att placera i alts är om man tror sig kunna överlista resten av marknaden och sälja på en topp, i och med att en altcoin då och då brukar göra en kraftig rusning på grund av dess låga marketcap. Att bara hodla ett knippe alts i tio år går inte. Du kan lika gärna kasta pengarna i sjön.

Se t.ex. https://www.swanbitcoin.com/educatio...nder-altcoins/

Den här kommentaren är ganska bra också: https://youtu.be/QwRidEuefXI?si=YDfL-ZTBbJcaRIGy
Senast redigerad av Stopp.Belagg 2025-01-22 kl. 22:45.
Citera
2025-01-23, 06:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av severustheemperor
Plocka upp en historiabok och läs om tulpan-löks handel....

Om man inte förstår att alla "bitcoins" är ett pyramidspel så är man helt jävla rudad.....

Dagen då de säger att de ej längre är konvertibla... el. terrorstämplar dem... så går de till noll..

Kryptostrategi = sälj till looser och köp guld...
Tulpanlökshandel skedde genom att folk skrev löften på papper. Du kan inte lova någon 1 BTC genom att skriva ett papper, du behöver bryta fram 1 BTC med datorkraft. På vilket sätt är det ens samma princip?

Vem ska terrorstämpla? Från ett analytiskt perspektiv, oavsett vad man tycker om BTC, så är det väldigt osannolikt med tanke på Trumps inställning och stora institutioners inställning som t.ex. Blackrock etc. Vad ska dom upptäcka om BTC som dom inte redan känner till? Varför har dom inte terrorstämplat än? Är du så dum så du tror att BTC inte går att spåra?

Varför förbjuder man inte kontanter då eftersom kriminella mest använder det i sina verksamheter?

Ej längre konvertibla på vilket sätt?

Om det är någon som är "helt jävla rudad" så är det du tyvärr. Börja läs lite nyheter och politik så kanske du fattar.
Senast redigerad av david-taxi 2025-01-23 kl. 06:17.
Citera
2025-01-23, 16:10
Medlem
Badassmfokas avatar
Citat:

Låter bra förutom att hålla alts längre än att sälja innan krasch detta år. Precis som Stopp.belägg säger. Katastrof att hålla alts i bear market. Behåll endast BTC om ens det när du tror marknaden har nått sin höjd för denna period. Svårt att veta exakt när och vid vilket pris det är bara.
Citera
2025-01-23, 17:04
Medlem
Citat:
Här är min röriga ALT Coin portfölj : )

SOL: 20.72%
LINK: 12.20%
AVAX: 9.72%
TRUMP: 8.90%
XRP: 7.77%
XLM: 7.66%
NEAR: 7.38%
SUI: 7.35%
STX: 5.67%
aI16z: 4.78%
ICP: 2.80%
FETCH: 2.72%
CARDANO: 1.24%
LPT: 1.09%

Varför satsa på så många föredettingar? Dom flesta alts har ett bra run, sedan i nästa cykel tar dom aldrig ATH igen, kom ihåg att 95%+ av alla alts aldrig slår sina ATH från förra cyklen och sedan långsamt dör ut.

Köpte du alla i början på denna cykle och planerar att sälja av dom under dom kommande månaderna?
Citera
2025-01-23, 22:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KetaminKajsa
Varför satsa på så många föredettingar? Dom flesta alts har ett bra run, sedan i nästa cykel tar dom aldrig ATH igen, kom ihåg att 95%+ av alla alts aldrig slår sina ATH från förra cyklen och sedan långsamt dör ut.

Köpte du alla i början på denna cykle och planerar att sälja av dom under dom kommande månaderna?

Ja, har precis köpt dom. Missade tyvärre senast bull-runet som började i December.

Hoppas på att många kommer stiga framöver. Vem vet.

Har ganska liten allokering ALT Coins (4%) och det mesta i BTC.
Citera
2025-01-23, 22:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Badassmfoka
Låter bra förutom att hålla alts längre än att sälja innan krasch detta år. Precis som Stopp.belägg säger. Katastrof att hålla alts i bear market. Behåll endast BTC om ens det när du tror marknaden har nått sin höjd för denna period. Svårt att veta exakt när och vid vilket pris det är bara.

Jag vill helst undvika att sälja mina BTC (det mesta förvaras säkert på en Ledger). Jag har inte full koll på när och var jag köpte dem (olika exchanges och från privatpersoner) och vill inte riskera att skatta för vinsten och hamna i konflikt med staten – jag bor i Spanien.

Däremot har jag lite BTC på Revolut som jag överväger att sälja av snart för att istället köpa "riktiga BTC" och lägga på min Ledger.

Jag funderar också på att investera mer i BTC, men med syftet att spekulera i prisuppgångar.
Planen är att göra detta via certifikat på Avanza ISK, så jag enkelt kan sälja av vid rätt tillfälle.
Till exempel köpa BTC nu och sälja när priset når runt 140 000 USD, för att sedan invänta en ny dip 2026.

Vad tror du om den strategin?
Citera
2025-01-23, 23:04
Medlem
Badassmfokas avatar
Citat:
Jag vill helst undvika att sälja mina BTC (det mesta förvaras säkert på en Ledger). Jag har inte full koll på när och var jag köpte dem (olika exchanges och från privatpersoner) och vill inte riskera att skatta för vinsten och hamna i konflikt med staten – jag bor i Spanien.

Däremot har jag lite BTC på Revolut som jag överväger att sälja av snart för att istället köpa "riktiga BTC" och lägga på min Ledger.

Jag funderar också på att investera mer i BTC, men med syftet att spekulera i prisuppgångar.
Planen är att göra detta via certifikat på Avanza ISK, så jag enkelt kan sälja av vid rätt tillfälle.
Till exempel köpa BTC nu och sälja när priset når runt 140 000 USD, för att sedan invänta en ny dip 2026.

Ja det låter strålande, du behöver ju inte min hjälp!
Jag kör bara avanza nu för tiden.
Använde en ledger tidigare och skulle tänkt likadant som du om jag fortfarande använde den men sumpade all min "riktiga" över tid av flera anledningar. Fick även bankkonto avstängt och åkte dit hårt på skatten. ^^

Fördelen med "riktig" krypto är ju som hela iden att man är i full kontroll av allt själv utan att bank eller stat har övervakning eller kan stänga ner dina tillgångar. Men de flesta vill trots allt ta ut minst en del av vinst till fiat hittills i samhället och då blir det mycket enklare med både banker och skatt samt lägre skatt genom ISK avanza.

En annan grej som hänt en hel del är ju att man kan få sin wallet eller exchange hackad, tappa bort sin hårdvaruplånbok etc.
Så båda sätt har sina för och nackdelar, antagligen bäst att göra som du där du använder båda för det dem passar bäst för.
Citera
2025-01-23, 23:12
Medlem
Citat:

BTC är ju aldrig fel långsiktigt så det är bara att köra på där. Vad beträffar Avanza, se till bara att du väljer rätt fond, Valour Bitcoin (BTC) Zero SEK är billigast och populärast vad jag vet.
Sedan om du redan är inne på Avanza så kan du ju fundera på om MicroStrategy-aktier kan vara intressant (som att köpa BTC med hävstång).

Tror även att man nu kan flytta ut krypto från Revolut, men då det är BTC så kanske det är billigare att först sälja av och sedan köpa nytt från en annan exchange som tex Binance. Beror lite på hur mycket du sitter på. Men samtidigt vill du ju indvika skatten, a ja värt att se över.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in