2025-01-20, 14:22
Medlem
EricBlairs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Neeek
Jag håller med, för 10-15k per skalle får man bra mycket mer för stålarna om man far till alperna jämfört med exempelvis Åre.

Testa att jämföra en flygresa till Åre inkluderande hotell, halvpension, liftkort och skidhyra. Jämför det med desamma till Alperna

Japp, Österrike o Italien ger mest för pengarna. Schweiz o Frankrike är dyrare och inte lika gemytligt mottagande på hotell mm.

Har inte kollat i östra Europa men kan tänka mig att det finns några riktigt prisvärda pärlor där med.
Citera
2025-01-20, 14:48
Medlem
Ja det har blivit dyrt.
När jag såg hur dyrt det var (ca 20.000:- för liftkort och stuga) tänkte jag som du att jag åker nog till Gran Csnaria i stället. Men det kostar 50-60.000:- för sex vuxna..
Så solresor är inte billigt heller..
Citera
2025-01-20, 16:22
Medlem
Sikkans avatar
Tänker man till lite behöver det inte blir så blodigt. Ca 5 papp för boende för 2 vuxna, 3 barn. Ski in/out där vi bor nu. Tar med 4-5 preppade måltider x2. Lånat utrustning på Fritidsbanken.

Detta utanför högsäsong förstås
Citera
2025-01-20, 18:34
Medlem
sucuks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MickelMan
Avundas alla som åker på skidsemester, har varit en dröm sen man var liten men det har aldrig blivit av, man har givetvis råd med detta men man får fan åka dit själv och då kan det lika bra kvitta.

Skulle lätt kunna bränna 30k för en sådan resa men då får det gärna vara scooterturer inkluderat i priset.

Det är seriöst inte mycket att avundas, åkte som barn till sälen med familjen ta mig fan varenda vinter och det lär ha varit många sköna tusenlappar farsan la på detta "nöje" helt i onödan.

Vi barn hade större behållning av att gräva grottor i snön än att stå snorig i skidbacken som jag minns det. Har inte en gång i vuxen ålder satt en fot i svenska fjällen så jag såg mig då uppenbarligen mätt på skiten

Råd till föräldrar; sondera vad era telningar faktiskt tycker om upplevelsen innan ni slösar enorma belopp i ett meningslöst försök att imponera på grannarna hemma på gatan..
Citera
2025-01-20, 21:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Perfecthairline
Jag satt och kollade lite om man skulle åka på en skidresa med familjen och blev helt chockad över priserna!

Kollade i sälen och fram till följande.

-Priserna för en veckas boende i Sälen varierar beroende på standard och läge men boende genom Skistar kostar cirka 19 000’SEK för en vecka under högsäsong.

Liftkort: För två vuxna och två barn över sju år kostade liftkorten sammanlagt cirka 12000 SEK för en vecka under högsäsong 2025.

Skiduthyrning: Priserna för skiduthyrning varierar beroende på utrustningens nivå och uthyrningsställe men kostar för vuxna och två barn sammanlagt cirka 3 500 SEK för en vecka

Sammanlagt uppskattas kostnaden för boende, liftkort och skiduthyrning för en vecka i Sälen för två vuxna och två barn till cirka 35 000 SEK under högsäsong. 35 500 SEK för att åka skidor!!! Då är inte ens mat och bensin inräknat!

40000 SeK för att riskera en vecka med dåligt väder och griniga barn som gnäller i kön till skidliftarna!

Man måste vara helt jävla pantad om man betalar nästan 40 000 SEK för en veckas skidresa, jag tar mycket hellre barnen på en solresa!
Skolresan kan sluta med: matförgiftning, stöld, olyckor, förseningar, sjukdom, naturkatastrofer. Vansinnigt att riskera pengar och tid på detta risktagande.
Citera
2025-01-20, 21:57
Medlem
Liftkorten är väldigt dyra men man kan kompromissa lite med boendet och välja en stuga 30 minuter med bil ifrån system i fråga köpa med sig mat ifrån Lidl och grilla korv i backen. Då kommer man lätt ned i totalkostnaden även med ett större sällskap. Så gjorde man förr i tiden men nuförtiden är det ju ski-in/out som gäller och överprisade SkiStaraktiviteter som fölket vill ha.
Citera
2025-01-20, 22:00
Medlem
StorKokoss avatar
Man kan ju hyra en skoter och köra upp så blir det billigare man slipper liftkorten.
Citera
2025-01-20, 22:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tosstenpoposten
Och då har du inte ens vägt in hur jävla tråkig sysselsättning skidåkning är!
Efter frukost vill man bara gosa ner sig i sängen igen, men då ska all jävla utrustning på för att gå ut i kylan. Den lilla jägern man huttade efter tandborsten, när man intalade sig att det är värt det, har redan dunstat ut i intet.
956 meter att gå till liften i snorhala obekväma kängor och 25 minuter i liftkön. 13 minuter i släplift. 5 minuter åkning ner till samma plats där du just var. 10 min om lillan åkt omkull och du får klättra upp med hennes skida.
Lunch äntligen! En helt otroligt överprisad tallrik soppa och en bärs intages ståendes på ett blött klinker i dina obekväma snorhala kängor och svetten rinner innanför ditt plastiga underställ, och 73 personer har utsett just din klinkerplatta till den närmaste vägen till skithuset.
Några åk till, samma jävla pina! Man bara längtar till ett smockfullt ställe för lite afterski. 32 grader varmt i full skidmundering, 15 min och en månadslön för en öl och jäger och lite "who da fuck is Alice"
Det är njutning!
Kvällens restaurangbesök snor ytterligare en månadslön, och när det hypade dussinbandet går på scenen med sina hårdrockscovers kan man inte ens supa bort den hemlängtan som sköljer över en.

Fy fan säger jag, aldrig mer!

Haha, så sant. Glöm inte de gånger det råder ett par minuters harmoni och nån av ungarna piper "bajsnödig" och man måste panikhitta en WC som råkar ha 25 minuters kö för alla bärsstinna medelålders män måste tömma sina blåsor.
Citera
2025-01-21, 08:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av retina
Haha, så sant. Glöm inte de gånger det råder ett par minuters harmoni och nån av ungarna piper "bajsnödig" och man måste panikhitta en WC som råkar ha 25 minuters kö för alla bärsstinna medelålders män måste tömma sina blåsor.

Män pissar väl i diket vid bilfärden, inte fan står man i kö till en toalett om man bara ska pissa!
Citera
2025-01-21, 08:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Camarosmurfen
Män pissar väl i diket vid bilfärden, inte fan står man i kö till en toalett om man bara ska pissa!

Vem talar om bilfärd? Jag talar om en en fin stund i slalombacken som störs av ungars påträngande behov.
Citera
2025-01-21, 11:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av retina
Vem talar om bilfärd? Jag talar om en en fin stund i slalombacken som störs av ungars påträngande behov.

My bad, jag såg bilfärden dit framför mig.

Skulle som sagt inte åka på skidresa även om jag blev bjuden på det.
Citera
2025-01-21, 12:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jahbrah
Ok låter ju helt ok. Bra att få erfarenhet i tråden, TS låter fruktansvärt. Kanske OT men när är bäst att åka (beror ej på pris, har inte varit där på många år men vill dit nästa)
Jag åker alltid v4-v5, billigast boenden och knappt några liftköer, kolla stugor via gumo.se. Hyr skidor på stadium innan sälen by så blir det billigare (om du inte har egna skidor). I år ser det ut att va dåligt med snö, åker på fredag, men förra året var det riktigt mycket snö.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in