2025-01-22, 22:22
Medlem
bomhulls avatar
Svenskar som använder engelska namn till sina barn :liam,todd,jake,kevin,lance,noah,william osv
Förut så skulle jag säga namn som slutar med y,: conny,ronny,sonny,jhonny..
Citera
2025-01-22, 22:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DrunkenZealot
Bentgy, är det WT?

Nej Bentgy är en chat-gpt hallucination.
Citera
2025-01-22, 22:25
Medlem
William är väl ändå ett tyskt eller franskt namn. Klingar inte WT i mina öron. Liam däremot.
Citera
2025-01-22, 22:25
Avstängd
DrunkenZealots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kalleboool
Nej Bentgy är en chat-gpt hallucination.
Fast det är väldigt WT för det slutar på y?

Edit:
Ser att det 1785 finns en Bengty
https://www.geni.com/people/Bengty-Persson/6000000209688118371

Ett riktigt WT med andra ord.
Senast redigerad av DrunkenZealot 2025-01-22 kl. 22:28.
Citera
2025-01-22, 22:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TobiasBeecher
Bondnamn förr var väl ändå inte något som sågs som wt? Typ Arvid, Sven, Anders, Ida, Ada, Agda. Utan vad som kallas för wt-namn kom med när den amerikanska kulturen på allvar gjorde intåg i Sverige. Majoriteten av bärarna av y-namn är nog inte wt utan arbetarklass. Förr fanns kriminella med mer traditionella namn som Lars, Ove, Stefan. Peter osv. Men enligt flashback med framgångsrika och välartade typ A-människor består svenskarna till 80% av wt där namnval som Hugo, William och Adam kvalar in. Men snobbarna på detta forum blandar ihop arbetarklass med wt. Och de tre nämnda namnen finns i alla samhällsklasser. Wt är inte det samma som att vara knegare med stort intresse för motor och noll intresse för litteratur, utan wt är att leva ansvarslöst.
Anna, Anders, Olof är väl mer gamla bondnamn.

Jag minns inte namnen som var innan. Det är flera decennier sedan jag läste om det. Lillemor, Gullmor, Rosmarie. Sådana namn är tror jag, från den första vågen. Jag minns inte alls riktigt mansnamnen. Lars och Ove? Inte en susning. Leif är iallafall ett wt namn. Tänk GW Persson. Typisk arbetarklass och med ett y namn där också. Gustav är däremot inte ett wt namn.

Jag har försökt komma på namnet på en intressant bok jag läste för evigheten sedan men har glömt helt vad den hette. Skälet är just att det fallit bort viktig kunskap kring varför vissa namn ursprungligen var lägsta arbetarklass. Det var de amerikanska och engelska namnen då de är importnamn och därifrån fick vi y-namnen. Reglerna för andra namn är stt de var "gulliga". Lite så fungerar det medan Liam (eller om det var något snarlikt namn) som är de senaste generationernas namn samtidigt kan vara högre klass. Vi pratar då om de brittiska namnen. Är osäker på namn såsom Tor om inte de också är det ni då definierar som wt-namn.

Ja det är arbetarklass namn. Dvs namnen berör människor som sällan blev ingenjörer om vi säger som så. Samtidigt som de var mer överrepresenterade bland problem i samhället. Det unikt gulliga eller tuffa. Sådant som kom med populärkultur och inte riktigt finkulturell smak. Liam är ett exempel på brittiska influenser. Men det är sannolikt mycket mindre klasstyrt idag.

Moa och liknande är namn som bör kvala in under reglerna. Gulligt och oakademiskt. Moa. Alva. Tove, Freja. Pluttinuttigt är också y-namn. Annars hade Jenny inte varit ett sådant.

Det säger sig självt att det är mer utsuddat idag än vad det var förr. De flesta tror att de förstår för att de någon gång hört att y-namnen går det illa för och sedan kan de identifiera Liam med enkelhet eftersom det uppenbart är engelskt. Men vi har internationella namn som sedan fungerar på närmast motsatt vis.

Men jag vill med viss reservation av att jag kan missuppfatta några av dagens namn, påtala att vi har haft människor som hetat Moa och Alva med annat som ändå gjort sig stora namn. Dock var ju de mer feminister. Ändå så var det också många av våra första feministiska ikoner kom ur privilegierade mijöer.

Om era namn som ni upplever är så himla bra och stabila aldrig bars av eliten eller knappt av medelklass och saknas i historieböckerna, då vet ni hur obetydliga arbetarklassnamn de generellt antagligen var. Eller att de var "opassande" bland människor med status och bör ha kunnat utgjort någon form av skiljelinje mellan folk och folk.

Men det är lite tråkigt att man glömmer en hel del kunskaper man har haft. Jag såg det väl aldrig som särskilt viktigt att minnas men men.
Senast redigerad av BestTransport 2025-01-22 kl. 22:48.
Citera
2025-01-22, 22:32
Medlem
Kevin är ju urfadern till WT-namn.
Få namn som slår boomen den hade för typ 20år sen.
Var ju i princip omöjligt att hitta en förskola där inte nån hette Kevin.

Tindra var väl motsvarigheten i samma veva.

Skillnaden var att även vanligt folk döpte sin dotter till Tindra.
Kevin var ju nästan uteslutande lågt stående föräldrar som anammade Kevin till sin avkomma.

Annars är ju klassikern en annorlunda stavning det största beviset på att föräldrarna gått livets hårda skola, hoppade av gymnasiet och blev förälder innan man fyllt 20år.

