2025-01-22, 12:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RightRite
Jävla hjärntvätt alltså...
Nu när du förklarat lite mer så fattar jag.

Ja jag ber om ursäkt för att jag skrev lite flummigt.
Citera
2025-01-22, 12:53
Medlem
RightRites avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Theicebear
Ja jag ber om ursäkt för att jag skrev lite flummigt.

Äsch, ingen fara.
Ber också om ursäkt att jag gick så hårt på dig.
Citera
2025-01-22, 12:59
Medlem
RFTs avatar
Citat:
Ja de ska få påstående och sen skriva varför det är synd om personerna som blir ”utsatta”

Jag har låtit eleverna göra liknande uppgifter.
Det handlar nog i första hand inte om att man ska tycka synd om folk. Det handlar snarare om att man ska få en förståelse för olika ”gruppers” ställning i samhället, historiskt och i nutid och motverka diskriminering och fördomar.
Och det handlar inte bara om HBTQ utan lika mycket om minoriteters rättigheter (t ex samerna).
Allt i skolan har ju sin utgångspunkt i FN:s deklaration om de mänskliga rättigheterna och i EU:s stadga om de grundläggande rättigheterna.
Senast redigerad av RFT 2025-01-22 kl. 13:02.
Citera
2025-01-22, 13:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RFT
Jag har låtit eleverna göra liknande uppgifter.
Det handlar nog i första hand inte om att man ska tycka synd om folk. Det handlar snarare om att man ska få en förståelse för olika ”gruppers” ställning i samhället, historiskt och i nutid och motverka diskriminering och fördomar.
Och det handlar inte bara om HBTQ utan lika mycket om minoriteters rättigheter (t ex samerna).
Allt i skolan har ju sin utgångspunkt i FN:s deklaration om de mänskliga rättigheterna och i EU:s stadga om de grundläggande rättigheterna.

Ja jag tycker det du skriver verkar vettigt och håller med. Problemet med den här specifika uppgiften är att man tar påstående som inte alltid är svart på vitt och lär ut det som om det vore 100 procentig fakta. De låter heller inte eleverna få en egen uppfattning utan man säger att så här är det punkt.

Till exempel så påstår de att det finns mer än 2 kön och att man har bättre möjligheter att bli vd om man heter Johan eller Henrik gentemot om man va kvinna.
Citera
2025-01-22, 14:02
Medlem
RFTs avatar
Citat:
Ja jag tycker det du skriver verkar vettigt och håller med. Problemet med den här specifika uppgiften är att man tar påstående som inte alltid är svart på vitt och lär ut det som om det vore 100 procentig fakta. De låter heller inte eleverna få en egen uppfattning utan man säger att så här är det punkt.

Till exempel så påstår de att det finns mer än 2 kön och att man har bättre möjligheter att bli vd om man heter Johan eller Henrik gentemot om man va kvinna.

Om uppgiften fastslår att det finns fler än två juridiska kön så är ju det fel.
Om uppgiften däremot konstaterar att det finns organisationer som opinionsbildar för att lagen borde ändras, så ser jag inget problem med uppgiften. I grund och botten handlar ju en sådan uppgift om förståelse för, inte bara människor som identifierar sig som icke-binära människor, utan om förståelse för alla minoriteter (t ex urfolken i Amazonas) och deras livsvillkor och rättigheter.

Om uppgiften om VD:ar hävdar att män har lättare att få chefsjobb än kvinnor, så är man nog i en gråzon.
Om uppgiften däremot konstaterar att det är fler män än kvinnor på chefspositioner, så stämmer ju det, det finns statistik på det. Uppgiften borde då handla om att fundera över varför det är så, och hur det kan bli mer jämställt i samhället överlag.

Den här sortens arbetsuppgifter måste alltid börja med att eleverna undervisas om och läser in sig på fakta, lagar, förordningar, statistik, aktuell forskning, vetenskapliga undersökningar, vilka olika åsikter det finns och vilka organisationer som ”lobbar” för vad, etc.
Därefter kan man ta itu med att diskutera. Utan att man är påläst, blir det inga djupare diskussioner, utan bara ett personligt tyckande.
Senast redigerad av RFT 2025-01-22 kl. 14:10.
Citera
2025-01-22, 14:04
Medlem
Citat:
Min son går 2an på gymnasiet och har visat mig deras senaste skoluppgift.

