2024-12-21, 14:57
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av slurppen
Om vi nu har bestämt att vi både ska utveckla vårt ubåtsförsvar. Samt att kunna ha kvar ubåtsbyggandet i Sverige. Så får vi acceptera det. Liknande som det betydligt dyrare flyget.

Att vi sedan tycker att Type 212CD är en bra lösning är en annan sak. Men vi har inte heller behovet att att bara ha Type 212CD. Utan en mix med inhemska ubåtar skulle vara en skaplig lösning. Däremot får vi hoppas det är realistiska ubåtsplaner. För att se om vi ska fortsätta med detta.

Likaså som en del av oss tycker att Sverige satsar på för små fartyg med Visby NG 80 m etc. Men där verkar det som vindarna börjar vända. Då det pratas om Visby 2 fartyg på 90 m. Så vi får se hur det nu blir med LUL.
Fast behövde vi verkligen egen kapacitet att bygga ubåtar? Något som behöver ersättas vart 30:e år? Kockums var redan uträknat som ubåtsbyggare.
Vi kan jämföra med Norge vars nya ubåtar börjar att byggas nu men börjar att levereras år 2029.
A26 beställdes år 2015.
Sverige behöver inte egen kapacitet att bygga flygplan heller för den delen.
Citera
2024-12-22, 09:21
Medlem
Nästa Ubåtsklass kommer vara en utveckling av Gotlandsklass, enligt ansvarig chef på FMV. Den borde således gå snabbare att bygga än Blekingeklass.

https://youtu.be/mEV3pHwwfmE?si=Nag2gq8n474igVv9
Citera
2024-12-22, 14:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Petronius
Nästa Ubåtsklass kommer vara en utveckling av Gotlandsklass, enligt ansvarig chef på FMV. Den borde således gå snabbare att bygga än Blekingeklass.

Med andra ord, inget utrymme för nya och kostsamma koncept, det tolkar jag det som?

Kollade precis SAABs hemsida. Vad jag kan minnas var det stort fokus på A26 och de olika storleksvarianterna av A26 tidigare: Pelagic, Oceanic, Oceanic (Extended Range). Pelagic nämns inte någonstans nu (av vad jag kan se) och omnämnandet av de andra alternativen är mer diffust. Det verkar som att man har tappat lite av förtroendet kring A26 som marknadsföringskoncept.
Citera
2024-12-22, 16:50
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kaskadermedmera
Med andra ord, inget utrymme för nya och kostsamma koncept, det tolkar jag det som?

Kollade precis SAABs hemsida. Vad jag kan minnas var det stort fokus på A26 och de olika storleksvarianterna av A26 tidigare: Pelagic, Oceanic, Oceanic (Extended Range). Pelagic nämns inte någonstans nu (av vad jag kan se) och omnämnandet av de andra alternativen är mer diffust. Det verkar som att man har tappat lite av förtroendet kring A26 som marknadsföringskoncept.
Osäljbara efter 3 misslyckade försök.
Citera
2024-12-22, 21:38
Medlem
Barbus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Fast behövde vi verkligen egen kapacitet att bygga ubåtar? Något som behöver ersättas vart 30:e år? Kockums var redan uträknat som ubåtsbyggare.
Vi kan jämföra med Norge vars nya ubåtar börjar att byggas nu men börjar att levereras år 2029.
A26 beställdes år 2015.
Sverige behöver inte egen kapacitet att bygga flygplan heller för den delen.

Kompromissen borde vara att slopa inhemska ubåtar och behålla inhemska flyget. Flyget finns det fortfarande relevant kompetens. Ubåtar finns det inget kvar av.
Citera
2024-12-22, 22:32
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Barbu
Kompromissen borde vara att slopa inhemska ubåtar och behålla inhemska flyget. Flyget finns det fortfarande relevant kompetens. Ubåtar finns det inget kvar av.
Tvek på den, SAAB fick sådant beröm för sina snabba och billiga utveckling av T-7 Redhawk.
https://www.popularmechanics.com/military/aviation/a44272041/why-t7-red-hawk-trainer-is-behind-schedule/

Vi har lagt miljarder på att återta förmågan att bygga ubåt, lite sent att bromsa nu.
Citera
2024-12-24, 10:54
Moderator
Eerieyes avatar
Flyttade ett dussin inlägg till tråden om T-7.

/Mod
Citera
2025-01-21, 19:13
Medlem
Svt har sluppet en fin podcast med tittelen - Ödesfrågan om de svenska ubåtarna.

Mye av den handler om A26, men også hva som eventuelt skal/må skje fremover.
Jeg fikk den ikke til å spille av i nettleser, men lastet ned mp3-fila.

https://www.sverigesradio.se/avsnitt/odesfragan-om-de-svenska-ubatarna-grans
Citera
2025-01-22, 20:55
Medlem
WeMadeYous avatar
Polska försvarsministern var på besök i dagarna och en eventuell ubåtsaffär diskuterades såklart igen.
Polen hade även med en egen industridelegation. Är väl rätt uppenbart att man söker någon form av motaffär vilket är logiskt eftersom det är en stor affär.

https://www.svd.se/a/4BGLvR/polen-vill-kopa-svensk-ubatsflotta
Citera
2025-01-22, 23:08
Medlem
perry2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WeMadeYou
Polska försvarsministern var på besök i dagarna och en eventuell ubåtsaffär diskuterades såklart igen.
Polen hade även med en egen industridelegation. Är väl rätt uppenbart att man söker någon form av motaffär vilket är logiskt eftersom det är en stor affär.

https://www.svd.se/a/4BGLvR/polen-vill-kopa-svensk-ubatsflotta

Motaffär?
Skroven till Luleåklassen?
Citera
2025-01-22, 23:23
Medlem
WeMadeYous avatar
Citat:
Ursprungligen postat av perry2
Motaffär?
Skroven till Luleåklassen?

Kan tänka mig det. Kanske ett samarbete för bygge av nya minröjningsfartyg? Kosterklass är ganska gammal.
Citera
2025-01-23, 13:01
Moderator
Eerieyes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WeMadeYou
Kan tänka mig det. Kanske ett samarbete för bygge av nya minröjningsfartyg? Kosterklass är ganska gammal.

Och minor kan läggas från t ex flyg. Tycker att minjakt borde vara ett prioriterat område speciellt i Öresund och längs västkusten. Infarterna till Göteborg har f ö mycket stor strategisk betydelse och måste hållas öppna.

Här kommer bogluckan på A26 in också - det blir allt viktigare att kunna utföra undervattensarbeten dolt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in