Det bokstavligen kryper i kroppen när man ser ”häftiga och unika” stavningar.
S byts ut mot Z eller C. Cimon/Zebaztian
J byts ut mot Y. Yohanna/Yesper.

Eller kastar in ett fullständigt onödigt H. Gärna ihop med en lika onödig stavning.
Whiking eller Zarah. Oh dear lord…

Kommer ju inte få göra annat än att förklara sin stavning VARENDA gång man ska få någon att skriva namnet.
Citera
2025-01-22, 22:43
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SvenHelsing
Harry var intressant. Det har onekligen en helt annan klang än Ronny, Benny, Tony, Jimmy, Kenny, Sonny etc.

Förutom Harry så räknar du upp namnen på de flesta problemungarna i min skola när man gick i högstadiet i slutet av 80-talet.
Du glömde Conny ska tilläggas.

Även Tommy är ett Y-namn men har inte kvalat in på skitlistan lika bra.
Citera
2025-01-22, 22:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hegamon
Jag har ett namn jag tycker angränsar till ett WT-namn vilket är Linus. Oavsett så tycker jag om mitt namn, det känns någorlunda ovanligt och gemytligt. Däremot kan jag hålla med om att begreppet som fanns när jag växte upp vilket var att "alla som heter Linus är dumma i huvudet" faktiskt kan stämma, om jag generaliserar grovt. Jag blev faktiskt ordagrant informerad om att jag var "helt dum i huvudet" vid något tillfälle på gymnasiet, för jag ansågs tydligen vara det av en klasskamrat.

Rent krasst så ser jag WT i namn som den svenska underklassen har. Det är idag namn inspirerade av amerikansk populärkultur och amerikanska talk-shows. Självfallet ser jag våra Y-namn som en mycket stark WT-markör, det förhållningssättet gällde förr och det gäller även idag för min del.

Men Linus brukar väl inte komma upp när folk gör sådana här listor vanligtvis. Enda grejen med Linus (för mig) är att det känns som att det är ett passande namn på ett barn men jag har svårare att se typ en 50 åring byggarbetare heta det. Samma sak med Hampus av någon anledning.

Om topic: Diskussionen om wt och vilka namn som associeras med det är inget annat än klassförakt. Därför kommer vilka namn som anses vara låg-status-namn att ändras över tid. Y-namn har nämnts flera gånger men det känns något otidsenligt. Exempelvis så kanske många som frihetsberövades förr hette något y-namn men hur många med y-namn finns det i fängelserna idag?
Citera
2025-01-22, 23:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CalzoneItalia
Alla namn som slutar på Y. Ronny ,Conny,Sonny och så vidare.

Hur är det med My, är det WT?
Citera
2025-01-22, 23:23
Medlem
Cuculuscanoruss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tredici13
Men Linus brukar väl inte komma upp när folk gör sådana här listor vanligtvis. Enda grejen med Linus (för mig) är att det känns som att det är ett passande namn på ett barn men jag har svårare att se typ en 50 åring byggarbetare heta det. Samma sak med Hampus av någon anledning.

Om topic: Diskussionen om wt och vilka namn som associeras med det är inget annat än klassförakt. Därför kommer vilka namn som anses vara låg-status-namn att ändras över tid. Y-namn har nämnts flera gånger men det känns något otidsenligt. Exempelvis så kanske många som frihetsberövades förr hette något y-namn men hur många med y-namn finns det i fängelserna idag?

Det är min tes. Jag tror att på sikt kommer de sk Y-namnen också bli normala. Flera i tråden har redan nämnt att de inte ser tex ”Harry” som ”wt” sen har jag också sett någon nämna ”Viking” som ett ”wt” namn och det är ju ett fornsvenskt namn med historia.

Sammanfattningsvis verkar det finnas två riktningar. Den första är utländska namn utan ”anor” sen är det lite olika var gränsen går om det nu är 1940-tal eller om det är runt sekelskiftet 1900 (Där namnen i huvudsak kommer från utländska kändisar). Den andra kategorin verkar definiera ”WT”-namn baserat på personliga upplevelser, det är här vi får en paradox då flera fornsvenska namn tex Orm eller Viking verkar upplevas som ”wt” av vissa. Vilket gör det hela till en mycket mer komplex fråga.
Senast redigerad av Cuculuscanorus 2025-01-22 kl. 23:28.
Citera
2025-01-23, 00:02
Medlem
Eoppoyzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JeffDavis
Björnes hund heter ju för fan Hugo!

Det är ju ingen riktig hund.
Citera
2025-01-23, 00:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cuculuscanorus
Det är min tes. Jag tror att på sikt kommer de sk Y-namnen också bli normala. Flera i tråden har redan nämnt att de inte ser tex ”Harry” som ”wt” sen har jag också sett någon nämna ”Viking” som ett ”wt” namn och det är ju ett fornsvenskt namn med historia.

Sammanfattningsvis verkar det finnas två riktningar. Den första är utländska namn utan ”anor” sen är det lite olika var gränsen går om det nu är 1940-tal eller om det är runt sekelskiftet 1900 (Där namnen i huvudsak kommer från utländska kändisar). Den andra kategorin verkar definiera ”WT”-namn baserat på personliga upplevelser, det är här vi får en paradox då flera fornsvenska namn tex Orm eller Viking verkar upplevas som ”wt” av vissa. Vilket gör det hela till en mycket mer komplex fråga.

Du "vet" om det är WT eller inte, skulle jag säga.

Tror det handlar mest om föräldrarna som är WT eller ej.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in