2025-01-22, 15:15
Medlem
Ja, kort och gott, varför betalar vissa 1500 kr för psykolog när man kan få för 100 kr?
Är det mest företag som betalar 1500 kr?
Citera
2025-01-22, 15:18
Medlem
Klandalfs avatar
Varför betala för oxfilé när man kan äta slaktavfall?
Citera
2025-01-22, 15:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flashback100
Ja, kort och gott, varför betalar vissa 1500 kr för psykolog när man kan få för 100 kr?

Var får man för 100:-?
Citera
2025-01-22, 15:22
Medlem
Citat:
Är det samma kvalitet på båda finns det ingen anledning att betala det högre beloppet. Det visste du innan du la in detta inlägg.
Citera
2025-01-22, 15:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Carl.Apiarie
Är det samma kvalitet på båda finns det ingen anledning att betala det högre beloppet. Det visste du innan du la in detta inlägg.
Jag ser inte kopplingen, tyvärr. 100 kr är ju även subventionerat. Du menar att alla psykologer som är duktiga kör privat, även nyutexaminerade utan erfarenhet?
Citera
2025-01-22, 15:40
Medlem
Kapitalistkalles avatar
Bör väl ha något att göra med högkostnadsskyddet?
Citera
2025-01-22, 16:31
Medlem
Citat:
Jag ser inte kopplingen, tyvärr. 100 kr är ju även subventionerat. Du menar att alla psykologer som är duktiga kör privat, även nyutexaminerade utan erfarenhet?
Gå till den som tar 100-...Huvudsaken är att du blir frisk.
Citera
2025-01-22, 16:33
Medlem
Du får inte för 100kr besöket hur mycket du vill. Först och främst är det inte säkert att du ens får en tid, på många ställen är det kö i flera år. Sen om du får träffa en psykolog så får du ett par besök och sen får du vänta igen.
Citera
2025-01-22, 17:07
Medlem
Psykologbesök för 100 kronor får man ifall ditt problem bedöms som tillräckligt allvarligt men samtidigt tillräckligt behandlingsbart. Du väntar sedan ett par månader och får max 10 samtal.

För 1500 kan du få hjälp med detsamma med det du vill ha hjälp med på det sätt du vill och väljer själv psykolog.
Citera
2025-01-22, 17:09
Medlem
HBTKuks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Carl.Apiarie
Det kan vara att en är på en liten mobilskärm och den andra är ett riktigt samtal där man verkligen förstår varandra, kan läsa in kroppsspråk och så vidare.
Citera
2025-01-22, 17:55
Moderator
Maviels avatar
Det finns olika former av terapi och inte alla erbjuds av det offentliga. Ofta får man bara begränsat med samtal (man brukar få 10 gånger eller dylikt) och KBT. Vill man gräva djupare i sina bekymmer och utforska andra metoder så får man pröjsa själv.
Citera
2025-01-22, 18:07
Medlem
Citat:

Därför att det idag är hopplöst att få tid hos en psykolog i den offentliga sjukvården. För ett tiotal år sedan, när jag hade en djup depression, fick jag gå varje vecka hos psykolog på min närmaste vuxenpsykiatriska klinik. Nu får man, med samma diagnos, inte ens tid hos en kurator än mindre en psykolog, det enda man erbjuds är ett meningslöst kortare samtal med en sjuksköterska som bara beklagar att det är anställningsstopp inom regionens psykvård och , det yttersta beviset på att psykvården kollapsat helt, säger åt en att man själv får försöka med att hitta någon inom Svenska kyrkan för att få någon att tala med!

Numer får enbart de svårast sjuka o självmordsbenägna träffa psykologer och läkare. På nåder kan vi andra få recept utskrivna… Den svenska psykvården har gått käpprätt åt helvete.
Om jag hade råd skulle jag mer än gärna betala 1500:- för en psykolog men den summan finns inte.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in