Uppgiften handlar om samhälls normer och sexualitet.

Han har visat mig uppgifterna de jobbar med och jag kan inte tro mina ögon när jag ser vad de tvingas lära sig om.

I en uppgift står det bland annat om Heteronormen och hur de homosexuella ses som onormala och genomgår en djup diskriminering i svenska samhället.

Det står även om ”Svenskhets normen” och hur det är ett stort problem för ”Svenskar” att de har svårt att accepteras som svensk om man har utländska föräldrar även fast man är född i Sverige.

Det fortsätter så med allt möjligt Pk, woke vänstervriden uppfattning om samhället.

Skolan skriver också att det skulle vara en norm i Sverige att män accepteras tafsa och vara våldsamma mot kvinnor.

Så min fråga till er är hur ni ställer er till att skolan lär ut sådan här meningslös propaganda med ett tydligt politiskt syfte.

De försöker upplysa problem som knappt finns och gör det till en stor grej för att locka över väljare till vänstern.

Lärarna som undervisar i ämnet är även otroligt vänster vridna enligt min son.

Ämnet är fritt för diskussion ska skolan undervisa såhär?

Mod får flytta tråden om den ligger fel tack.
Det står om. Men vad är uppgifterna, vad ska eleverna göra?
Citera
2025-01-22, 14:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RFT
Om uppgiften fastslår att det finns fler än två juridiska kön så är ju det fel.
Om uppgiften däremot konstaterar att det finns organisationer som opinionsbildar för att lagen borde ändras, så ser jag inget problem med uppgiften. I grund och botten handlar ju en sådan uppgift om förståelse för, inte bara människor som identifierar sig som icke-binära människor, utan om förståelse för alla minoriteter (t ex urfolken i Amazonas) och deras livsvillkor och rättigheter.

Om uppgiften om VD:ar hävdar att män har lättare att få chefsjobb än kvinnor, så är man nog i en gråzon.
Om uppgiften däremot konstaterar att det är fler män än kvinnor på chefspositioner, så stämmer ju det, det finns statistik på det. Uppgiften borde då handla om att fundera över varför det är så, och hur det kan bli mer jämställt i samhället överlag.

Läraren fastslog att det finns mer än två kön och att man har bättre möjligheter i samhället att få jobb som vd om man heter Johan eller Henrik.
Citera
2025-01-22, 14:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IngridBe
Det står om. Men vad är uppgifterna, vad ska eleverna göra?
Har publicerat hela uppgiften i tråden om du bläddrar tillbaka lite.
Citera
2025-01-22, 14:08
Medlem
Citat:
Ja de ska få påstående och sen skriva varför det är synd om personerna som blir ”utsatta”
Står det verkligen så i uppgiften?
Citera
2025-01-22, 14:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IngridBe
Står det verkligen så i uppgiften?

Nej såklart det inte står så ordagrant men uppgiften lämnar inget utrymme för att man ska få ha en diskussion om hur stor påverkan normerna har för samhället, eller att få ifrågasätta om dessa normer verkligen stämmer.
Citera
2025-01-22, 14:15
Medlem
Citat:
Nej såklart det inte står så ordagrant men uppgiften lämnar inget utrymme för att man ska få ha en diskussion om hur stor påverkan normerna har för samhället, eller att få ifrågasätta om dessa normer verkligen stämmer.
Jag hittar citat om normerna, men inte vad som är själva uppgiften.
Citera
2025-01-22, 14:15
Medlem
RFTs avatar
Citat:
Läraren fastslog att det finns mer än två kön och att man har bättre möjligheter i samhället att få jobb som vd om man heter Johan eller Henrik.

Jag lade till lite mer i mitt svar ovan, medan du skrev detta.

Jag skulle ha framfört dessa båda saker som frågor till eleverna att fundera över. Sedan de läst in sig på sakerna naturligtvis.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in