Den nya lagen göt det möjligt för Kronofogden att ta beslut om utmätning på distans innan var man tvungen att göra det på plats, det är den stora skillnaden. Om man har skulder som gått till utmätning får man räkna med att Kronofogden när som kan utmäta saker, skulle bli svårt annars att driva in skulder.
Blir även rätt roligt att vissa i tråden försöker peka ut Sverige som exotermt i denna fråga, att driva in skulder är en prioriterad fråga i alla länder. Är det inte i Indien som man skickar ut personer i speciella kläder som följer den skuldsatta tills denna betalt?