2025-01-22, 23:39
Medlem
Vad gäller om man är passagerare och är skuldsatt? Om polisen stoppar min kompis som kör och han är GRÖN kan de ändå be mig visa legitimation och be mig ta av min jacka osv? Även om jag bara är passagerare (inte krminell ingen bil körkort eller bostadsrätt).bara vanliga skulder?

Tydligen blev en man stoppad med en kvinna som var passagerare (kvinnan) hade skulder och dom tog hennes jacka och Apple Watch även om hon inte körde bilen.
Citera
2025-01-22, 23:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lifegoeson1
Vad gäller om man är passagerare och är skuldsatt? Om polisen stoppar min kompis som kör och han är GRÖN kan de ändå be mig visa legitimation och be mig ta av min jacka osv? Även om jag bara är passagerare (inte krminell ingen bil körkort eller bostadsrätt).bara vanliga skulder?

Tydligen blev en man stoppad med en kvinna som var passagerare (kvinnan) hade skulder och dom tog hennes jacka och Apple Watch även om hon inte körde bilen.

De har befogenheter att ta värdesaker höger vänster från skuldsatta, sen kan de ta bilen också om de anser att skuldsatt x är i besittning av bilen. det är lite godtyckligt.
Citera
2025-01-22, 23:47
Medlem
Zaedrewss avatar
Citat:

Jo men svaret redan där. De kollar samtliga. Sedan om skulder och har en Rolex och värsta märkesjackan så blir det beslag.
Citera
2025-01-22, 23:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LDRLDR
De har befogenheter att ta värdesaker höger vänster från skuldsatta, sen kan de ta bilen också om de anser att skuldsatt x är i besittning av bilen. det är lite godtyckligt.

Fast om jag är passagerare och inte kör bilen? Varför vill de kolla mig? Om personen som kör inte har skulder och allt är grönt?
Citera
2025-01-22, 23:49
Medlem
PatrickEkwalls avatar
Jag har svårt att förstå vad bilen har för funktion i scenariot.
Citera
2025-01-22, 23:52
Medlem
knark-kungens avatar
Du äger inte ens din egen jacka?

Ja polisen har rätt att ta dina kläder.

Polisen kan göra utmätning i samarbete med kfm när dom ser dig på krogen, du är aldrig säker, betala dina skulder
Citera
2025-01-22, 23:52
Medlem
Citat:
Fast om jag är passagerare och inte kör bilen? Varför vill de kolla mig? Om personen som kör inte har skulder och allt är grönt?

Det fanns väl en misstanke när bilen stoppades. Oavsett vem det gäller. Självklart kan dom kolla dig.
Citera
2025-01-22, 23:53
Medlem
StonedMonkeys avatar
Citat:

För att kolla om du har skulder?
Citera
2025-01-22, 23:54
Medlem
Citat:

Som sagt , godtyckligt.. som med skatteverket.. du har omvänd bevisbörda.
Citera
2025-01-22, 23:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PatrickEkwall
Jag har svårt att förstå vad bilen har för funktion i scenariot.

Kan vara att man stoppas för vanlig grundkontroll?
Citera
2025-01-22, 23:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av knark-kungen
Du äger inte ens din egen jacka?

Ja polisen har rätt att ta dina kläder.

Polisen kan göra utmätning i samarbete med kfm när dom ser dig på krogen, du är aldrig säker, betala dina skulder

Jag äger min jacka? Men ändå äger jag inte den om jag är skuldsatt hos KFM? Vad jag vet om så råkade inte vanliga människor ut för denna typ av förnedring innan men nu skiter polisen och KFM
Citera
2025-01-22, 23:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av StonedMonkey
För att kolla om du har skulder?

Fast varför ska dom göra det? Vad jag vet om så har det inte varit så innan bara om man är krminell har man en utmätning via lönen? Varför ska polisen förnedra en framför andra människor
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in